Hebben dieren een beter tijdgevoel dan mensen?

Zonder klok weet ik niet precies hoe laat het is, maar mijn kat weet dat precies in verband met opstaan, eten en thuiskomen. Hoe kan dat?

14 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Als jij gaat leven zonder de tijd krijg je waarschijnlijk ook wel een ritme/tijdgevoel als dat van een dier. Dus ik denk het niet......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Tijd is verzonnen door de mens. Dieren kennen geen tijd. Je kat weet alleen doordat jij naar beneden komt dat als hij gaat mauwen hij eten krijgt. Maar tijd kent hij niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor. Dieren weten precies wanneer het tijd om te eten is. Mensen hebben veelal een toeter of bel nodig om te weten wanneer het tijd om te schaften is.

Wat zijn dieren toch slim hè?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dieren worden door de natuurverschijnselen gewezen op wat er komen gaat. Tijd zoals wij het kennen is voor dieren helemaal niet noodzakelijk. Ooit twee honden een afspraak met elkaar zien maken? ;-)
Huisdieren zijn gewoontedieren, zij voelen precies aan wat er gaat komen of wat je gaat doen.

Als je langere tijd zonder horloge of klok leeft, ga je dat ook ontwikkelen. Ik heb nooit een horloge bij me en toch weet ik bijna altijd hoe laat het ongeveer is.

Als ik een afsraak heb, kijk ik op mijn mobiel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat heet de biologische klok, die een dier nog heeft. Wij hebben ook wel een biologische klok maar die kent geen precieze tijd volgens de wijzers van onze klok. Je lichaam zegt dan dat je honger krijgt op ong. dezelfde tijd en ook slaap. Mensen die veel nachtdiensten draaien hebben vaak last van een ontregelde biologische klok om dat ze tegen hun natuur in moeten leven. Dieren staan te dicht bij de natuur en kennen dus alleen regelmaat .
amc
14 jaar geleden
De biologische klok is bij ieder levend wezen aanwezig. Denk alleen dat dieren er beter naar luisteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik draag NOOIT een horloge en vergeet altijd mijn mobiel maar als iemand mij vraagt hoe laat het is zit ik er misschien 10 minuten naast meer niet. Ik denk dat het een gewenning is en daar dieren geen klokken kennen zullen ze er beter aan gewend zijn dan mensen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat kan je omdat je de hele dag achter je internet zit en daar de tijd op je laptop ziet staan.
Want jij maakt mij niet wijs dat wanneer je bijvoorbeeld de hele dag op het strand zou liggen dat jij dan op de 10 minuten af weet hoelaat het is.
Dan zou je morgen in de krant kunnen :)!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je Loemie...
Ik red me prima zonder klok.
Ik hoor ś ochtends aan de vogels hoe laat het ongeveer is. Merels beginnen te zingen vlak voor zonsopgang, duiven worden actief als het al licht is.
Het verkeer op de grote weg, stukkie verderop, geeft aan dat de spits op gang komt, dus is het na half acht.
Kinderstemmetjes in de buurt verraden wanneer het tijd is om naar school te gaan, dan is het ongeveer half negen.
En zo zijn er heel veel zintuiglijke waarnemingen die een beetje rhytmisch zijn, en een ijkpunt in de tijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vergelijk het met jezelf tijdens vakantie (ik denk dat veel mensen zich dit voor kunnen stellen..): Geen wekker en toch op tijd wakker, geen horloge en toch om 13u trek en 18u trek, geen benul van alles maar toch om 23u zin om te slapen (of om nog een wijntje te nemen ;-) )
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De mens had dat vroeger ook wel maar door de moderne tijd is dat gevoel bijna helemaal verdwenen door de klok zijn wij in eenmaal tijdsgericht gaan leven .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk. Natuurlijkheid.
Dat heeft te maken met het belang dat wij mensen hechten aan iets als "tijd".
Verplichtingen, werk, afspraken etc. maken dat belang.
Als je dat los zou kunnen laten, omdat je niet meer werkt, omdat je de kans hebt je eigen ritme weer te volgen,
te luisteren naar je eigen lichaam, zou je dat tijdgevoel weer redelijk terug kunnen krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik geef massages, en die duren meestal een uur. Ik hoor aan mijn hond dat het uur voorbij is, want dan staat hij op en gaat zich uitschudden. Dat is me een jaar geleden opgevallen en het is altijd zo, als ik niets te doen heb gebeurt het niet. Dus hij heeft wel zeker gevoel voor tijd.

Toegevoegd na 1 minuut:
mijn vroegere hond wist ook altijd wanneer mijn vriend ongeveer thuis kwam, dan stond hij voor het raam te wachten, altijd rond kwart voor 5 's middags. En ik deed niets waardoor hij dat kon weten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dieren hebben geen tijdsgevoel of tijdsbesef, maar ze zijn wel veel beter in synchronisatie met de omgeving... Dat kon je goed zien bij de laatste totale zonsverduistering in België, toen het donker werd gingen alle vogels zich voor de nacht opmaken... Volgens de klok klopte dat niet, en meteen na de zonsverduisteringen kwam het vogelgezang je weer tegemoet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Pfffff.... "Synchronisatie met de omgeving" noem je dat?
Als het donker wordt gaan ze op stok. Een enorm wonder!