is er ook een zachte manier om de hond van 17 jaar zelf te laten gaan?

Mijn malthezer reutje is 17 jaar. Buiten een paar kleine probleempjes met zijn 2 kniën over enkele jaren, mogen wij over zijn gezondheid absoluut niet klagen. Sinds een paar maand is hij volledig blind en doof en niet meer goed te been. Problemen met plas ophouden zijn er nu ook meer om meer.Hij begint moeilijk te lopen en zakt af en toe door zijn pootjes
ik zou gewoon willen dat hij niet lijdt en dat hij zachtjes inslaapt, in zijn vertrouwde omgeving, met zijn beste speelkameraadje (een ander malthezertje van 18 jaar oud maar nog in heel goede gezondheid.
Moest ik bvb mijn hartmedicijnen toedienen (emcomcor 5 mg), zou dit voor hem pijnlijk kunnen zijn?
Ik heb bij sommige momenten de indruk dat hij ongelukkig is, en op andere dan weer niet

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3.7K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Vraag of de dierenarts bij je thuis kan komen om het hondje een spuitje te geven, dat geeft veel minder stress dan dat dat gebeurt in de dierenartspraktijk voor de hond. Niet alle dierenartsen zijn bereidt om dit te doen, maar ze zijn zeker te vinden.
Z512099
6 jaar geleden
Als je hond zijn hele leven naar de dierenarts gaat, dan mag die op zijn laatste dag wel eens de hond tegemoet komen.
Ritsuka
6 jaar geleden
De dierenarts kan bij je thuis komen. Dat deden wij bij onze hond die panisch was voor de dierenarts, iedereen met witte jassen.
Hij is mooi in zijn eigen mandje heengegaan. Ga niet zelf experimenteren met medicijnen toedienen, je weet niet hoe je dier er op reageert.
Rieneke1
6 jaar geleden
De dierenartsen die ik ken, komen gewoon aan huis om de hond zachtjes in te laten slapen. Je zegt dat je over z'n gezondheid niet mag klagen, maar het diertje is doof, blind, incontinent en zakt door de pootjes. Het lijkt mij dat het hoog tijd is je liefde voor dit hondje te tonen, door niet langer te wachten en vandaag nog een dierenarts te bellen. Het idee om met medicatie te gaan experimenteren in de hoop dat het diertje zachtjes inslaapt is schandalig en te zot voor woorden. Het lijkt me dat je hondje beter heeft verdiend.
Rieneke1
6 jaar geleden
@Z512099 Als je hond zijn hele leven naar de dierenarts gaat ja......vrees dat dit diertje niet veel medische zorg heeft gekend als ik het zo hoor. Anders was er allang overleg geweest met de dierenarts, ipv dit diertje te laten lijden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Doe alsjeblieft op het laatst wat je eerder had moeten doen; naar de dierenarts vanwege zijn gebrek aan 'vreugde in het leven' beestje is hard toe aan eeuwige rust, is misschien gewoon versleten? is op? Hij lijdt continu en dat al langer dan sinds een paar maanden.
Knieën, blind, doof, slecht ter been en incontinent en nu ook nog echt moeilijk lopen en zakt door zijn pootjes? [Wat doet je je zolang wachten/twijfelen?
Waar wacht je nog op? een hartkwaal? longproblemen, kanker wegens jarenlang 'mee'-roken? kan hoor als je maar lang genoeg wacht komt er nog wel iets bij. (en dat is helemaal geen vreemde gedachte, gebeurt vaak : meeroken en dus kanker en daarna einde verhaal).] Beste @sisi1971, ik deel je verdriet, maar als je al zolang hondjes hebt, zou je toch beter moeten weten, denk ik wel. Oudere dieren (honden en katten) moeten toch een soort jaarlijkse APK keuring ondergaan. Door de dierenarts bekeken en al dan niet behandeld worden en medicatie ontvangen, die soms met gepaste moeite toegediend moet worden.
Op zo'n moment dat een van al die kwalen van je lieve hondje de kop op steekt of erger wordt , komt toch eens ter sprake : genoeg is genoeg? en wanneer dat dan zou moeten zijn? Mensen denken daar inderdaad verschillend over, dat klopt. Veel huisdieren eigenaren kunnen het niet aan, wanneer ze horen wat hun lieveling mankeert en moeten dan nog een week of wat wennen aan het idee(!) dat Poekie of Nero er niet meer zal zijn!? -----De zachtste manier om de hond te laten gaan is het zelf te regelen, niet zelf te laten gaan.----- Maak een afspraak met de dierenarts en in huiselijke kring is voor het dier het prettigst, maar bespreek dat maar met je dierenarts. Neem afscheid in je hart en wees er voor het beestje,
(Ik had een vriendin die op het laatste moment wegliep, Ongelofelijk!)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Vraag inderdaad of de dierenarts bij je thuiskomt.
Hij zal je hond eerst een prikje geven, waarvan hij gaat slapen, bij sommige oude honden met een al wat zwakker hart, zal het hart tijdens de slaapprik al stoppen. Mocht dat niet het geval zijn dan geeft de dierenarts, zodra je hond in slaap is, de definitieve euthanasie prik. Hij zal er niets van merken, want de slaapprik is een soort narcose, net als bij een operatie. Sterkte.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De Dierenarts bellen. hij moet naar jou thuis komen.!!! Mijn DA heeft al enkele van mijn hondjes thuis laten inslapen vorig jaar september nog mijn stammoedertje 16 jaar en 3 maanden. dement ,doof en blind . Samen met haar kleinzoon die een tumor had....de andere moeten ook afscheid kunnen nemen...Ik heb bijna alle laten cremeren ze zijn hier thuis....ik wens jullie heel veel sterkte met het nemen van de goede beslissing!
Z512099
6 jaar geleden
Euthanasie laten uitvoeren is een beetje voor God spelen en ook het afscheid nemen, dat houdt velen onder ons tegen, ondanks de hoge nood, het lijden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Toen mijn kat van 18 jaar op zijn eind liep is de dierenarts bij mij thuis gekomen om hem te laten inslapen,want ik wilde niet dat hij nog in een tas naar de dierenarts zou moeten.Ik heb hem daarna naast 2 andere katten die wel zelf zijn gestorven begraven in mijn tuin.

Antwoorden (3)

Nee, die is er niet. Veel honden- en katteneigenaren hopen dat hun dier op een gegeven moment, als ze oud en der dagen moe zijn, rustig in hun mandje overlijden in hun slaap. Hoe mooi zou dat niet zijn, voor het baasje zowel als voor het dier!
Helaas is dit slechts zelden het geval. Als goede en verantwoordelijke eigenaar zal je zelf voor een zacht einde moeten zorgen, als het leven lijden wordt. De dierenarts heeft hier de benodigde ervaring mee, en de juiste middelen ter beschikking. Veel dierenartsen hebben een aparte ruimte waar je met je dier kan verblijven tot het einde daar is, maar veel dierenartsen komen ook aan huis, wat natuurlijk voor dier zowel als voor baas minder belastend is.

In het verleden was het toegestaan zelf het leven van je huisdier te beeindigen, mits je dat op pijnloze wijze deed. Omdat leken natuurlijk niet kunnen garanderen dat de dood inderdaad pijnloos is, en omdat controle hierop ook al tekort schoot, is het inmiddels wettelijk verboden zelf je hond of kat te doden. Gelukkig maar.

Toegevoegd na 20 minuten:
http://www.groenkennisnet.nl/nl/dierenwelzijnsweb/show/Doden-van-honden-katten-en-ganzen-strafbaar.htm
Rieneke1
6 jaar geleden
jodyenboyke
6 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+
Z512099
6 jaar geleden
De achtste +.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Rieneke
Van mij ook een +. Ik ben ook blij dat het nou in Nederland verboden is om zelf honden en katten te doden (en voor ganzen geldt dit verbod ook). Maar ik hoop dat het verbod wordt uitgebreid met álle diersoorten! Anders vind ik het hypocriet....
Rieneke1
6 jaar geleden
@noepetote dat ben ik helemaal met je eens. Vooral omdat heel wat jonge konijntjes en cavia's door de fokker worden gedood als ze niet de gewenste kleur blijken te hebben :(
inderdaad, en zo erg is inlaten slapen niet ze krijgen eerst een spuitje waarvan ze gaan slapen en daarna pas de euthanasie zelf, dit gebeurt dus in de slaap. zelf ook stage gelopen en meerdere malen meegemaakt dat dieren werden inlaten slapen dit is wel echt hed beste aangezien uw hond anders als het lang door gaat lijd en dat willen jullie ook niet hoop ik
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De dierenarts gebruikt een zachte manier om hem in te laten slapen. Je kunt de dierenarts vragen om bij je thuis te komen. Dan is hij in zijn vertrouwde omgeving.