Kan het gedrag van oudere katten weerspiegelen op kittens?

De katten van mijn huisgenoot hebben nou niet bepaald een opvoeding gehad die ik mijn toekomstige kat wel wil geven (bijvoorbeeld mauwen om de slaapkamer in te mogen, schooien om voedsel en drinken uit de wc/gootsteen e.d.). Weerspiegelt het gedrag van oudere katten (8 en 10 jaar) op kittens? Wanneer dit zo is wacht ik liever tot ik geheel een eigen woning heb, om zo te voorkomen dat het kitten ook dit soort gedrag gaat vertonen..

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.1K
Rieneke1
8 jaar geleden
Als je wacht tot je een eigen woning hebt, en je gaat binnenkatten nemen, neem er dan 2. Katten zijn in principe sociale dieren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het liefst laat ik mijn kat dan naar buiten, inderdaad om zo vriendjes te kunnen maken in de buurt. Mocht hij niet naar buiten kunnen dan is het inderdaad een goed idee om er twee te nemen. Bedankt voor je reactie :)

Het beste antwoord

Jazeker, kittens leren juist voornamelijk van nadoen. Ze zien hun moeder bijvoorbeeld brokjes eten en denken dan "he, misschien lust ik dat ook wel" en zo maken ze de overgang van melk naar brokken. Maar ze leren niet alleen van oudere katten, ook van broertjes en zusjes, andere dieren en zelf van mensen nadoen. Mijn kat ziet bijvoorbeeld mij de deur openmaken door de deurklink naar beneden te halen, en nu springt hij steeds omhoog om aan de deurklink te gaan "hangen" (lukt overigens niet vaak). Ik zou dus inderdaad even wachten, of, proberen de slechte gewoontes afleren van de oudere kat. Maar dat is moeilijk. .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt! Erg duidelijk en precies wat ik vroeg

Andere antwoorden (1)

In zekere zin wel ja.
Als je een angstige andere kat of kitten in huis haalt, en je hebt al een kat die op zeer goede voet met mensen staat, dan zal dat de andere kat geruststellen tot op zekere hoogte. Dat is dus positief te noemen.

De "ondeugden" die jij noemt zijn op zich niet zo moeilijk af te leren, zolang je standvastig en consequent blijft.
Als bepaald gedrag keer op keer niets oplevert, dan dooft het vanzelf uit.
Als het gedrag echter loont, dan zullen de katten hier uiteraard mee doorgaan, en nieuwe katten/kittens zullen zich hier bij aansluiten.

Ter overweging: hebben de katten altijd toegang tot voer? Staat er her en der water voor ze? Twee zaken die wel van belang zijn.
Rieneke1
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De katten hebben inderdaad altijd toegang tot voer, misschien dat er wat bakjes water bij kunnen inderdaad (de eigenaar van de katten heft volgens mij niet door hoe vaak ik ze maar water geef gezien het schaaltje dan weer helemaal is). Helaas is het mauwen bij de slaapkamer niet op te lossen, gezien ik ze niet in mijn slaapkamer wil hebben maar ze bij de eigenaar wel in bed mogen kruipen. Daarnaast vind ik het moeilijk om te bepalen in hoeverre ik ze dingen moet aanleren, gezien ze niet van mij zijn. Als mijn huisgenoot niet meewerkt zal het inderdaad geen zin hebben. Mijn conclusive: ik wacht nog wel even met het in huis halen van een beestje. Is voor de algemene huisvrede en het beestje zelf een stuk beter denk ik. Bedankt!
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Onze poes drinkt ook uit de gootsteen (als ze denkt dat ik het niet zie, want ze mag niet op het aanrecht) of uit het toilet. Ook als ik net het water ververst heb!