hoe leer ik mijn hond af op bed te springen zonder hem niet meer op de slaap kamer te laten slapen? (heeft hier wel haar eigen kussen)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.1K

Het beste antwoord

Consequent zijn en blijven, dus telkens weer 'foei' en 'af', en de hond van het bed halen.
Dit wel volhouden! Een keer laten liggen en je kan weer opnieuw beginnen.

Daarnaast (en zeker zo belangrijk): Telkens als de hond in haar mand gaat liggen: Belonen, belonen en nog eens belonen! Aaien, toespreken, 'wat is 'ie braaf', en een hondensnoepje (of wat ze dan ook lekker vindt).

Als je dit blijft volhouden (kan wel ff duren) zul je op den duur je doel bereiken.

Toegevoegd na 3 minuten:
Is je hond inmiddels gewend om op bed te slapen? Dan kan het wel wat langer gaan duren om dit gedrag af te leren. De hond moet immers eerst gaan begrijpen dat iets opeens niet meer mag. Volhouden!

En met 'mand' bedoelde ik het kussen waar je het over hebt in je vraag.

Wat ik nog vergat: Als jullie samen de slaapkamer inkomen, zet je haar op het kussen en blijf je er even, vriendelijk pratend en aaiend, bij. Als je dan wegloopt en zelf op bed gaat liggen zeg je 'blijf'. En als ze dat doet, weer niet vergeten te belonen he!

Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dank je ze gaat wel op haar plaats als ik naar bed ga al als ik dan in slaap val springt ze er stiekem op dan zet ik haar er weer af keer op keer dus dit zou wel effect moeten hebben na een tijd?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is idd een goed antwoord. En het kan zoals gezegd word heel lang duren en nooit 1x toelaten. De aanhouder wint! Succes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ze stiekem op op bed springt, dan weet ze dus dat het eigenlijk niet mag. Daarmee ben je al een heel eind, aangezien ze de regel 'niet op bed' kent.
Nu is het puur een kwestie van consequent blijven. Je zou aluminium folie op bed kunnen leggen, zodat je wakker wordt als de hond op bed springt. Op die manier krijgt ze geen kans om lekker te gaan liggen. Want doordat ze lekker kan gaan liggen, beloont ze zichzelf voor dit stoute gedrag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cesar Milan zegt hier nog over dat de hond zelf van het bed af moet. Dus niet eraf zetten maar hem dwingen eraf te gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Marine74: Dat vind ik wel een goeie inderdaad.
Hij moet het zelf doen.
Ik denk dat de hond het dan wel eens eerder door zou kunnen hebben.
Mooie aanvulling!

Andere antwoorden (2)

Elke keer dat hij dat doet op zijn neus tikken en dan even 5 minuten in een kamer zonder breekbare spullen neerzetten!
Als je dit ong. 2 weken volhoud dan gaat hij dat niet meer doen.

Veel Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is een fundamenteel probleem: je hond ziet jou niet als leider.... zeker omdat je schrijft in een reactie dat je hem/haar steeds van je bed afhaalt.
Een hond, die jou als leider ziet zal nooit uit zichzelf op je bed springen en al helemaal niet, als je duidelijk hebt gemaakt dat dit niet de bedoeling is.
Als je dit gedrag af wilt leren, dan zal het je veel nachtrust kosten. Bij aanstalten om op je bed te springen (dus niet als-ie er al op is) moet je onmiddellijk reageren met je stem en hem terug op zijn kussen sturen. Dat betekent dus wakker blijven, want dit moet je zeer consequent doen. Niet 1x toelaten op je bed.
Mogelijkheid 2 is het kussen plaatsen in een bench en de hond daarin laten slapen (met het deurtje dicht).
En mogelijkheid 3: niet laten slapen op de slaapkamer.

Heb je meer problemen met je hond, dan raad ik je aan contact op te nemen met een deskundige op het gebied van honden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank jullie wel!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik snap wat je wilt zeggen ze deed dit voorheen ook op de bank maar heb ze nu wel zover dat ze er enkel op springt met mijn toestemming dus dan ziet ze me ergens wel als leider al slaap ik dan niet is dus makkelijker af te leren moet er wel bij zeggen heb het hondje over genomen daarvoor was ze niet ingeënt gechipt had ze keelontsteking en alleen maar in de tuin geweest ze is 2,5 en moet ze dus helemaal opnieuw opvoeden dus dan zou ik er dit ook uit moeten krijgen?En denk dat haar verleden er ook wel mee te maken heeft? Ben dus niet van het slaan of zo maar van het belonen maar merk als ik licht mijn stem verhef ze al heel bang is en ben bang dat de vorige eigenaar ze wel heeft geslagen kan dit er ook allemaal mee te maken hebben?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt elke hond op elk moment opvoeden of gedrag veranderen. Dat heeft niets met leeftijd te maken en ook niet met het verleden van de hond. Dus dat is mooi!!!
Ook dit gedrag kan je afleren, maar zoals ik al schreef: je moet het erop spingen vóór zijn. Dus als je ziet of hoort dat ze dit van plan is: meteen optreden en niet accepteren. Nou is dat wat lastig als je slaapt ;-) Vandaar dat ik je de bench in je slaapkamer aanraad.
Helemaal met je eens dat belonen de enige goeie manier is. Daarnaast moet ze ook goed weten, dat bepaald ongewenst gedrag ongewenst is èn dat jij de leider bent.
Er zij mensen die tegen stemverheffing zijn. Zelf heb ik dat wel altijd gedaan en ben daarvan teruggekomen, omdat mijn hond doof werd.... kan je nog zo hard gillen, heeft geen enkele zin LOL.
Je hond heeft niets aan medelijden met haar verleden. Integendeel, daardoor heb je kans dat ze juist banger wordt. Ze moet je leren vertrouwen en dat kan heel snel gaan! Wees consequent op alle gebieden en assertief.
Geen idee of je dit programma kent van Cesar Millan "the Dogwhisperer"? De uitzendingen zijn op National Geografic en als ik het wel heb iedere dag. Een aanrader vind ik om je kennis van honden (ook het leren kennen van hun lichaamstaal, waardoor je problemen al heel snel kunt tackelen) en hoe ermee om te gaan te vergroten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja ik schreeuw niet is gewoon met een zwaardere stem zou het geen idee zijn om haar aan het riempje vast te maken zodat ze wel kan bewegen maar niet op bed dus enkel op haar kussen? kijk ook die afleveringen:)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ben ik geen voorstander van vanwege stikkingsgevaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het werkt wel en ze heeft geen halsband om maar een tuigje om haar lichaam zodat ze niet kan stikken