Waarom valt een poes mij aan?

Sinds een paar weken valt de poes van mijn kennis mij aan. Wanneer ik daar over de vloer kom.

Het is begonnen toen ik weg vluchte omdat zij stond te krijzen en te blazen. En toen ging ze achter me aan en viel me springent aan.

Nu durf ik niet meer snel daar over de vloer te komen.

Wat moet ik doen?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.3K
crispy
4 jaar geleden
Het is begonnen bij iets dat jij die poes hebt aangedaan. Dat hoeft niet met opzet te zijn geweest, maar in ieder geval is die poes daarom nu boos op je.
BonBonvanJohn
4 jaar geleden
je hoeft de poes niet perse iets aangedaan te hebben. Het kan ook een vorm zijn van territoriale agressie waarbij de poes een bepaald gebied in huis verdedigd. Poezen verdedigen over het algemeen een kleiner gebied dan katers maar doen dit wel heftiger dan katers. Met blazen en krijsen en krabben e.d.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
De poes heb ik nooit wat aangedaan. Zij valt alleen mij aan. Wij hebben wel een hond thuis. Maar na het douchen ruikt zij dat toch niet.
Rieneke1
4 jaar geleden
Informeer eens bij de eigenaar of de kat ook op andere vlakken plotseling veranderd gedrag vertoont. Een bezoek aan de dierenarts is dan aan te raden.

Antwoorden (2)

Het langetermijngeheugen van een kat is sterk. Hoewel een kat misschien maar een paar mensen of plaatsen in zijn langetermijngeheugen opsluit, kan hij ze zich jarenlang herinneren.
Hij associeert jou door het voorval dat je beschrijft nu wellicht met gevaar dat weer verjaagd moet worden.
.
Oplossing misschien: indien mogelijk de kat buiten zetten als je op bezoek bent. Pavlov zou zeggen: kom een week lang elke dag met iets wat de kat lekker vindt in je uitgestrekte hand brengen en verdwijn dan direct weer. Dan associeert het dier jou hopelijk met iets positiefs. Succes niet gegarandeerd.
Toegevoegd op 18 januari 2020 08:26: tekst
SimonV
4 jaar geleden
Rieneke1
4 jaar geleden
Maar dit is plotseling veranderd gedrag, zoals ik het lees. Medisch onderzoek is een eerste vereiste.
SimonV
4 jaar geleden
Het zou toch kunnen dat de kat (eenmalig) door het raam andere katten ziet en hierdoor opgewonden en agressief raakt?
https://www.licg.nl/katten/agressieve-katten/#opgebouwde-spanning
Rieneke1
4 jaar geleden
Simon jij bedoelt omgerichte oftewel redirectie-agressie, en dat kan idd ook heel goed het geval zijn. Maar de gouden regel is eerst een medisch probleem uit te sluiten voor je op zoek gaat naar een gedragsmatige verklaring. Of de situatie moet heel duidelijk zijn zoals jij schetst, maar dat blijkt niet uit de vraag.
Heeft u honden thuis???
Want als dat zo is kan het zijn dat je hun geur meedraagt en de kat het kan ruiken.... het kan ook zijn omdat er in het verleden een misverstand is gebeurt, bv: er over gestruikeld, per ongeluk opgesloten in een kamer,.... de kat kan dit onthouden hebben en nu schrik hebben van je... om zich te beschermen vertonen katten dit soort gedrag....