Hoe kan je een kat makkelijk scheren/trimmen?

Toegevoegd na 1 uur:
Het is een pers, het kostte mij 35 euro, vind het erg duur. Ik denk dat ik het makkelijk zelf kan, de kat is erg lief en rustig

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6K

Antwoorden (7)

Als je er geen verstand van heb zal ik aanraden om de kat naar een trimsalon te brengen aangezien ze vaak heel moeilijk doen. Katten zijn onvoorspelbaar!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
de enige trimsalon voor katten die ik ken zit dacht ik in almere.
ken jij er meer?
door hem bij de dierenarts te laten scheren.
die kan de kat een roesje geven, en de klus klaren.
Rieneke1
13 jaar geleden
Waarom wil je je kat eigenlijk trimmen? Dat is helemaal niet nodig. Ze verzorgen hun vacht zelf heel goed. Wordt een ander verhaaltje als het een Pers is maar dan nog ...

Toegevoegd na 53 seconden:
die hoeven in principe ook niet getrimd te worden.
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
kattenvachten kunnen enorm in de klit raken, zelfs kortharen.
sommige katten hebben gewoon hulp nodig.
MissBiggie
13 jaar geleden
Dan mankeren ze wat, als ze de vacht niet meer verzorgen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Allicht, maar is dat reden om naast wat ze al mankeren ze ook nog last van klitten (dat trekt en doet pijn!) te laten hebben?
MissBiggie
13 jaar geleden
Nee, maar dat heb ik ook niet gezegd.
het is mogelijk om een kat zelf te scheren, maar pas hier wel mee op

je kan niet met een gewone tondeuse te werk gaan. het haar van een kat is veel zachter dan het stugge hondenhaar waar de tondeuses wel doorheen gaat. een gewone goede kwaliteits tondeuse voor huisdieren zal dus vastlopen in het angora achtige onderwol van de kat.

ga wel voorzichtig te werk. een kat heeft een hele dunne huid die je erg snel kan beschadigen.ook kan het voorkomen dat de tepeltjes van de kat open gehaald worden. de kat zal zich na een dergelijke ervaring niet nogmaals willen laten scheren.

het is mogelijk om een cursus te volgen hoe je je kat kan scheren. (leer je ook onderwol plukken zodat het scheren misschien geen noodzaak meer is aangezien het haar dat klitten of vervilten veroorzaakt hiermee weg word gehaald)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je je pers iedere dag borstelt hoeft hij/zij niet geschoren te worden :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier is de site van zo'n trimsalon.
Die zeggen zelf:
scheren is een noodoplossing!!

http://www.altrivon.nl/Katten.html

Een kat die goed verzorgd is hoeft dus niet geschoren te worden.
Dat beest heeft die vacht niet voor niets.

En als het wel moet, dan moet je er maar wat voor over hebben.

Toegevoegd na 1 minuut:
Hier andere salon,
zelfde verhaal

http://www.trimsalonaram.nl/00000099bf101dc01/000000998a0c62e04/index.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Duur? Nou ik vind het goedkoop! Heb je enig idee hoeveel werk het is? Als een kat flink in de klit zit, ben ik er zo een uur mee bezig. Ik ben ook weleens twee uur bezig geweest! Dan red je het niet met 35 euro! Daarnaast zullen de meeste katten voor het scheren onder narcose gebracht worden, omdat het anders niet te doen is.
Je kan er echt beter niet zelf aan beginnen, zoals gezegd zou scheren ook alleen een noodgreep moeten zijn.
Ten eerste heb je een speciale tondeuse nodig. Ten tweede scheer je bij een kat heel makkelijk in de huid, zeker als je niet weet wat je doet en waar de huid het kwetsbaarst is. En daar komt nog bij dat je zelf niet EN je kat kan vasthouden EN je kat kan scheren. De meeste katten zijn panisch voor het geluid van een tondeuse en vliegen uit hun pan. Als je je leven liefhebt en je ongeschonden armen en handen zo wilt laten, kan je het beter niet doen!
Beter kan je je kat aanleren/aanwennen dat ze geborsteld wordt. Gebruik een speciale borstel voor een pers, die ook de ondervacht kamt en de losse onderwol verwijderd.