Nemen we best een reu ofwel een teefje als tweede hond bij ons border collie teefje?

Op dit moment hebben we twee border collie teefjes. De ene (afkomstig van bij mensen thuis) is 13,5 jaar oud en die zal het niet lang meer trekken (hoort niet meer, ziet maar half, zakt door achterpoten en zou constant drinken). De andere is veel jonger,5 jaar en is erbij gekomen als puppy uit een kennel toen de vorige gestorven is. Klein en fijn als ze is, is ze wel steeds de baas geweest hier. Ze is al meerdere keren in onze oudste haar haren gevlogen. Langs de andere kant kan ze onze andere hond niet missen.
Als het moment daar is willen we wel terug een tweede border collie. We zouden wel graag terug een teefje hebben omwille van de vriendschap ervan. Onze oudste zoon (13) heeft de gewoonte om rond de nek te hangen van onze honden, het is een enorme knuffelaar. Vandaar dat we zoeken naar een hond met een zacht karakter en dat is meestal wel het meest zo bij teefjes. Maar zou dit lukken een teefje bij ons ander teefje? Of zouden we een reutje moeten nemen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.5K
Z512099
8 jaar geleden
Een reutje zal je moeten castreren, of het teefje steriliseren, zeker wachten tot de oudste gestorven is.
Een teefje zou de beste keus zijn.

Antwoorden (1)

Hoi,

Een reutje is verstandiger, omdat dit teefje al vrij overheersend is, een ander teefje kan als ze volwassen is, hier tegen in opstand komen. Toch kan het met 2 teefjes ook goed gaan. Je zal dit zelf goed moeten begeleiden, de oudere teef nooit afstraffen voor correcties en zorgen dat spel niet uit de hand loopt. Tijdig rust creeëren e.d.
Wat het knuffelen betreft, tja, knuffelen is geen hondsgedrag, sommige honden vinden het prima, andere honden duiken ervoor weg. Leer je kind te kijken naar wat de hond prettig vindt en blijf er altijd bij, zeker met een pup!
Overigens kan je hond van 5 jaar, misschien prima zonder de oudere hond, zodra die er niet meer is. Mijn advies zou zijn om te wachten met een pup tot dat de oudste hond er niet meer is.
jodyenboyke
8 jaar geleden
Ivana
8 jaar geleden
Ben ik het helemaal mee eens Plus.
Ik wil alleen aan de vraagsteller nog zeggen, dat teefjes niet liever zijn dan reuen. Ze zijn anders, maar zeker niet meer of minder aanhankelijk dan reuen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ook honden zijn individuen en hun gedrag is dus niet met heel veel zekerheid voorspelbaar.
Maar héél in het algemeen kunnen je zeggen dat twee reuen vechten om even uit te maken wie de baas is en als dat beslissend is bepaald daarna de beste vriendjes kunnen worden.
Twee vechtende teven "staan elkaar naar het leven" en ook als de baas heeft ingegrepen komt het daarna nooit meer betrouwbaar goed. Dit is natuurlijk erg zwart/wit geformuleerd, maar het zou voor mij een reden zijn nooit twee teefjes in één huis te nemen. Een plus dus voor het gegeven antwoord.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
We hebben altijd 2 teefjes gehad. Het is nu enkel de laatst bijgekomen die nogal dominant is. Met de voorgaande hadden we geen enkel probleem. En het is inderdaad alleszins onze bedoeling om pas een andere hond aan te schaffen als de oudste er niet meer is. Want 3 honden in huis is toch wel van het goeie te veel.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+
jodyenboyke
8 jaar geleden
71169: dominantie-theorie is allang achterhaald....Een hond die geen goede leiding krijgt, kan dominantgedrag gaan vertonen. Dit is wat anders als dominant zijn! In de ene situatie vertoond een hond dominant gedrag en in een andere situatie kan dezelfde hond onderdanig zijn.