Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag je wettelijk gezien kippen houden in de tuin?

Ik heb 3 hennen in de tuin die alleen rond 11 uur een beetje geluid maken. Daarna hoor je ze nauwelijks. Nu klagen mijn buren erover en willen dat ik ze wegdoe.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
5.5K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja, je mag alleen geen haan houden in de bebouwde kom.
tinus1969
7 jaar geleden
11 uur 's ochtends of 's avonds
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Misschien had je even moeten overleggen met de buren voordat je ze nam.
Maar geen haan en 11 uur een beetje geluid ( wat kakelen ) als je thuis komt dat gebeurt hier bij mij namelijk Ze horen en weten dat ze dan voer krijgen.
Zou zeggen beter dan een blaffende hond constand dus ga na de buren en praat er over en neem wat eitjes van de kippen mee Komt dan vast goed

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Dit mag wettelijk, als:
- het kippenhok binnen dertig meter van het woongebouw of van een schuur staat.
- het hok minimaal 1 meter van je perceelgrens staat.
- het hok niet in je voortuin staat. Aan de zijkant van je huis is meestal wel goed.
- je tuin niet aan of in een natuurgebied ligt.
- de afmetingen maximaal 10 vierkante meter zijn en de maximale nokhoogte 3,5 meter is.

In de andere gevallen moet bij gemeente navragen of je een vergunning nodig hebt. Het kan geen kwaad om te checken of in jouw gemeente andere regels gelden.
(Lees meer...)
SimonV
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik voldoe aan al die voorwaarden en in mijn gemeente zijn er geen regels over het houden van kippen. Kan de woningbouw mij dwingen om ze weg te doen omdat ik in een huurhuis woon?
SimonV
7 jaar geleden
Nee, tenzij er hier iets over in het huurcontract staat (hetgeen ik betwijfel).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
OK bedankt.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding