Waarom sluipt mijn hond?

Hallo!
Ik heb een oudere hond (reu) rond de 3 jaar, nu heb ik sinds gisteren een jongere hond erbij een teefje van 6 maanden oud. Alles ging prima, kennismaking was prima.. De jonge hond liet de staart nog niet volledig van de geur af maar het kwam beetje bij beetje, ze tolereren elkaar in huis (jonge hond is in de bench gewend en oudere loopt los in huis snachts)

Nu zijn we net bij een veldje geweest waar we de honden los lieten. De jonge hond vertoonde apart gedrag. De oudere hond deed wat hij normaal doet snuffelen hier en daar en de jonge teef ging sluipend naar de oudere hond toe en viel hem aan, althans kop laag, grommen en mijn oudere hond begon zowaar een piep te geven.

Kan iemand mij uitleggen hoe ik dit moet interpreteren? Ze probeerde dit daarna nog twee keer, ze ging eerst liggen laag op de grond, kroop in zijn richting en rende toen op hem af om vervolgens te grommen en een mooie tandenpartij te laten zien. De oudere hond pikte alles en ontweek haar (keek steeds weg, liep in een boog om haar heen)

Ik weet dat je de eerste hond moet prijzen en zorgen dat hij wordt bevestigd als ''oudere'' maar wil toch graag weten wat dit gedrag precies inhoud en of ik hier iets aan moet doen? Het liefste laat ik de honden het zelf oplossen, ben ook een voorstander van niet ingrijpen tijdens zulke conflicten. De oudere hond is een grote gulle goedzak

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

In dit geval is er zeker nog geen sprake van rangordeproblemen tussen beide dieren. Je hoeft dus geen van beide dieren te bevestigen in zijn of haar status. Die kleine deugniet moet weten dat dit gedrag niet wordt geaccepteerd en dat moet je meteen duidelijk maken. Daarvoor hoef je niet boos te doen, maar wel consequent te zijn. Nee is nee. Tanden laten zien is zo wie zo uit den boze. Je had het op zijn beloop kunnen laten als de oudere, volwassen hond zijn leiderschap had getoond en het dier op zijn plaats had gewezen ( onderaan de ladder ). Maar zoals je schrijft, is het een goedsul en verweert zich niet. Nu is het wel jouw beurt om de boel goed duidelijk te maken en het jonge dier te melden dat dit niet kan. Je kunt een pup hier niet voor straffen, wel moet hij, als hij eenmaal weet dat het ongewenst gedrag is, ophouden en het niet weer flikken. Een straf mag pas worden gegeven als de pup bekend is met de regels. Graag wil ik je er op wijzen, dat het niet altijd de oudere hond is (en blijft) die de leider is. Dat kan met een- twee jaar omturnen en dan moet je ook diegeen van de twee die echt het hoogst in rang is daarnaar behandelen. Rangorde is geen kwestie van macht, maar van natuurlijke aanleg. Maar dit alles komt later pas.

Het lijkt me pure rangorde-bepaling, een hond van 6 maand begint dat instinct te ontwikkelen, daarbij zal een grote goedzak algauw zwichten vanwege dat deze hond niet gauw de strijd aan zou gaan, je grote goedzak laat merken dat het hem/haar niet veel doet, dit is tot nu toe nog dichtbij spelen, wellicht wordt later pas de werkelijke rangorde bepaalt, dit zal niet eerder gebeuren dan dat de oudere hond begrijpt dat zijn/haar plek in de rangorde in gevaar is

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100