Pup ophalen; in bench of op schoot?

Mijn broer en zijn vriendin gaan zaterdag een labradorpup ophalen. Nu hebben zij een woordenwisseling over wat beter is voor de pup: mijn broer wil hem de reis in de auto op schoot hebben ( de reis duurt een uur en een kwartier ), zijn vriendin wil de pup gelijk op de achterbank in de bench doen. Wat is beter voor de pup?

Toegevoegd na 7 minuten:
En het gaat echt over wat beter is voor de pup, niet om het feit of er misschien wel een aanrijding kan gebeuren.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
11.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
op schoot,, wij hebbe ook vroeger een labrador gehad, en toen we die gingen ophalen gaf de fokker aan dat je hem beter op schoot kan houden, anders kan die heel angstig worden, en dan heeft die gelijk een nare ervaring met auto rijden,!!!! dus neem je pup alsjeblieft mee op schoot. wij krijgen over 2 weken ook een pupje,, maar die word door de fokker gebracht samen met de mama hond zodat ie hellemaal niet bang word, en dan blijft de fokker effe samen met de mama, totdat de pup gaat slapen en dan gaat ze weg. is ook een hele goede oplossing. grr
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had ook echt mijn pupje op schoot. Weet je hoe eng het voor zo'n beestje is. Opeens bij alle andere pupjes en moeders weg. Met een vreemde mee, nog nooit in een auto geweest.
En dan ook nog alleen in een bench....
Dat kun je nog lang genoeg oefenen hoor:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mijn hond was het al gewoon zonder moeder.
zijn zusjes gingen 1 maand eerder weg en vanaf dan staken ze zijn moeder in een kooitje in de tuin. wij konden hem in een kotje steken en af en toe aaien. dat werkt ook!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op schoot hoor, zie verder mijn antwoord, Ik ben het met je broer eens! Heerlijk die puppy tegen je aan!

Het beste antwoord

De vraag wat is het beste zal je hier nooit juist beantwoord krijgen.
Dat is dezelfde discussie die hier vorige week ging, geef je nu totaal brokken of versvlees.
Dat is zo afhankelijk van de eigenaar.

Zelf heb ik 2 puppies opgehaald vanuit Friesland naar Noord Holland. 1 voor mij en 1 voor de buren (was erbij)
Ik heb dat op schoot gedaan en na 20 minuten piepen ging ze rustig op schoot van mijn zoon slapen.

vanaf dat ze eenmaal zelf kan gaat ze vanzelf de auto in en voelt zich er prima.
Ik heb nu ook geen bench maar ze zit in de bak van mijn station. Dus kan niet naar voren gelanceerd worden.

Even voor de veiligheids freaks hier. Een bench wordt net zo makkelijk gelanceerd als hij niet bevestigd is als de pup.
Alleen breekt die pup je nek niet.
Een bench heeft alleen zin als deze juist vastgezet is aan de auto
En geloof me 90% van de benches staat niet vast
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Sowieso wil je niet dat bij een aanrijding de pup tegen een stoel of tegen het dashboard aanvliegt..
Dus een bench lijkt me beter.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste Walter,
Bedankt voor je reactie. Maar het gaat hier niet om het feit of ze een aanrijding krijgen... het gaat er even om wat beter is voor de pup.
walter
12 jaar geleden
Je weet vantevoren nooit wat er onderweg gaat gebeuren. Je moet misschien een keer vol op de rem. Daarom moet je je hond beschermen, net zoals je zelf je autogordel omdoet. Dus ja, gebeurt er iets, is het beter voor de pup. Dieren los vervoeren in de auto lijkt me nooit verstandig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
c+ die min slaat nergens op...
Aponi
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Een baby haal je ook niet uit het ziekenhuis op schoot. Die zet je ook in een stoeltje. Of hij/zij het nu leuk vind of niet. Het is altijd beter om pup, hond, baby, etc. VEILIG te vervoeren...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dounja heeft een punt...
in de bench..
het is gevaarlijk om huisdieren los te vervoeren...
ook al is het een pup

Toegevoegd na 2 minuten:
, deze moet in de toekomt toch in de bench, en zo went deze eraan..

maar het is de bestuurder van de auto die zijn veiligheid en die van andere voorop moet stellen, dus altijd de bench...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je reactie. Maar het gaat hier niet om het feit of ze een aanrijding krijgen… het gaat er even om wat beter is voor de pup.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dan geef je maar een min..denk ff na... neem hem maar los in de auto, als jullie zo graag en..een verkeersboete krijgen want huisdieren mogen niet los vervoerd worden..en stel jullie pup springtop de bestuurder en die veroorzaakt daarmee een ongeluk...en dat hij daarmee andere weggebruikers in levensgevaar brengt...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor de pup is het toch ook beter om veilig vervoert te worden.
Je neemt een baby toch ook niet op schoot in de auto omdat dat voor de baby fijner zou kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van mij een plus, vooral ook voor de zin: "deze moet in de toekomst toch in de bench"
Als je hem eenmaal toestaat om op schoot te reizen, dan kan dat verwachtingen scheppen.
walter
12 jaar geleden
+1 Dat is wel jammer hier op de site, dat mensen een vraag stellen, en een antwoord krijgen dat ze niet willen horen, en dan gaan minnen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en nog wel van de vraagsteller...
jee je moet er niet aan denken...
@nelly idd een baby moet ook in een kinderzitje vervoerd worden wat met veiligheidsgordels is vastgezet....
dan zou je een hond notabene een grote ook nog zo maar ff door je auto kunnen laten lopen omdat t zielig is... we hebben 2 herdershonden en die zitten braaf in de bench, veilig voor hun en ons...
Aponi
12 jaar geleden
+
Buiten dat het gevaarlijk is, heb je grote kans dat hij van de zenuwen gaat piesen en poepen,en dat zou je niet willen toch?
Doe maar in de bench, voor de zekerheid.
Veel plezier met de nieuwe hond van je broer.
12 jaar geleden
Het is tegenwoordig verplicht je huisdier in een special tuigje of in een vervoerbox te doen in de auto. Niet alleen voor de veiligheid van het dier zelf maar ook voor de passagiers.
Vooral bij zo een lange reis zou ik dit zeker doen. Een bench met daarin een lekker warm dekentje en dan het liefst een dekentje waaraan het luchtje van de nieuwe baas al zit.
Eventueel kan iemand naast de bench in de auto gaan zitten om de pup gerust te stellen als die wat onrustig is.
Aponi
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gerust stellen wekt juist angst op. Dat is hetzelfde als gerust stellen bij onweer en vuurwerk, dan wordt je hond juist angstiger omdat je bevestigd dat er iets aan de hand is.
Aponi
12 jaar geleden
Het kan voor het hondje al wat geruststellender zijn als er gewoon iemand naast de bench zit. Geeft wat meer gevoel van steun.
Je hoeft het beestje niet constant te aaien of vast te houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lange reis ?? Een kwartiertje !! Wij hebben voor onze katten ruim een uur moeten rijden - waarbij 'los in de auto' natuurlijk al helemaal geen optie is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"de reis duurt een uur en een kwartier"
Rieneke1
12 jaar geleden
ik zou juist een dekentje met de nestgeur meenemen om het beestje zich veilig te laten voelen.
Aponi
12 jaar geleden
Toen ik eens een pup kreeg heb ik van tevoren een dekentje met mijn lucht eraan aan de fokker gegeven. Die had het hondje dus al een paar dagen gehad voordat ik hem meenam.
Met de reis naar huis lag die in de vervoersbox.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Het is tegenwoordig verplicht je huisdier in een special tuigje of in een vervoerbox te doen" Ik moet je teleurstellen, het is niet alleen tegenwoordig verplicht, het is altijd verplicht geweest, dat er niet op gecontroleerd werd is een ander hoofdstuk.
Aponi
12 jaar geleden
Als je de bijgevoegde link leest dan zie je ook dat er staat dat het vervoer van huisdieren vroeger niet aan regels was gebonden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
op schoot,, wij hebbe ook vroeger een labrador gehad, en toen we die gingen ophalen gaf de fokker aan dat je hem beter op schoot kan houden, anders kan die heel angstig worden, en dan heeft die gelijk een nare ervaring met auto rijden,!!!! dus neem je pup alsjeblieft mee op schoot. wij krijgen over 2 weken ook een pupje,, maar die word door de fokker gebracht samen met de mama hond zodat ie hellemaal niet bang word, en dan blijft de fokker effe samen met de mama, totdat de pup gaat slapen en dan gaat ze weg. is ook een hele goede oplossing. grr
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@alysha12..niet op schoot!!!
brengt die fokker jullie hondje ook op schoot dan??
die zitten ook in een bench zeker als hij heelde familie van de pup meeneemt.. netjes in een bench..daar word de pup niet slechter van..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mijn schoonmoeder heeft dat dus ook gedaan pup opgehaald in de bench achterin.. die is zo bang geworden dat ie de rest van zijn leven piepte en met heel veel moeite in de auto ging,, daarom gaf ik deze reden met eigen ervaring met de hond van mijn schoonmoeder. ik vind het wel fijn dat de fokker hem kom brengen dan gaat die idd in de bench maar wel met zijn moeder en dus niet alleen.. en daar gaat het om, je haalt de pup uit zijn omgeving weg en hup in de auto in de bench en rijden maar. daar worden ze echt bang van. dat is mijn ervaring. maarja iedereen moet het zelf weten,, ik vind dat mijn fokker het goed heeft uitgevonden, zelf de pup brengen samen met de moeder zodat ie niet bang word. en daarna gaat de hond gewoon los bij ons in de kofferbak,, bij ons past geen bench in de auto en banken kunnen ook niet plat, wat heb 2 kleine kinderen die daar zitten. hebbe we bij onze vorige hond ook gedaan en die heeft er niks van gehad.
Aponi
12 jaar geleden
Ik heb al mijn honden altijd opgehaald in een bench op de achterbank of in de kofferbak (als ze al wat ouder waren). Ik heb een stationwagen met een hondenrek. Geen van mijn honden is ooit bang geweest in de auto. In tegendeel, ze gingen heel graag mee, want in de auto betekende naar het bos of het strand.
En Alysha, je spreekt jezelf tegen. Je zegt dat ze absoluut op schoot moeten maar je fokker brengt je hondje zelf in de bench. Wel met de moeder erbij maar je kan als eigenaar ook naast de bench gaan zitten om je hond vertrouwen te geven.
Anders op zijn minst een tuigje. Je moet er toch niet aan denken dat een pup op schoot in paniek raakt in de auto en begint te spartelen en los komt. Vooral zo een grote hond. Als hij in paniek bij de bestuurder terechtkomt heb je pas echt ongelukken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vind het een goed antwoord +
Alleen ik zou er ook voor kiezen (net als rieneke) een dekentje met de vertrouwde nestgeur.
Leg dit even bij de moeder en andere jonkies, dan voelt het ook vertrouwd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
is de pup bij de fokker nooit mee geweest in de auto? of komt autorijden (socialisatieperiode) pas later ?
Waarschijnlijk vind je broer het 'zielig' om een pup in z'n eentje achterin de auto te zetten, en heeft het daarom liever op schoot. Nu is het zo dat je broer niet een veilige haven is voor hun nieuwe pup, omdat de pup je broer niet kent. Dit kan extra stress geven, omdat het niet veilig voelt en daarnaast vreemd zal ruiken.
Verder zal je broer hem gaan aaien en geruststellen (stel ik mij zo voor) en daarmee ontwikkel je meteen een angst voor auto rijden.
Beter is om de pup in de bench op de achterbank/achterbak te plaatsen. Hier kun je de geur van het nest in liggen, bijv. een kussentje, stro, lapje stof o.i.d. Dit is voor de pup veiliger dan de schoot van je broer. Verder kan de pup zich een beetje heen en weer bewegen en zijn eigen plekje opzoeken in zo'n bench, waar hij zich het meest prettig voelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mijn idee
denk na hoe gaat hij in de toekomst in de auto
Ga je een bench gebruiken , Ga je gebruik maken van een tuigje of op welke manier dan ook

Gebruik de manier die je als hij groot is gaat gebruiken
vanaf de eerste keer associeert hij dit dan als veilig beloon hem met een koekje op het moment dat hij zit zoals jij wil
Ga lekker naast hem zitten stop ieder half uur op een veilige plaats en ga even met hem lopen
Zet hem daarna weer terug weer belonen maar pas op ga zelf nog niet zitten doe deur dicht en loop om de auto
Kom terug beloon en ga zitten.
Gaat het goed ga dan het laatste stuk niet naast hem zitten maar zelf voorin
Dan weet hij ook hoe het is om alleen te zitten in de auto

Succes en veel plezier met je kleine
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik neem de pup voor de rit naar huis gewoon op schoot.
Door het autorijden en de geur van de mens, plus mijn warmte, zal hij bijna direct in slaap vallen. Zo is de eerste rit in de auto voor de hond een veilige en prettige kennismaking.

Zet je hem meteen in zijn uppie in de bench, dan zal hij de warmte van het nest missen, de onrust van de rijdende auto ervaren en rond gaan zitten kijken en zich mogelijk heel verlaten voelen. Dan is de eerste kennismaking al een heel slechte.

Voor de pup is het beter hem de eerste rit op schoot te nemen. Door hem zacht te koesteren wordt hij echt niet getroost in zijn angst voor een auto. Die angst heeft hij namelijk niet. Die krijgt hij wel (kan hij wel krijgen) als hij de eerste rit moederziel alleen in een bench moet zitten.
Ivana
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier ben ik het helemaal mee eens! Eenmaal thuis heb je nog genoeg tijd om de pup te leren in een bench te zitten, daar zou ik zeker niet mee gebinnen in de auto. Bovendien is dat alleen maar veilig als de bench op de een of andere manier is vastgemaakt in je auto.
Ivana
12 jaar geleden
Precies. Veel mensen denken er niet aan dat de bench dan ook vergrendeld moet worden. Zal dát ding door de auto vliegen!!
Ik vind het ook wel erg overdreven wat hier allemaal geopperd wordt over ongelukken. Een handtas op schoot is dan minstens zo erg. In een vliegtuig mag je ook een baby op schoot houden als je zelf in de veiligheidsgordels zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dikke plus, heb ik ook zo gedaan.
Misschien onnozel maar haalden de pups altijd op in een wasmand... zou zat hij op de achterbank beschermd mijn vrouw ernaast en zij had controle erover,de pups vonden het altijd best.