kan een hond nachtmerries hebben?

mijn hond ligt vooral s,nacht in haar slaap te piepen of te janken nu denk ik dat dit een nachtmerrie is dus maak ik haar wakker en dan is het over maar hoe weet je of dit een nachtmerrie is of een gewone droom?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
15.8K
Castle
8 jaar geleden
Ook honden kunnen nachtmerries hebben op hun manier. Blaffen in hun slaap en dergelijke is ook vrij normaal. Soms zie je de pootjes gaan alsof ze aan het rennen zijn.
fremar
8 jaar geleden
Dat ze dromen wsch wel,maar of het daarom nachtmerries zijn? http://uitgelatenhond.nl/dromen-en-rem-slaap-bij-honden
Antoni
8 jaar geleden
Ik zie niet helemaal in wat het nut is van het wakker maken. Een nachtmerrie af en toe, als daar al sprake van is, lijkt mij helemaal niet zo erg. Voor het welzijn van de hond lijkt mij het wakker maken niet per se nodig. Als zijn droom te naar wordt, wordt de hond echt wel vanzelf wakker. En daarnaast geldt: je kan niet altijd aanwezig zijn als de hond slaapt: je moet immers zelf ook slapen. Ik neem aan dat de hond in een andere kamer slaapt dan in je eigen slaapkamer.

Het beste antwoord

Tot voor een paar jaren, dacht ik van niet. Toen ik door omstandigheden (mijn eerste Tervuerense Herder Elgos °2005 werd vergiftigd door een gebuur), mijn tweede Tervuerense herder Eclipse °2005 een aantal nachten bij mij moest laten slapen, ontdekte ik inderdaad dat zij nachtmerries had.

Net als bij mijn kindjes toen ze klein waren, zijn ze dan ook enorm blij, als je ze dan NIET brutaal nadert en heel zachtjes geruststelt met zachte geluiden en heel trage maar lange aanrakingen of zelfs terug een slaapliedje voor haar (in dit geval een vrouwtje) zingt.

Sinds dan heeft het mij wetenschappelijk enorm geboeid, en kocht ik ook de Garmin Fenix 3 die niet alleen mijn sportprestaties en bewegingen overdag bijhoudt, maar ook mijn bewegingspatroon in bed 's nachts.

En toen ontdekte ik nog meer: dat als ik nachtmerries had, ik ze deels kon 'overzetten' op mijn hond en omgekeerd leek ik ook 'onder invloed van haar bewegingen' te komen. Dat heeft dan meer te zien met alertheid, dus het onderscheid tussen je diepe slaapfases (tot 2,3 uur, bij mijn hond die omgerekend ouder is dan ik, wordt dit intussen langer en langer, de diepe slaapfase als ze binnen slaapt, maar niet als ze buiten slaapt) en de waakfases, die waarin je licht slaapt en ook zintuiglijk nog je omgeving blijft waarnemen en zelfs verwerkt in je dromen. Dit is dan ook zichtbaar via de Garmin Connect app van mijn Fenix 3 en als ik een nachtmerrie had, dan bekijk ik dat nu ook meteen op mijn Iphone 6plus en het klopt héél goed dat je plots een heel snelle beweging hebt (freeze is bij mij zelden het geval, maar let op: naargelang het dier of mens, kun je bij nachtmerries ook verlammingsverschijnselen hebben, de drie zaken fight/flight/freeze blijven hier bestaan als acties of reacties).

Over wat ze droomt, weet ik niet altijd, maar het zijn, net als bij de mens, ervaringen van overdag. Wij zijn gewoon lange reizen te doen en uitputtende lange tochten te lopen (die altijd op termijn meer energie geven dan ze nemen op korte termijn, beiden hebben we een uitzonderlijk grote VO2MAX in vergelijking met onze leeftijdsgenoten) en dus kun je zelfs nachtmerries wetenschappelijk een beetje uitlokken door wat gevaarlijker dingen te doen (lopen langs een afgrond in de bergen bijv.) of kun je net rustgevender gaan werken.

Dromen zijn altijd zeer bijzondere dingen geweest in alle tijden en altijd bestudeerd geweest. Het hele oude dromenboek dat al van mijn overgrootmoeder komt, is deels juist. +je
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
19belle87
8 jaar geleden
waarom praat je zo raar?

Andere antwoorden (2)

Honden dromen ook.In hun slaap en in hun dromen bewegen ze net zoals mensen ook bewegen in hun slaap en of dromen.Dat kunnen dan ook nachtmerries zijn.

Toegevoegd na 1 minuut:
Je kunt niet weten of het nachtmerries zijn.Honden zullen anders dromen dan mensen.
8 jaar geleden
Dat honden dromen is door onderzoekers bevestigd. Net als mensen kennen honden verschillende fases van slaap. Het verschil ligt in de lengte van cyclus van slaap, bij mensen is dit langer.

Honden dromen in een dieper slaap, dit is bekent als de rem slaap. Je ziet dan soms de ogen heen en weer schieten of de rennende bewegingen die een hond maakt. Soms maken ze ook een scala aan geluiden. Dromen hebben net als bij honden de functie om dingen te verwerken.

Waar honden over dromen zal altijd gissen wezen, maar als ze kunnen dromen kunnen ze ongetwijfeld ook nachtmerries hebben. Dit is verder nooit onderzocht, na mijn weten
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat hij droomt zal ik nooit te weten komen. Maar het is duidelijk dat mijn hond soms leuk droomt (en ook ligt te kwispelen) en soms vervelend (piepen en grommen). Als hij naast me op de bank ligt, maak ik hem in het laatste geval even wakker. Meestal helpt dat, maar soms droomt hij daarna weer verder.
jodyenboyke
8 jaar geleden
+ en je hoeft de hond dus niet wakker te maken.