Wat is er zo bijzonder aan een koikarper?

Onlangs maakte ik een opmerking bij een kennis die hij ogenschijnlijk niet kon waarderen. Hij is schijnbaar helemaal gek van Koikarpers en heeft er veel voor over. Op een gegeven moment liet hij een exemplaat zien op het internet (kosten een kleine 300 euro) en ik vroeg: Hoe maak je zo'n visje eigenlijk klaar?

Dit vond hij geen leuke opmerking maar het bracht me wel op de gestelde vraag.

http://www.youtube.com/watch?v=zQYSbwS18fU

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Moppie1982; je hebt gelijk. Wist ik niet. Maar als je op google koi in tikt krij je direct "koikarper" te zien. Vandaar dat ik het zo omschreef.
Als je echter goed verder gaat lezen dan spreekt men voornamelijk over japanse koi.

Het beste antwoord

Koikarpers, of wel koi's, of goi's genoemd, zijn eigenlijk consumptie vissen waar velen jaren geleden door een spontane mutatie er ander kleuren ontstonden.
Men is die afwijkende kleuren appart gaan zetten en gaan sorteren op kleur, telkens weer werden de mooiste kleuren gebruikt om verder te kweken.
Na jaren ontstonden er steeds meer kleuren en begon met kleuren een naam te geven (japanse)
Bij deze naam hoorde bepaalde kleuren in een bepaalde verhouding en op een bepaalde plaats.
Hoe beter deze vissen voldeden aan deze beschrijving, hoe meer deze vissen waard werden.
Een koppeltje om mee te kweken,die helemaal voldoet aan de beschreven kleuren, is tegenwoordig wel 100.000 euro waard!!
Hoe beter de ouders, hoe beter en talrijker de jongen die voldoen aan de voorwaarde.
Een goed , volwassen koppel koikarpers, kunnen voor duizenden jongen per jaar zorgen.
Na de eerste selectie van de jongen , vallen al veel visjes af, omdat ze niet voldoen aan de juiste kleur, vorm e.d.
Later komt er een tweede selectie en vallen er weer veel af en nog later een derde.
Van de duizend visjes waar mee begonnen was, zijn er dan misschien nog 60 over, maar die 60 goedgekeurde visjes zijn wel veel waard, omdat deze het beste voldoen aan de voorwaarden.
Na een jaar of 3, kunnen deze bijzondere vissen wel 800 euro of meer per stuk waard zijn.
De beste van de andere 940 visjes hebben minder waarde, en worden verkocht voor een mindere kwaliteit en een heel groot deel zijn niet mooi genoeg en gaan weg voor vismeel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
koi`s bestaan niet. Koi is al meervoud.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kom deze fout dan veel tegen, dank je.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Conan;ik denk dat 90% over "koi's" spreekt; denk niet dat de opmerking relevant is.

Andere antwoorden (4)

De felle kleur, de grootte, het feit dat ze langzaam groeien en heel oud kunnen worden. Kleintjes zijn niet zo duur, maar het duurt lang voordat ze groot zijn. Daarom zijn ze zeldzaam in groot formaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn oom en tante hebben een koi.. die komt als ze m roepen.. (ja echt.. met mn eigen ogen gezien) Dat is toch wel bijzonder voor een vis..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zijn prachtige vissen om te zien : eigenlijk zoals een kind een vis tekent - heel eenvoudig, en daardoor zo mooi. Als je op een vijverrand gaat zitten, waar koi in rondzwemmen, krijg je een diepe rust in je. En wat echt bijzonder is aan koi : ze gaan je kennen. Als je ze elke dag verzorgt, komen ze naar je toe.
En je vraag over het recept is net zo, alsof je iemand, die helemaal gek is op konijnen of die sierkippen fokt, vraagt met wat voor sausje ze het lekkerste zijn.
Het ís humor, maar blijkbaar niet op dezelfde lijn als het gevoel voor humor van je kennis.

En dat kan, natuurlijk....ik heb bijv. nooit zo erg de lol van een whoopi-cushion ingezien (zo'n kussen, dat een scheet laat, als je erop gaat zitten).Maar ik ken mensen die zich er tranen om blijven lachen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het bijzondere er aan is dat koikarpers niet bestaan.
Dat is een foutieve benaming.

Alleen het woord Koi, dekt reeds de lading.

En wat de bijzonderheid van deze vissen verder betreft; dat is natuurlijk helemaal persoonlijk. Jij hebt er misschien geen cent voor over, maar een ander is bereid er een vermogen voor op tafel te leggen.

Toegevoegd na 3 minuten:
De waarde van de Koi is overigens van diverse factoren afhankelijk. Het formaat, de kleur, en met name de tekening, de verdeling van de gekleurde vlakken, zijn prijsbepalend. En verder natuurlijk ook, wat de gek er voor over heeft. Kwestie van vraag en aanbod.

Toegevoegd na 5 minuten:
Ze kunnen aardig tam worden en uit je hand komen eten.