wie heeft er een idee voor geheugen spelletjes voor je hond?

Ik zou graag geheugen spelletjes met mijn hond willen doen maar dan zonder extra materiaal aan te schaffen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (5)

Heet je hond "MAX"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Balletje-balletje met een brokje vindt ie leuk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
Balletje-balletje is géén geheugenspelletje maar een geurspel, tenzij je tevoren hebt hebt laten zien onder welk bekertje je het snoepje hebt verstopt.
Er zijn twee soorten spelletjes die je met een hond kunt doen: geheugenspelletjes en reukspelletjes. Bij het eerste is het zicht belangrijk, bij het tweede de neus.

Loop ik door het bos (ik doe het meeste buiten), dan laat ik een bal vallen en laat aan de hond zien waar hij ligt. Vervolgens geef ik haar het commando: volg. De bal blijft liggen. 100 meter verder (de afstand moet van 10 meter af langzaam worden opgevoerd) zeg ik: zoek bal.
Als een speer........ze heeft dus goed onthouden waar de bal ligt.
Markeren (plaats zien en onthouden) is hetzelfde: je zet de hond op zijn plaats. Commando: blijf. Dan ga je een meter of 20 bij de hond vandaan en gooit de bal weg. Zorg dat de hond blijft zitten. Je loopt terug naar het dier en geeft het commando: zoek.

In dit laatste geval zijn er dus heel veel commando's met elkaar verweven.
Het commando zit. Dat moet hij dus feilloos beheersen.
Het commando blijf. Dat hoef je eigenlijk niet te zeggen, want zolang je het commando zit niet hebt opgeheven, moet hij blijven. Het rustig blijven, tot de baas weer naast hem staat. Het wachten op het commando zoek. Pas dan komt het bewijs voor de werking van het geheugen: heeft hij onthouden waar de baas de bal heeft neergegooid? Bovendien zal hij ook zijn speurzin (neus) gaan gebruiken voor het laatste stukje precisie.

Bij een verloren apport (iets wat zoek is en teruggebracht moet worden), wordt zijn neus aangesproken. Je legt iets op een plaats die de hond niet kent. Zet de hond in de richting van het verloren apport, wijs vooruit en zeg: zoek. Hij zal dan, rekening houdend met de wind, in slagen gaan zoeken. Een jachthond doet dat beter dan een gewone hond, maar ze doen het allemaal. Windrichting is belangrijk, maar bij een kleine oefening die er niet op is gericht de hond voor de jacht in te zetten, is het minder belangrijk.

Je zult zeggen: ik heb geen jachthond. Dat is niet belangrijk. Iedere hond wil speuren en zoeken. We moeten ze alleen een beetje op weg helpen om als een hond te kunnen leven.

Leuke vraag. Leuk dat je je hond op deze manier een intenser leven wilt geven. Binnen kan je natuurlijk varianten toepassen. Veel plezier en het kost inderdaad niets, alleen inspanning.
Ivana
12 jaar geleden
Veel honden vinden het prachtig om te speuren. U kunt een favoriet speeltje of u zelf of een huisgenoot verstoppen. Maak de oefening in het begin weer gemakkelijk en geleidelijk aan moeilijker.

Het is ook mogelijk om uw hond te leren verschillende voorwerpen bij hun naam te kennen en op uw commando het juiste voorwerp te zoeken. Hiertoe moet de hond eerst kunnen apporteren (tenzij u het voldoende vindt dat de hond het juiste voorwerp alleen “aanwijst” en hij het dus niet hoeft te brengen). Begin met één voorwerp waarvan u denkt dat de hond er wel interesse voor heeft, bijvoorbeeld een krant, een bal, een piepbeestje. Houdt het voorwerp eerst in uw hand en click en beloon voor iedere keer dat de hond het voorwerp aanraakt met zijn neus en/of het vastpakt. Leg het voorwerp dan op de grond, eerst vlakbij en later steeds verder weg, en click en beloon weer voor aanraken / vastpakken. Als de hond zover is dat hij dit gedrag iedere keer herhaalt, geef het gedrag dan een naam / commando (bijvoorbeeld ZOEK DE KRANT). Nu beloont u het aanraken / vastpakken van het voorwerp alleen nog maar iedere keer dat de hond het doet nadat u het commando gegeven heeft. Als dit goed gaat begint u met een tweede voorwerp (houd het eerste voorwerp weg). Als de hond ook met dit nieuwe voorwerp het gedrag en het bijbehorende commando goed beheerst, pakt u beide voorwerpen. Als u bijvoorbeeld getraind heeft met een bal en een piepbeest, dan zegt u bijvoorbeeld ZOEK DE BAL. Pakt de hond nu het goede voorwerp dan clickt u en beloont u hem natuurlijk uitbundig. Pakt de hond het andere voorwerp (in dit geval het piepbeest), dan negeert u dat gedrag en u moedigt de hond aan om alsnog het goede voorwerp te pakken. Naarmate u vaker oefent zal uw hond steeds vaker zonder fouten te maken het gevraagde voorwerp halen of aanwijzen. Het aantal voorwerpen dat u de hond bij naam leert kennen is natuurlijk onbeperkt en alleen afhankelijk van uw geduld en de tijd die u in de training wilt steken. U zult beslist indruk maken wanneer u aan vrienden demonstreert hoe uw hond uit een hele stapel voorwerpen precies de juiste kan aanwijzen of ophalen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kijk eens op: hondenspellen.com
vooral "nina otosson"en "karlie" maken hele leuke intelligentie spellen.
ik heb er zelf een paar gekocht voor mijn Jack Russell, hij is er helemaal gek op.