Hoeveel honden mag je aangelijnd met de fiets uitlaten?

Vanmorgen zag ik een man met de fiets drie herdershonden uitlaten die hij aangelijnd had.
Als de honden plotseling besluiten een andere kant op te gaan heeft de fietser geen schijn van kans.
De honden laten hem dan uit.
Daardoor kwam mijn vraag: is er wetgeving omtrent het uitlaten van honden op de fiets?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Er staat niets over in de Wegenverkeerswet.
Dus geldt hier: ""Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd".
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooier antwoord kan je niet krijgen :D
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Typisch gevalletje artikel 5 WVW inderdaad. +1.

Andere antwoorden (2)

juist om die reden is het verboden, vorige week zag ik een man die 1 hond uitliet op de fiets en die ging al onderuit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij mag je maar één hond aangelijnd aan de fiets meevoeren. Dit moet aan de rechterkant van de fiets, dus aan de zijde van de stoep.

Dit is mij verteld op de cursus "verkeerszekere hond". Ik neem aan dat ze daar geen fabeltjes vertellen.

Toegevoegd na 11 minuten:
Ik lees net dat het in België verboden is om al fietsend honden aan de "leizeel " te voeren.

Toegevoegd na 16 uur:
Het is in Nederland niet verboden. Je moet echter wel zorgen dat je hond zonder te trekken ter hoogte van je trappers mee kan lopen en geen schrikachtig karakter heeft.

Het beste is (wat ik altijd doe) met 8 weken gelijk de fiets aan de hand nemen, zelf links en hond rechts naast de fiets lopend, alle knelpunten laten voelen, zodat de hond al aan de fiets op zich gesocialiseerd is. Ze halen dan de raarste kapriolen uit, maar door ze zachtjes "aan te rijden" als ze zich voor het wiel bevinden, weten ze dat ze daar niet moeten zijn. Dat ze niet tussen de wielen door naar de andere kant van de fiets moeten gaan, maar ook dat de fiets geen vijand is als je rustig blijft en op de baas vertrouwt.

Voor iedere training van de hond heb je tijd en vertrouwen nodig.
Fietsen met een hond KAN probleemloos en veilig zijn. Maar je moet wel de juiste weg bewandelen.
Ivana