Hoe kun je kittens het best afspenen?

Onze poes Yuka heeft 5 kittens, die inmiddels 8 weken oud zijn. Over 1 of 2 weken mogen ze weg. We hebben ze deze week geprobeerd af te spenen, maar dat werkt voor geen meter. Als de kittens weg zijn, wordt ze gestereliseerd. Maar dan moet haar melkproductie natuurlijk wel gestopt zijn. Bovendien kunnen de kittens niet weg als ze nog bij de moeder drinken. De dierenarts adviseerde ons de kittens gewoon weg te halen zodra ze beginnen te sabbelen. Maar daar is geen beginnen aan. Wanneer de ene net weg is, komt de ander weer. Dat is gewoon onmogelijk. Ze mag ook niet naar buiten, want ze is harstikke krols en dan is ze dadelijk weer drachtig. Weet iemand een goede manier om de kittens af te kunnen spenen? Alvast bedankt. ;3

Toegevoegd na 1 dag:
Okee mensen ik weet dat het beter is ze langer te laten houden, en dat wil ik ook, want het is beter voor de ontwikkeling, maar ja, kom ik ff als kind tegen me moeder; 'ma, we kunnen ze beter langer houden.' Die luistert echt niet naar me :/

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De natuur heeft het juist zo goed geregeld dat wanneer er geen behoefte meer is aan moedermelk of zuigbehoefte de moederpoes zelf bepaald dat er niet meer gedronken wordt, bied gewoon veel verse brokjes aan en je zult zien dat de kittens steeds minder gaan drinken en laat ze nog lekker even bijelkaar, veel beter voor de kittens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9 of 10 weken is nog wel erg vroeg, ik zou het 2 weken rekken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet het, dat vind ik zelf ook hoor, alleen mn ma wil dr vanaf :/

Antwoorden (2)

spenen is niet iets wat je doet (de kittens bij de melkbar wegrukken), maar spenen is een natuurlijk geleidelijk proces.
het is veel beter de kittens tot week dertien bij de moeder te laten.
zo voorkom je veel gedragsproblemen op latere leeftijd.
plus je kittens gaan dan volledig geent de deur uit, en hebben veel meer weerstand.
gun je kittens die o zo belangrijke tijd met moepoes en nestgenootjes.
ze zullen geleidelijk aan meer vast voedsel gaan eten, en steeds minder bij de moeder zuigen.
moeders geeft het trouwens op een gegeven moment zelf aan dat ze het beu is, en zal de kittens minder en minder toelaten.
mijn advies is dus wat geduld oefenen, en niets forceren.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, ik weet dat het beter is ze 12/13 weken te houden, maar m'n moeder is het behoorlijk zat x/ En, we waren eigenlijk van plan ze gratis weg te geven en niet te inenten, dat kunnen de nieuwe eigenaren zelf doen.
Rieneke1
12 jaar geleden
dat is een keus die je moeder maakt.
jammer voor de kittens en de toekomstige eigenaren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
idd, maar dan is het kiezen of delen voor je moeder, of doorzetten en doen wat de da zegt (lijkt me stug dat een da dat advies geeft, maar dat terzijde) of de kittens en moeder gewoon nog een aantal weekjes houden (veeeeel betere oplossing!)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gardevoir: dat had je moeder eerder moeten bedenken. Als ze kittens lastig vindt, had ze er eerder voor kunnen zorgen dat ze er niet kwamen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De poes was te jong om te laten steriliseren, we hebben haar binnen gehouden en alles op slot gedaan, maar toch is ze op de een of andere manier naar buiten gepiept.
Rieneke1
12 jaar geleden
dat kan gebeuren, maar verdiep je dan in de consequenties, en handel alles zo goed mogelijk af.
niet erg verantwoordelijk hoe je moeder nu handelt, en zeker geen opvoedkundig voorbeeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan het ook niet helpen...
Rieneke1
12 jaar geleden
is ook geen verwijt naar jou toe gardevoir.
als je kittens voldoende eten wat zou moeten op deze leeftijd kun je misschien een pantykousje openknippen en om haar middel doen of wat mijn dierenarts eens adviseerde regelmatig een watje met kamferspiritus te tepels bij de poes in te wrijven kittens vinden dat stinken en help ter voorkoming van borstontsteking van de poes dan is het in een paar dagen goed,advies als de tepels zijn geslonken de poes te laten steriliseren
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, ze eten behoorlijk goed en veel :/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, heb het geprobeerd, het arme beest kon niet meer lopen D:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
met het pantykousje neem ik aan, misschien dan beter de kamferspiritus proberen als de kittens dit ruiken word de trek in moedermelk ook minder en droog het in bij de moederpoes en misschien de kittens in een andere kamer ? en maar 3 x bij de moederpoes te laten