Hoe groot worden samojeed honden?

Hey,
Ik mag misschien een puppy alleen hij mag niet te groot zijn. Ik wil super graag een samojeed. Wordt dat hondenras erg groot en is er misschien een variant die niet zo erg groeit (als ze überhaupt echt groot worden)

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
3.8K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ga eens in verschillende asiels en opvangs kijken voor een leuk hondje. Daar zitten zoveel leuke dieren die een baasje zoeken.
Ook kost een Samojeed minimaal €1000. Erg duur.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ook heeft een Samojeed heel veel vachtverzorging nodig. Niet alleen naar de trimmer maar dagelijks goed borstelen. Veel verharing ook en intensieve verzorging. Denk nog maar eens na.
Z512099
4 jaar geleden
En een Samoyeed is absoluut geen beginnershond, heeft bijv. enorm veel beweging nodig en haal hem niet bij een commercieel fokker.
jodyenboyke
4 jaar geleden
Zoals bij de andere reacties al goede raad. Een Samojeed is geen geschikte hond omdat hij er zo leuk uit ziet. Lees je heel goed in in de raseigenschappen en kijk of je aan de natuurlijke behoefte van deze hond kan voldoen. De hond is graag buiten en zijn mooie witte vacht is snel vies. Ik zie nogal veel gezondheidsproblemen ( HD), kruisbanden en dat zijn dure operaties en uiteraard zeer pijnlijk voor de hond. Maak eerst eens een lijstje met wat jij graag wilt doen met een hond en kijk dan pas welk ras of kruising daarbij past. De meeste honden op Marktplaats gaan weg wegens mis-match en niet het bekende allergie-verhaal o.i.d. Het grootste slachtoffer is de hond.

Antwoorden (1)

De schofthoogte van reuen is ongeveer 55 cm en van teven ongeveer 50 cm, maar tot 4 cm hoger of lager komt bij beide geslachten voor.

Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Samojeed.

"De ideale schofthoogte voor reuen is 57 cm en voor teven 53 cm, met een speling van 3 cm naar boven zowel als naar beneden.", vind je op http://www.samojedenclub.nl/standaard.php.
4 jaar geleden
Ivana
4 jaar geleden
Plus,
De "gevoelsgrootte" echter is enorm, vanwege de zeer dichte vacht. Dus kunnen je ouders zeggen: dat is een heel grote hond, hij neemt aardig wat ruimte in. Een kleinere soort poolhond bestaat natuurlijk wel, maar is geen Samojeed