Konijn heeft kale plek met wond (?) En heeft rare korsterige oren. Wat is dit?

Een vriendin van mij heeft een konijn, alleen die heeft van de 1 op andere dag ineens een last van een kale plek in de nek. Het bloed niet, maar het lijkt wel iets open. Daarnaast heeft hij ook harde oren met "streepjes"

Wat kan dit zijn?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Maandag naar de dierenarts of tenminste even opbellen en advies vragen. In ieder geval moet je vriendin iets 'doen' ...actie ondernemen. Prima dat jij het hier vraagt, maar net als bij mensen is er een dokter die daar vele jaren voor gestudeerd heeft en veel beter de diagnose kan stellen :)

Het beste antwoord

Mogelijk heeft hij last van oormijten, oftewel Psoroptes cuniculi. Dat zijn kleine parasieten die in de oren van konijnen leven. Veel konijnen hebben hier geen echte klachten van en kunnen de parasieten jaren bij zich dragen. Op deze manier kunnen ze ook andere konijnen gaan besmetten.
In het oor graven de oormijten zich in de huid en veroorzaken korsten (lijkt soms op bladerdeeg), ontsteking en jeuk. Hierdoor gaat het konijn met de kop schudden en krabben. Dit kan uiteindelijk leiden tot een middenoorontsteking.
De diagnose van zo'n infectie wordt gesteld door met een speciale oorkijker (otoscoop) in de oren te kijken. Een oormijtbesmetting kan over het algemeen goed worden behandeld.
Amadea