Wat is echt belangrijk als je kippen houdt?

We krijgen binnenkort drie vlaamse krieltjes. Het hok is al besteld en daar zit een legnest en zitstok in. Er is ook een rennetje, zodat ze naar buiten kunnen lopen. Ik wil ze ook in de tuin laten rondlopen om ze een beetje tam te maken.

Maar zijn er nog belangrijke dingen waar ik op moet letten? Moet ik b.v. alleen voeren via het voerbakje, of is het ook goed om wat voer in de tuin te strooien zodat ze kunnen pikken. Moet er stro in de legnest of liever zaagsel? Sommige mensen geven restjes eten aan de kippen, maar kun je zomaar alles geven?

Tips zijn welkom!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Mijn ouders hebben hun hele leven kippen gehad en die vraten echt alles.
Elke kliek ging naar de kippen maar ook alle onkruid uit de tuin.
Verder wel stro maar geen zaagsel, zaagsel wordt veel te snel vochtig en als voer gaf mijn vader ze s 'morgens granen en s'avonds een slobberbak met voer dat aangelengd werd met water.
Een kip is op het gebied van verzorging in hoge mate zelfvoorzienend. Dat neemt niet weg dat ze geregeld op gezondheid geïnspecteerd moet worden. Permanente beschikbaarheid van voer en schoon water zijn de basiselementen van een goede verzorging van kippen.
Ook hygiëne speelt een grote rol. Hoe meer kippen in een kleine ruimte, hoe vaker er moet worden schoongemaakt. Het reinigen en ontsmetten van het kippenhok kan het beste gebeuren met water, zeep en halamid. Dit laatste is een chloorverbinding (niet vernevelen; naspoelen met water). Ook zijn er speciale waterkokers die stoom produceren. Daarmee kunnen op milieuvriendelijke wijze kieren en naden worden verhit.
Verder moeten kippen geregeld worden geïnspecteerd op de aanwezigheid van parasieten. Kippen die los lopen hebben extra bescherming nodig tegen roofdieren. Zorg ervoor dat ze kunnen wegvluchten onder struiken. Niet alle kippen zijn even alert en waarschuwen elkaar voor indringers. Doe ze ’s nachts in het nachthok. Daarmee wordt de kans dat ze te pakken worden genomen door de vos, aanzienlijk gereduceerd.
Om te voorkomen dat kippen van het erf af vliegen, kunnen ze gekortwiekt worden. Kortwieken en leewieken zijn twee verschillende ingrepen. Het eerste valt niet, het tweede valt wel onder het Ingrepenbesluit. Net als het knippen van de snavel.
Bij een goede zorg voor kippen hoort een goede zorg voor het teveel aan hanen. Slachten van eigen kippen voor eigen gebruik is volgens de wet toegestaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (14)

Dat je niet samen met ze op "stok"gaat. Zorg in ieder geval voor een voldoende hoge afrastering,zodat ze niet bij de buren in de tuin en daarna misschien in de pan belanden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.80 is voor mijn kippen niet genoet ( friese kriel kip)
Dit zijn zeer goede vliegers en die van mij heb ik wel eens een meter of 65 zien vliegen ( voor een hond op de loop eh vlieg). Ze vliegen ook gemakkelijk de hoge schutting over en weer terug.
Mijn witte kunnen daarintegen helemaal niet vliegen, die redden net een metertje hoog met hun gefladder, het ligt dus aan de soort kip ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Plus voor de pan :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er was ooit eens een TV reclame met als strekking: Dat doet ie anders nooit!
Kippen eten absoluut niet alles! Kippenkorrels zijn bij de dierenspeciaal zaak te krijgen! Als je de eieren voor consumtie wil gebruiken, is het wel van belang dat je op het voer let! Stro in het legnest is beter als zaagsel! En waar je vooral voor moet zorgen is dat de kippetjes mooi kunnen "scharrelen", Dit voorkomt stress!! En levert een beter product! (ei)
Het aller belangrijkste nog is om in je achterhoofd te houden (dit geld voor elk dier!), jij kiest ervoor om dieren te houden, dus jij zorgt voor de dieren! weer of geen weer, zin of geen zin!
Zorg goed voor je dier, dan krijg je een mooi gebaar van de dieren terug.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik gooi mijn voer ook wel eens los in de tuin, of ik voer ze uit mijn hand, wel zo gezellig soms, dat is meer als extraatje.
Smorgens geef ik ze gewoon in hun bakkie. Goed voor water blijven zorgen, ze kunnen als ze geen water hebben van de leg raken. Ook extra kalk geven is nooit weg, gewoon kleine stukjes schelp is prima, als ze los lopen pikken ze dat ook wel hier en daar mee maar vast in een ren is dat zeker noodzakkelijk.

Gekookte rijst zonder zout vinden ze echt heerlijk, ook af en toe een beetje andijvie en komkommer, niet te veel en aan appeltje kan. Kippen eten veel wat in de groene bak zou belanden. Geef ze alleen niet te veel aardappelschillen en vlees en kaasproducten en natuurlijk geen ei.

Verder gaat het allemaal vanzelf en je leert ook vanzelf bij.
Succes :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je wilt toch ook eieren? Of leggen kippen ook eieren zonder haan. check maar even op internet.
Als je een haan in een donker hok houdt tot een respectabele tijd voor de buren, kraait hij niet.
Als kind hadden wij veel kippen, ze liepen los op de boerderij. We hadden relatief veel hanen, die dan af en toe door een Marokaan uit de buurt werden 'afgehaald'.
Kippen hebben snel last van stress. Die beperk je door een paar maatregelen:
Zorg ervoor dat ze voldoende ruimte hebben om te scharrelen.
Houd niet te veel kippen bij elkaar, boven de 50 blijven ze elkaar maar pikken.
Houd niet te veel hanen.

Wat het eten betreft:
eierschalen eten ze wel; daar zit kalk in en dat hebben ze nodig voor het maken van eieren.
Citrusschillen houden ze niet zo van.
Kliekjes kan je over het algemeen bij ze kwijt (bij ons aten ze zelfs goulash!*).
Kippevoer op de grond is goed: kunnen ze scharrelen, houdt ze bezig.
Zorg ervoor dat ze altijd kunnen drinken, zeker in een hok kunnen ze niet op zoektocht gaan als het bakje leeg is.

*ik weet niet of dat gezond is maar wij hadden zoveel kippen dat het maar een klein hapje per kip was en dus niet zo schadelijk.

Een heel verhaal, maar eigenlijk zijn kippen heel gemakkelijk. Veel plezier ermee!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hey Loenie....toevallig las ik net een stukje in het krantje van WELKOOP.
Er zijn Wokshops over het houden van kippen.
kijk eens op hun web-site:

Toegevoegd na 20 uur:
oeps...de wokshop moet zijn..workshops
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ow loenie....nu hoop ik dat je je niet opgegeven hebt voor mijn fout geschreven wokshop...hahaha...anders worden je kippies gewokt...
In een kippenhok is vrijwel altijd wel voer te vinden, dat weten de muizen ook heel snel.
Voer het liefst net zo veel als de kippen binnen een uur opeten, dan heb je minder last van muizen en heb je wel muizen, dan nooit gif strooien, muizen verplaatsen soms het gif het kippenhok in!!!
Probeer het hok zo te maken dat er ook geen ratten in kunnen komen en denk nu niet, er zitten hier geen ratten, want ratten zitten overal! Zeker de laatste jaren.
In ons kippenhok en volliere zaten eerst geen tegels op de vloer, de ratten gingen via gangen onder de grond het kippenhok in! En vlogen in het donker de kippen aan.
De vogels haalden ze in het donker van hun stok af (1.75 m. boven de grond) en zo miste ik in een week 17 grasparkieten en 1 valkparkiet!
Later vond ik ze dood terug, onder de grond als wintervoorraad.

Dus niet teveel voer in het voerbakje en niet in de tuin strooien, daar vinden ze al genoeg, stro in het legnest en alle restjes warm eten, groente en fruitafval kan je ze geven, wat ze niet opeten verwijderen ( ratten )
let op, ze kunnen je tuin wel slopen met al hun gegraaf.
Maar kippen zijn wel heeeeeel leuk en de verse eitjes zijn super!!
Maak je binnenhok zo, dat je het s'avond kan afsluiten, dan zitten ze veilig binnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat van die roofdieren is zeker waar. We hebben zelf een net over het buitenhok heen. Ook tegen de kauwen is dat. En verder:

Kroelen! veel kroelen. Kippen zijn echt geweldig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kippen kunnen inderdaad heel tam worden. Als je ze er van jongs af aan, aan went, vinden ze het zelfs heerlijk om op je schoot te zitten, om geaaid te worden.

Wat je niet moet vergeten, als je ze los in de tuin laat lopen: Ze kunnen wel degelijk vliegen. Overig, niet elke soort even goed. Maar een muurtje van zo`n twee meter hoog als erfscheiding tussen de buren, is voor veel kippen geen groot probleem. Als het gras aan de andere kant groener is...:)

Over gras gesproken, kippen lusten graag een handje vers geplukt gras. Heel belangrijk is in ieder geval dat je ze in ruime mate kippengrit geeft. Ze hebben dat echt nodig om hun voedsel te verteren.

Ook wellicht belangrijk, is om te overwegen of je de scherpe punten van de snavels af laat branden. Het klinkt niet fijn, maar kippen hebben een pikorde, en als het hok te klein is kunnen ze elkaar met hun scherpe snavels tot bloedens toe, flink mishandelen. Da`s helemaal niet fijn!

Legnesten kun je voorzien van wat zaagsel/houtkrullen.

Maar kippen die niet broeds zijn, slapen het liefst op stok.
Die stok dient wel de geschikte maat voor hun poten te hebben, anders kunnen ze kramp of vergroeiingen daaraan krijgen. Vaak komt het neer of een rechte lat uit de bouwmarkt of een standaard meegeleverde lat met het hok, maar zorg dan wel dat je de hoeken rond schuurt.

Naden en kieren af en toe inspuiten met een middel tegen luizen, en de kippen zelf een paar keer per jaar een ontwormingsmiddel laten drinken.

Ook een vitaminepreparaat kun je af en toe aan het drinkwater toevoegen.

Kippen nemen heel graag een stofbad.
Dus zorg voor een stuk zand waar ze dat stofbad kunnen nemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je ze net hebt, houd ze dan eerst een paar dagen in het hok/de ren. Niet gelijk buiten in de tuin laten, want dan heb je kans dat ze verdwijnen of dat ze in de (lage) bomen een slaapplaatsje zoeken.
Na een paar dagen binnen, laat je ze dan een halfuurtje voor het donker wordt in de tuin, en dan gaan ze zeker vanzelf weer het hok in. Een paar keer op die manier en ze weten wat hun slaapplaats is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veel kennis die je nodig hebt om je kipjes goed te verzorgen hebben mijn voorgangers al benoemd. Daarom wil ik alleen iets toevoegen vanuit mijn eigen ervaring en waar in ieder geval mijn kipjes heel gelukkig van worden.
-Zorg voor een stukje zand op een zonnig plekje, waar ze zich lekker kunnen baden. Nog nooit zo'n gelukzalige kip gezien dan een kipje dat zichzelf verzorgt in het warme zand.
-Laat nooit de snaveltjes afbranden. Dan kunnen ze niet meer lekker scharrelen en zichzelf niet meer ontdoen van parasieten. Ik heb een ex-bioindustriekip met gebrandde snavel en ik zie dat ze veel minder kan dan haar vriendinnen. Zielig!
-Kippen eten niet alles. Maar volgens mij kun je er best wel op vertrouwen dat de kip zelf wel weet wat goed voor hem is en wat niet. Geef ze in de legperiode niet extreem veel mais (vet). Als een hen te vet wordt stopt ze met leggen.
-Als je composthoop in je tuin hebt, dan kun je ze daar af en toe opzetten. Soms breng ik een kruiwagen compost boordevol wormpjes naar de ren. Want kippen hebben ook eiwitten nodig en zijn dol op vlees. Met een beetje pech heb je ook kikkers in je tuin die ze af en toe te pakken krijgen. Dat is echt kippenfeest. Maar een naar gezicht om naar te kijken.
Als je kippen niet kunnen scharrelen, dan kun je het beste aangepast kippenvoer geven waar alles inzit. Ik vraag me wel af waar het eiwit in dit voer vandaan komt.
-Het is altijd wel goed om je kipjes tam te krijgen. Zo kun je ze later ook beter oppakken als ze ziek zijn of je ze wilt controleren op parasieten. En sommige kippen vinden het ook heel gezellig. Kipjes zijn echte gezelligheidsdieren. Sommigen van mij vinden het lekker als je ze zachtje over het snaveltje aait. Ook gaan ze op schoot wel eens slapen als ik het geluidje nabootst dat ze maken als ze op stok gaan: prrrt, prrrrt. Gewoon je kipjes observeren en zien hoe ze bij elkaar doen en je dan maar gezellig aanpassen aan de kippensociety : )
O ja, soms is het natuurlijk ook even ruzie in de tent. Want er is altijd iemand de baas (als je een haan hebt zal hij het wel worden), verder heeft ieder een plaats in de rangorde. Altijd zal iemand van onderin de rangorde proberen zich naar boven te vechten. Maak je maar geen zorgen. Dat hoort er gewoon bij (hoe naar en zielig ook om te zien soms). Als twee hanen vechten, pas dan op. Die kunnen zich doodvechten. Dan zal er een van de hanen wegmoeten.
Geniet van je kipjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb vroeger 4 kippen gehad..
mijn kippen aten echt alle resten eten zelfs kip ;)
mijn vader vond niet dat ik dat mocht geven vond hij zielig maar hun niet hun vonden het heerlijk ze aten zefls soep aardappels groetne noem het maar op!
je kunt een kip het beste tam krijgen door een woord te gebruiken als je gaat voeren ik riep altijd kip kip kip. hierdoor wisten ze dat ze voer gingen krijgen en kwamen dan ook aangerent
probeer in het begin kippen gewoon op te pakken en te aaien in het begin vinden ze dit eng omdat ze niet weten wat hun overkomt maar hoe vaker je het heraald met voer om ze te roepen en vervolgens te pakken of aaien raken ze hieraan gewent en ben je geen gevaar voor hun.
ik heb ze helaas weg moeten doen omdat wij gingen verhuizen naar een normale huis.
toen een boer ze kwam ophalen vrees hij dat hij miujn kippen moest gaan vangen op zown groot stuk grond.
die stodn nogal verbaast te kijken dat als ik mijn kippen riep dat ze op me af kwamen gerent en klaar gingen staan zodat ej ze kon aaien en oppakken.
kippen zijn dus zeker geen saaie beesten je moet alleen dingen herhalen zodat het een gewoonte word!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk op kippen.startpagina.nl/prikbord daar kun je in historie terug zoeken over onderwerpen die je interesseren, of je vragen stellen.
Daar zitten mensen op die echt veel verstand van kippen hebben en ik heb daar heel erg veel kennis opgedaan.
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb zelf ook kippen gehad en de antwoorden die al gegeven zijn , allemaal heel goed maar er is een ding bij wat ik nog mis.

Mijn kipjes mochten ook wel los maar niet in de zomer want ze woelen je hele tuin om en je planten gaan er dan echt aan .

Ook vinden ze het heel fijn als je hun rennetje omspit dan hebben ze weer wat om in te woelen en pikken zoals de piertjes , je ziet dan dat ze echt schik hebben.

Veel plezier met de beesten boel