Hoe kan ik het beste me kat haar pillen geven (zie extra omtrent uitleg)?

Het betreft een kuur van een week en het is me al 4x gelukt om de pil zo in der bekkie te doen maar dat gaat nu niet meer daarom wou ik weten of er iemand tips heeft hoe ik het anders kan aanpakken want zo in het bekkige doen is geen optie meer maar ze moet de kuur wel afmaken vandaar alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Rechtstreeks in de bek.

•Laat uw kat rustig gaan zitten. Open de bek door uw hele hand over de kop van uw kat te leggen en de bovenlippen tegen de kiezen te duwen en het kopje omhoog te houden. Eventueel kan u met de andere hand de onderbek openen. Op het moment dat hij de bek opent zal de lip over de kiezen heen vallen en het niet zo snel de bek weer dichtdoen (dan zou hij op zijn lip bijten).
•Nu stopt u de tablet achter in de keel en houdt u de bek dicht met de kop licht omhoog.
•U wacht tot de kat slikt, eventueel strijkt u met uw hand over de keel om het slikken te bevorderen. Er zijn ook pillenschieters te verkrijgen waarmee u de pil achter in de keel kan deponeren.
•Katten kunnen eventueel ook in een doek gewikkeld worden met alle poten in de doek. Zo vermijdt u de scherpe nagels.
•Als u het tablet ingeven achteraf beloont met een stukje eten en/of aandacht zal uw kat het ingeven van tabletten snel als iets positiefs zien!

In voedsel

•De meeste katten accepteren tabletten in een stukje voedsel, erg bruikbaar is smeerkaas, daar valt een tablet niet gemakkelijk uit. Soms kan het handig zijn de tablet te vermalen.
•Wat ook erg goed werkt is de truc met de 3 stukjes eten:
•Leg 3 stukjes klaar, 1 met en 2 zonder tablet.
•Maak uw kat eerst enthousiast met een stukje voer zonder tablet.
•Maak de kat daarna enthousiast voor het 2e stukje (met tablet)
•Wanneer u het 2e stukje voer geeft houdt u meteen het 3e stukje in de aanslag.
•Uw kat zal zo snel het 2e stukje opeten om ook het 3e stuk (zonder tablet) te pakken dat hij niet eens in de gaten had dat er in het 2e stukje een tabletje zat.

Wat als het echt niet lukt?

Sommige medicijnen kunnen per injectie gegeven worden. Er is sinds kort zelfs een antibioticum injectie voor katten die 14 dagen werkt! Het kan u er veel ellende besparen. Indien het tabletten ingeven echt niet lukt kunt je aan de dierenarts vragen of dit voor je kat een oplossing is.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.dierendokters.com/katten/hoe-doe-ik-dit/pillen-ingeven
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

je kunt de pillen in het eten duwen. blijkt dat de kat het dan niet opeet, maar het voedsel rond de pil weglikt, dan kun je de pil ook malen en vervolgens door het eten mengen. de kat zal het dan gewoon opeten.
11 jaar geleden
De pil vermalen en bijv door een klein beetje smeerleverworst mengen pf mengen door kattenmelk,dat lust bijna elke kat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
draai de kat in een grote handdoek, zodat alleen het koppie nog vrij is.
zet haar met de rug naar je toe, terwijl je met je knieen op de flappen van de handdoek zit, en dien haar de pil toe.

vermeng de pil met iets wat sterk ruikt, zoals tonijn.

vermeng de pil met iets lekkers, zoals soft maltpasta, of easy pill (het laatste is te krijgen bij de dierenarts).

doe de pil in een bolletje smeerleverworst, die je eerst 10 minuten hebt laten opstijven in de vriezer.

succes!
Rieneke1
11 jaar geleden
Rieneke1
11 jaar geleden
ja, als je de leverworst wat hebt laten opvriezen, moet hij z'n tanden er wel inzetten, en kan hij niet er omheen likken.
easy pill kan je bij de dierenarts halen (en wellicht inmiddels ook bij de dierenspeciaalzaak).
het is een kneedbaar spulletje wat veel katten onweerstaanbaar vinden, en waar je de pil in kan verstoppen. nog wat advies voor de toekomst: antibiotica kan soms ook via een langwerkende injectie toegediend worden (convenia).
ook zijn veel pillen verkrijgbaar in een smakelijke variant.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Vergeet niet op het neusje te blazen als je een pilletje toe dient. Was een tip van onze DA, dan gaat een kat slikken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Rieneke,dat van easypil wist ik nog niet,heb jij het al eens gebruikt?
Rieneke1
11 jaar geleden
jazeker maria, bij 4 van de 5 katten hier was het DE oplossing :)
nr 5 bliefde het niet; het blijven katten he?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is waar,het zijn eigenwijze monstertjes af en toe.;-) Ik zal het in ieder geval onthouden als het hier nodig mocht zijn.
Rieneke1
11 jaar geleden
voortaan aangeven dat je kat moeilijk te pillen is, en vragen of er een alternatief is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wij halen easypill bij de dierenwinkel inderdaad, goed spul!
Til de kat op aan zijn nekvel, zodat zijn voorpoten van de grond komen. Hierdoor blijft de kat door een soort reflex uit de kindertijd stil hangen. Nu kan je de pil wel makkelijk in zijn bekje stoppen. Even over de keel wrijven zodat de kat gaat slikken. Heeft de dierenarts me geleerd. Dit werkt voor mijn kat perfect, terwijl ik het eerst ( in eten verstoppen, handdoek etc) niet voor elkaar kreeg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt een apparaatje aanschaffen, daarmee "schiet "je het pilletje achter in de kee;. meestal te koop bij de dierenarts.
oja de bron is niet dat apparaatje maar gewoon iets waar ik altijd gelijk aan moet denken als ik hoor over katten en pillen.
veel plezier ermee(met dat stukje) en beterschap met de kat