welke honden zijn illegaal in nederland?

Ik ben er al een tijdje over aan het nadenken om een hond te nemen, en om een of andere redenen gaat mijn voorkeur naar een ras als pitbull of dobermann of iets in die richting, ik vroeg me af of het legaal is in nederland om een van deze beesten te hebben aangezien ik nooit iemand ermee zie lopen.

Toegevoegd na 13 minuten:
en ja ik heb al eerder honden gehad

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
20K
Ritsuka
8 jaar geleden
volgens mij is dit niet echt een hond voor beginners, je moet deze wel goed opvoeden.
Heb je je al iets meer ingelezen over honden? Hoe vaak ze uit moeten enzo, hoe ga je het regelen als jij op vakantie wilt?
Castle
8 jaar geleden
Elke soort hond heeft zijn eigen gedrag en zaken nodig die kunnen verschillen. Het ene ras en vrij aardig en het andere is vrij snel agressief. Het ene wil elke dag veel lopen en bewegingsvrijheid hebben en het andere veel minder. Dit zijn wel zaken waarop je moet letten. Als je een bepaalde hond neemt moet je er wel voor kunnen blijven zorgen zoals 3 x per dag gaan lopen in weer en wind. Het ene moet moet gekamd worden als het andere. Kijk goed na wat er allemaal bij komt en kijken en welk diertje het beste bij je past.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja ik heb al eerder honden gehad en op vakanties ga ik niet
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je goed met honden overweg kunt dan maakt het ras op zich niet veel uit.
Sommige rassen hebben meer of mindere agressieve neigingen.
Maar je neemt een pitbull en op een onverwacht pakt die de postbode (ja weer die) dan moet je wel bereid zijn je hond te laten afmaken want dat gaat gebeuren.
Ik zou zelf voor een ras gaan dat wat makkelijker in toom is te houden want mijn hond te laten afmaken lijkt me een ramp.
Ivana
8 jaar geleden
Ik lees dat je niet op vakantie gaat, dus kan je iedere hond aanschaffen die je graag wilt hebben en waar je hart naar uitgaat. Je hebt honden gehad, dus neem ik aan dat je er verstand van hebt. Mocht je echter toch op vakantie gaan dan zijn er diverse landen waar je met je Pitbull nergens binnenkomt, niet op campings, niet in hotels. Evenmin met een Rottweiler en nog een aantal andere rassen. Zou jammer zijn als je je hond moest thuislaten. Volgens mij is een Dobermann wel toegestaan.
jodyenboyke
8 jaar geleden
Mijn inziens, zijn 2 zaken belangrijk om mee te beginnen. Vraag je af waarom deze 2 rassen jou zo aanstaan? Beide rassen hebben een stoer image, verdiep je eerst in de raseigenschappen, past dit bij jou. Ga dan op zoek naar goede fokkers want beide rassen hebben momenteel veel medische problemen (allergiën o.a).
Ga in ieder geval met zo'n hond op cursus, minimaal een jaar lang, op een goede hondenschool leer je naast opvoeding ook met de rasspecieke eigenschappen van de hond om te gaan. Ook al heb je al eerder honden gehad, er is veel veranderd in de manier van omgang en opvoeding van honden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Hella16: als je --Ik Zoek Baas-- en dan --honden-- intypt, dan zie je dat er veel pitbull achtige honden en American Staffords in asiels terecht komen die bijna nooit met andere honden kunnen opschieten en/of samen zijn. Als je toch een Pitbull wil hebben, ga dan naar de beste fokker van dit type hond maar laat je vooral van te voren goed voorlichten over zowel Dobermann Pinschers en Pitbulls. Beide type honden zijn voor ervaren hondenkenners en ook al heb je zelf honden gehad..., dit soort honden zijn voor jou ook nieuw. Ik wens je veel wijsheid en succes om de juiste keus te kunnen maken.

Antwoorden (2)

Momenteel is er geen landelijke regelgeving die bepaalde rassen verbied. De gemeenten kunnen wel zelf regels opstellen waaraan je je te houden hebt. De meeste gemeenten houden het gebiedsverboden voor honden zonder onderscheid naar ras
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Sinds 2008 is het RAD (regeling agressieve dieren) in getrokken. Het RAD werd ook wel eens de pitt bull wet genoemd. Deze regelgeving is gewijzigd, hierdoor worden honden niet meer op uiterlijk in beslag genomen, maar wel op ongewenst agressief gedrag in het openbaar.

Door intrekking van het RAD, zijn er geen rassen meer die hier verboden zijn. Wel word het verplicht van gedragstesten bij ouder dieren bij verschillenden rasverenigingen. Ook moet je rekening houden als je met je hond naar het buitenland gaat, dat ieder land zijn eigen regels heeft en sommige verbieden bepaalde rassen en worden gelijk in beslag genomen. In sommige landen is er alleen een muilkorf en aanlijnen verplicht.

Wat vooral belangrijk is, is dat je je huiswerk doet. Lees je goed in en kijk welke hond bij jou leefwijze en persoonlijkheid past. Ga niet alleen af op het uiterlijk. Als je eenmaal een ras hebt gekozen, kies dan een verantwoorde fokker. Agressie kan ook erfelijke factoren hebben en een goede fokker van dit ras, zal dan ook alles doen om dit te minimaliseren.

Als je eenmaal de hond hebt ga dan naar een goede hondenschool die traint volgens de nieuwste trainingsmethodes, die zich ook regelmatig laat bijscholen en goede diploma's heeft.

Succes
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Z512099
8 jaar geleden
+ van mij, ik raad Hella aan dit antwoord van buiten te leren.