Mijn hond is heel erg agressief naar andere dieren, hoe kan ik dit verhelpen en wat is de oorzaak?

Mijn hond heeft al meerdere dieren aangevallen en we willen dat het stopt. Opties zoals muilkorven werkt niet, want zodra hij los is wordt hij ook naar mensen agressief.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.1K
Erna55
8 jaar geleden
Je hebt de hond niet onder controle.
Er zijn hondencursussen, zoek er een in de buurt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar dat kan niet want hij valt die honden daar aan..
Erna55
8 jaar geleden
Muilkorven tijdens de cursus.

Antwoorden (2)

De eerste stap is voor jouw een goede gedragstherapeut raad plegen. Een die zich bij laat scholen en volgens de nieuwste inzichten werkt! Dit is een serieus geval en hier moet je goed in begeleid worden.

Een muilkorf is geen oplossing maar een preventie/ hulpmiddel. En is in dit geval zeker aan te raden. Een muilkorf moet goed aan geleerd worden en moet een positieve link hebben bij de hond bij de bron zit een link met hoe je de muilkorf moet aan leren.

Een muilkorf is dus geen oplossing het zal het gedrag van je hond niet veranderen. Je voorkomt alleen dat er schade aan gericht kan worden.

Het is van belang dat je de emotie van je hond gaat ombuigen. Dit doe je met systematisch desensitisatie en counter conditionering. Dit houd in dat je de prikkel waar de hond op reageert langzaam opbouwt. Maar nogmaals neem een goede gedragstherapeut in de arm. Die kan je meer vertellen over de lichaamstaal en waar je op moet letten.

Ik wens je veel succes

Toegevoegd na 4 minuten:
Het is namelijk ook belangrijk om te weten waarom je hond reageert en hier moet een behandelplan op gemaakt worden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Plus+
Ivana
8 jaar geleden
Soeske, plus. Heel goed antwoord.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt :-)
jodyenboyke
8 jaar geleden
+
Je hond denkt dat hij jou moet beschermen.

Hij beschouwt zich als de leider van de roedel, en zorgt dus instinctief voor bescherming van de leden van die roedel.
Hij denkt dat jij tot zijn roedel behoort.

Je moet de hond laten merken dat jij baas van de roedel bent.
De moet je als leider opstellen tegenover de hond.
Je zodanig gedragen dat je respect bij hem afdwingt.

Als hij aan jouw leiderschap twijfelt neemt hij het leiderschap over en krijg je dit gedrag.
8 jaar geleden
Ivana
8 jaar geleden
Min. De hond kan om veel redenen aanvallen. Dat hoeft niet altijd te zijn om de baas te beschermen.Dominantie tegenover soortgenoten, angstagressie, slechte socialisatie, afwijking aan de hersenen, ziekte....
Soeske geeft het goede antwoord: Haal er een gecertificeerde Hondentherapeut bij. Het adres is te krijgen bij je eigen dierenarts.
Edraket
8 jaar geleden
Het karakter van een hond is vast, het is onveranderlijk, net als het karakter van een mens, of van een vos die wel zijn haren verliest..... Een aantal van de aspecten die je noemt zijn karakter gerelateerd. Als deze hond dit bijtgedrag eerder niet vertoonde, dan zou ik nog wel eens gelijk kunnen hebben.
jodyenboyke
8 jaar geleden
Edraket: Gelukkig weten wij inmiddels wel beter, het karakter van een hond ligt niet vast, er zijn wel wat rasgebonden eigenschappen, maar agressie heeft altijd een reden. Bij deze hond is een bedragstherapeut de eerste hulp, daarna een goede hondenschool. Of een combinatie is helemaal ideaal.
Edraket
8 jaar geleden
Vaak zie je dat een hond niet rustig naast zijn baas loopt als deze hem uitlaat.
Die honden lopen voor de baas uit, en trekken hard aan de lijn. Hun baas ergert zich daaraan en trekt de hond elke paar minuten terug. Dit is ook een symptoom dat de hond zich als leider van de roedel beschouwt.
De leider van een roedel loopt altijd voorop en geeft de richting aan. Honden die lager staan in de hiërarchie volgen hun leider.
Ivana
8 jaar geleden
Jouw opmerkingen hebben te maken met basic opvoeding, het recept van de eerste hondencursus. Maar hier hebben we te maken met het werk van een hondentherapeut, die zich bezig houdt met gedragsproblemen. Daar is specialisatie voor nodig en heel wat meer kennis dan jij hier in die ene mogelijkheid op tafel legt. Laat dat nou maar aan die mensen over, die kennis van hondengedrag hebben.