Moet een paard persé met soortgenoten?

Recreatief paard, veel menselijke aandacht. Stalling aan huis.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Moet een paard perse een soortgenoot?
In de wet staat nergens dat dit verplicht is. Voor het welzijn van het diertje is het wel beter!

Het dier zal zich veel gelukkiger voelen met een soortgenoot in zijn nabijheid. Dit hoeft geen paard te zijn maar mag ook een (shetland)pony zijn.

Ze kunnen samen "praten" en hebben wat aan elkaar als ze bang zijn of juist opgetogen.

Je hoort ook vaak dat er schapen of geiten bij gezet worden, maar deze kunnen samen niet communiceren en hebben dus weinig aan elkaar.

Je noemt veel menselijke aandacht, dat is goed maar eigenlijk niet voldoende. Het paard zal ongelukkig worden.

Concreet: Nee, een paard moet niet perse een soortgenoot maar voor een veel betere kwaliteit van leven is het wel een grote aanrader. Je paard zal veel gelukkiger zijn en gelukkige dieren zijn veel vriendelijker en kunnen langer leven.

Toegevoegd na 51 seconden:
Zelfs als je elk uur van de dag even naar het paard toe gaat kan hij toch vereenzamen zonder soortgenoot.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+1 voor dit antwoord
Aponi
11 jaar geleden
Ik heb 26 jaar een paard gehad dat absoluut niet blij was met soortgenoten. In al die jaren heb ik maar 2 paarden gevonden die met haar samen los konden lopen, de rest vloog ze aan. Terwijl ze toch tot haar 3e jaar in het land heeft gelopen tussen andere jonge paarden.
Zelfs paarden die in het land naast haar stonden en alleen even over het hek snuffelde vloog ze aan.
Ze heeft bijna 12 jaar met een geit gestaan en die 2 vonden het heerlijk met elkaar.
Dus het gaat niet altijd op, ondanks dat paarden kudde dieren zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Aponi, er zijn ook mensen die alleen willen leven. Uitzonderingen zijn er altijd. dat weet je zelf ook wel. Ik ga er verder niet op in.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dikke plus @niels
jodyenboyke
11 jaar geleden
Aponi: ook een paard dat niet met anderen samen op de wei kan, heeft toch behoefte aan contact, communicatie. Dit kan ook met ruimte ertussen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
paarden die kennis maken slaan nogal eens met het voorbeen. hier zit je niet op te wachten als er bv draad tussen de dieren zit. elkaar lekker op de schoft krabbelen gaat ook lastig met een ruimte ertussen. lichamelijk contact is zeer zeker ook belangrijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+je trouwens voor het antwoord, want vind de min nergens op slaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
- is niet van mij trouwens hoor.

Andere antwoorden (3)

Liever wel. Je zou er een shetlandpony bij kunnen zetten, maar een paar schapen kan ook.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoeft niet persé met soortgenoten, maar is wel beter. Mijn mini-shetlander staat NIET met soortgenoten en kan dus niet goed omgaan met andere paarden. het is beter om een soortgenoot erbij te hebben, maar schapen/geiten kan ook. Dan hebben ze in ieder geval wat gezelschap anders wordt hij eenzaam
11 jaar geleden
een paard is een kuddedier, dus wil je het paard paard laten zijn, fris houden in het hoofd, sociaal ook paard laten zijn hou je idd een paard niet alleen.

het paard zelf zou het een zorg zijn of je stalling hebt aan huis. mensen kunnen nog steeds geen paard vervangen dus deze factor telt niet mee wat dit aangaat.

als je ee stal bij huis hebt is het misschien een optie om er bv een shetlandertje bij te zetten.
(prima periode hiervoor, veel shetjes belanden in het slachthuis en kan je kopen voor het 'vleesgewicht')

als je in het paardenwereldje zit is het echt niet makkelijk om een shet voor de dood (slachthuis) weg te halen, en in onderhoud zijn het ook geen dure kostgangers.

dus ben je met het paard begaan: JA, zeker met een soortgenoot houden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Plus !
@eucalypje, citaat : "als je in het paardenwereldje zit is het echt niet makkelijk om een shet voor de dood (slachthuis) weg te halen"
als je nou n.i.e.t. in het wereldje zit, is het dan makkelijker ? 't lijkt mij juist niet, juist andersom !?