Vinden konijnen een loopriem leuk of haten ze het?

Ik wil een loopriem voor mijn konijn kopen maar ik weet niet of ze die leuk vinden of haten?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik bedoel om uit te laten
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het ligt aan het konijn wat hij ervan vind mensen kunnen dat niet bepalen voor ze maar je kunt ze trainen in je achtertuin door telkens een wortel aan het einde van het pad te leggen of gewoon rondjes lopen op gras

Antwoorden (5)

Het lijkt me voor de hand liggen dat ze dat niet leuk vinden.
Anders zouden ze die zelf wel maken. Van gras, of riet, of zo.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja maar ik vind een tv ook leuk en die kan ik ook zelf niet maken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Aha. Ik zie het al voor me. *proest* Een konijn kan zon ding toch niet zelf om zijn nek schuiven!
Over het algemeen vinden dieren het niet leuk om aan een riem te moeten. Paarden niet, honden niet en katten nog minder.
Toch kun je ze dat leren. Voor katten en konijnen geldt dat ze daar aan kunnen wennen als ze nog heel jong zijn.
Natuurlijk willen konijnen het liefst vrij rondhuppelen. Een loopriem beperkt hun bewegingsvrijheid en dat vinden ze niet leuk. Maar als jouw konijn anders alleen maar in het hok zit, is het misschien wel een goed idee als het beest op die manier wat meer vrijheid kan hebben.
Dan is het het proberen waard.
Maar of jouw specifieke konijn dit zal haten, dat is niet te zeggen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mijn kat was negen en ik heb hem ook gewoon na een week aan een riem kunnen laten lopen, vroeger een zwerfkitten! Nog nooit eerder geleerd!
Er klopt dus maar een deel. De MEESTE katten en konijnen.
Rieneke1
9 jaar geleden
Ook hier twee volwassen katten het aangeleerd: ze vonden het geweldig!
Uiteraard was het wel zo dat de katten mij uitlieten, ipv andersom :)
Ligt aan het karakter van je konijn. :)
Als je een koppig konijn hebt, nee. Heb je een rustig, vriendelijk, sociaal konijn, waarschijnlijk ja.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk het niet. Een konijn is een vluchtgevoelig dier.
Aan een lijn kunnen ze nergens heen wanneer ze dat zouden willen.
Konijnen willen lopen, rennen en graven. Maar dat is niet altijd mogelijk.
Ook mentale uitdagingen kan een konijn wel degelijk waarderen.
Wat konijnen wel leuk vinden: clickertraining! (Vergelijkbaar met clickertraining bij honden.)
Ik heb op you tube een filmpje gezien waarin een konijn op deze manier getraind werd en over hindernissen sprong uit vrijwilligheid. Hij kreeg natuurlijk wel steeds een beloning!
Wanneer je je konijn beweging onder begeleiding wilt geven lijkt me clickertraining veel leuker. Het geschiedt nl. op vrijwillige basis en het konijn kan er mee ophouden wanneer hij wil. Mits het in een gebied ik wat het konijn kent (thuis) en er geen stress of angstige geluiden zijn.
Als je het goed brengt kun je een konijn veel leren en doe je hem er een groot plezier mee. Veel meer dan uitlaten als een hondje aan een lijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat zal per konijn verschillen. Of jouw konijn het leuk vindt is een kwestie van op de juiste manier uitproberen.
Koop hiervoor een zacht en comfortabel tuigje zoals bijvoorbeeld deze:
http://www.zooplus.nl/shop/knaagdieren_kleinedieren/speelgoed/lijn/190425
of deze:
http://www.dehuisdiersuper.nl/konijnen-sport-harnas?gclid=COb4l4TZlL4CFagKwwodCJQAsQ#tabwrapper

Voordat je met je konijn naar buiten gaat, moet je je konijn laten wennen aan het tuigje. Doe het tuigje om en laat hem los in huis rondlopen. Let goed op hoe je konijn reageert en laat hem nooit alleen met het tuigje om, dat kan gevaarlijk zijn. Als je konijn in paniek raakt van het tuigje, moet je dat meteen weer afdoen en het later nog eens proberen. Bouw de tijd langzaam op. Eerst een paar minuten en dan iedere dag wat langer, totdat je konijn er helemaal aan gewend is.

Bedenk ook dat een konijn geen hond is: Jij zult achter het konijn aan moeten lopen, niet andersom!
Zorg dat de lijn altijd slap staat en dat je konijn alle kanten op kan die hij wil. Alleen bij gevaar mag je hem tegenhouden, maar sleep een konijn nooit achter je aan. Het is beter om hem naar je toe te lokken of hem rustig op te pakken en op een veilige plek weer neer te zetten.

Ik heb zelf in het verleden ook wel eens een konijn "uitgelaten" en dat ging prima. Hij leek zich totaal niet te storen aan het tuigje en de lijn en huppelde vrolijk rond. Wel eerst langzaam laten wennen dus, niets dwingen, niet trekken en achter het konijn aanlopen.
Succes!