mijn kat geeft heel veel over de laatste tijd moet ik met hem naar de dierarts ?

Hij is nu 8 jaar oud. En hij komt nooit buiten. Hij krijgt speciale voeding voor katten die gecastreerd zijn. Maar de laatste weken gaf hij veel over, nu geeft hij niet meer over.
Hij is heel gevoelig voor blaasgruis, ik heb ergens gelezen dat als ze 8 jaar zijn, dat je moet overstappen op voeding voor senoir katten. Maar is dit wel voorstandig voor mijn kat omdat hij gevoelig is voor blaasgruis?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (7)

Misschien moet je dat inderdaad aan de dierenarts vragen. Bel anders eerst even met de praktijk, misschien kunnen ze je telefonisch ook helpen en adviseren. Als de symptomen toch op iets anders wijzen, zullen ze je vertellen dat het beter is om even langs te komen.

Succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, meteen gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb ook een gruiskat, en ik neem liever niet te veel risico.
hij krijgt half om half (gruisvoer van de dierenarts en gruisvoer uit de dierenwinkel)
daarnaast geef ik veel vers vlees.

wat overgeven betreft, het hangt een beetje af van de oorzaak.
als je naast het overgeven nog andere dingen ziet, zoals wat meer drinken, of wat afvallen, dan zou ik toch even naar de dierenarts voor een bloedonderzoek.
op deze leeftijd moet je alert zijn op nierfalen.

als alles verder in orde is, dan kan de oorzaak liggen in een haarbal.
borstel het beestje wat vaker, en geef dagelijks haarbalpasta.

soms geven katten ook over omdat ze te veel schrokken.
in dat geval op naar bart smit, en de brokjes in een lage schaal mengen met knikkers.
(nee, dat is niet gevaarlijk, en nee, de kat zal geen knikkers eten)
laat hem maar werken om de brokjes te pakken te krijgen.
ook het verstoppen van brokjes helpt.

maar nogmaals: hou de kat goed in de gaten, en ga bij twijfel toch even langs de dierenarts.
Rieneke1
14 jaar geleden
Ivana
14 jaar geleden
Die knikkervariant vind ik super. Nog nooit van gehoord. +1
Als je kind wekenlang overgeeft, ga je er dan mee naar de dokter?

Een huisdier is als een kind in de zin dat het helemaal afhankelijk van jou is voor (medische) zorg. Het kan nu eenmaal niet zelf beslissen of het er zoveel last van heeft dat een dierenarts nodig is.

Ja, ga hiermee naar de dierenarts. Misschien is het zoiets simpels als een haarbal die er niet goed uit komt/kwam, misschien is het ernstiger. In ieder geval hoort 'veel overgeven' ook bij een kat niet wekenlang te duren.

Wat betreft je tweede vraag: natuurlijk overleg je als je een kat met een gezondheidsprobleem hebt, éérst met de dierenarts voordat je het op een ander dieet zet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geeft hij echt over of heeft hij braakneigingen, want het zou ook kunnen dat hij last heeft van haarballen, dan is het raadzaam om speciaal kattengras naast zijn voedingsbak te zetten, hier eten ze van en het vergemakkelijkt het ophoesten van de haarballen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Even na laten kijken is wel verstandig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hallo,
geeft hij echt voer en braaksel over of heeft hij/zij last van haarballen?
als tie last heeft van haarballen zou ik royal canin voer halen voor tegen haarballen.
maar een controle bij de dierenarts kan nooit kwaad.