Mijn nieuwe aquarium ziet erg troebel, kan de vis er wel in?

Ik heb een aquarium (nog geen pomp) ingericht met witte steentjes. Nu ziet het water eruit alsof het mist is. Kan de vis er wel in? Hoe lang duurt het voor het water wat helderder wordt?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
6.6K

Het beste antwoord

Nu al visjes in die bak zetten is een doodvonnis teken voor de visjes.
Een bak inrichten duurt net iets langere dan gewoon wat water in een bak gooien, wat zand erin en dan visjes en klaar.... zo werkt het dus niet!
Een bak inrichten zoals het hoort duurt minstens een week of vier, en dat is echt een minimum.
Om een aquarium in te richten ga je als volgt te werk:
Eerst breng je het zand (en eventueel enkele flinke keien), je vult de bak met water en start je filter (biologisch of chemisch filter maakt niet uit) dit laat je een dag of twee zo draaien alvorens je er planten in brengt. Na het planten van de plantjes doe je de verlichting aan en wacht je tot je met zekerheid vaststelt dat deze groeien, dit kan meerdere weken duren. Ondertussen meet je ongeveer twee keer per week de waterwaarden zodat je eventueel (onder andere) de zuurtegraad enzomeer kan bijwerken. Eens de waarden stabiel blijven en je plantjes groeien kan je erover denken visjes in de bak te zetten.
Dus als het water nog troebel is in je bak kan je er zeker nog geen visjes in zetten want dat wil dus zeggen dat je water nog lang niet klaar is om visjes te herbergen.
Sorry hoor maar je zal nog wel even wat werk hebben alvorens er visjes in je bak kunnen.
Nog even een goede raad:
Mocht je besluiten om toch verder te willen gaan met het houden van een aquarium. wordt dan lid van een club daar kan je worden bijgestaan met raad en daad.
Succes met je bak.

Toegevoegd na 23 uur:
Moet zijn "eerst breng je het zand in...."
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dankjewel voor je uitgebreide reactie. Ik heb gewacht tot het water iets helderder zag. Het gruis van de witte steentjes moest nog een beetje zakken.
Mijn vier guppen hebben het overleeft. Ik begrijp je reactie, maar zoals ik al zei: ik heb geen pomp daar ik geen stroomvoorziening in de buurt heb. Zo ver wil ik ook niet gaan. Ik snap dat je het hebt over zuurgraad en ph en indraaien enzo, maar dat is meer voor de serieuzere aquariumhouder, net zoals aansluiting bij clubs etc. Er zijn zoveel mensen die zonder pomp vis houden. Ik vind dat mijn vissen ruim water hebben en hou het gerust iedere dag in de gaten, maar ik ga niet moeilijk doen over ph-waarden enzo. Wellicht een keertje wat slootwater bij het kraanwater zodat de natuur wat meer zn gang kan gaan of ipv 1 keer per week 2/3 verschonen iedere dag 2 liter verversen. Ik ga ook geen gebruik maken van een verwarming ofzo. daarom heb ik vissen gekozen die relatief sterk zijn.
Ik was vandaag bij een dierenwinkel en die zij dat een pomp helemaal niet nodig is voor vier guppen. Hij vond zuurstofblokken onzin.

Andere antwoorden (1)

Nee, daar kan geen vis in. Je moet eerst een pomp kopen. Als je een klein aquarium hebt dan is dat helemaal niet duur. Dan moet je die twee weken laten werken.
Dan kan je vis er in. Maar alleen als het water helder is geworden in die twee weken.