Waarom hebben honden geen reactie van LYME Disease als zij gebeten worden door teken?

Ik heb nog nooit gehoord dat honden Lyme-disease hadden. Terwijl ze soms ernstige tekenbeten hebben opgelopen! (Dit zou een geweldige ontdekking zijn om hun afweer(antigeen) te ontdekken! )

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ivana
7 jaar geleden
http://www.diergeneeskundigcentrum.nl/hond/ziekten/384-ziekte-van-lyme

Antwoorden (2)

Er zijn genoeg honden die van een tekenbeet Lyme hebben gekregen. Als je aantallen wilt weten, ga dan even bij je plaatselijke dierenarts langs, die kan je getallen geven. Maar dat honden ook Lyme krijgen weet ik zeker. Er wordt in hondenbladen zelfs voor gewaarschuwd. Er is een hondeninjectie tegen tekenbeten en je moet als er kans op beten is, je hond iedere dag op teken controleren. Wat ik in deze tijd dan ook doe.

Toegevoegd na 5 minuten:
http://www.diergeneeskundigcentrum.nl/hond/ziekten/384-ziekte-van-lyme
Ivana
7 jaar geleden
jodyenboyke
7 jaar geleden
+
De ziekte van Lyme wordt veroorzaakt door de Borellia bacterie en niet elke teek is daarmee besmet. Het is dus niet zo dat elke teek deze ziekte veroorzaakt!
Alleen de teken van de soort 'Ixodes' die zich hebben gevoed met het bloed van wild (zoals herten, zwijnen en reeën) die zelf besmet waren met deze bacterie, kunnen vervolgens weer mensen en dieren besmetten indien zij deze als gastheer gebruiken.

Onderzoek heeft uitgewezen dat zo'n geïnfecteerde teek zich minstens 24 uur moet voeden om voldoende bacteriën over te dragen om de ziekte te veroorzaken. Hoe vroeger hij dus verwijderd wordt, hoe kleiner de kans wordt om de ziekte te laten ontwikkelen. Zodra je een teek ziet, is het dus zaak om hem meteen weg te halen!

Je kunt bij een mens zien dat er iets mis is aan de rode ring die vaak ontstaat rond de beetplek van de teek. Bij een dier kan je die niet zien en dat maakt het lastig als je merkt dat het dier ziek is en je weet niet of er een teek in het spel was. Het dier heeft meestal pijnlijke gewrichten/ kreupelheid vanwege een gewrichtsontsteking en heeft verschijnselen als opgezette lymfeklieren, koorts, loomheid, geen eetlust of uitdroging. Uiteraard ga je dan naar de dierenarts en die alleen kan de diagnose stellen als deze bacterie in het bloed wordt aangetroffen.

Geef dan altijd aan of je met de hond in het bos, de duinen, heide of in de buurt van de Hoge Veluwe/ Epe geweest bent, omdat hier de besmette teken het meest voorkomen en uiteraard ook als je een teek verwijderd hebt. Soms wijst het bloed nog geen bacterie uit en is het dier al wel besmet. Een 2de proef, enige tijd later, kan het ineens wél uitwijzen. Ben je er op tijd bij, dan kan de ziekte goed aangepakt worden met antibiotica. Komt de diagnose erg laat, dan kan het chronisch worden met ernstige schade aan de nieren.
amc
7 jaar geleden
Ivana
7 jaar geleden
Je hebt zeker mijn link gelezen, dat jouw antwoord dezelfde woorden bevat. Is dus al door mij in zijn totaliteit beantwoord.
amc
7 jaar geleden
Je ziet toch mijn bron? Ik ga echt geen andere links lezen om dan een antwoord te plaatsen! Ik geef een antwoord waarin ik zo compleet mogelijk wil zijn, omdat veel mensen grote inhoud van links/bronnen niet willen lezen. Ik lees ze zelf ook zelden of nooit want dan kan je net zo goed zelf gaan surfen op het net. Ik vond het belangrijk om aan te geven dat niet elke teek gevaarlijk is en dat miste ik juist in jouw antwoord, vandaar...
Ik ben van mijn eigen bron uitgegaan en zoals vaker blijkt, is de inhoud dan veel hetzelfde omdat dit feiten zijn.