Wat is het karakter van een husky? Graag uit eigen ervaring.

Situatie: Gezin met 2 kleine kinderen. Hond zit drie keer per week max 5 uur alleen. Heb twee jonge katten. Willen een hond voor meer beweging met gezin. Heb ervaring met een rottweiler. De standaard karakter eigenschappen heb ik al gelezen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
stronteigenwijs en een hond die zich niet afhankelijk maakt van een baas. :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
We hebben besloten om voor de alaskan malamute te gaan. Net zo eigenwijs maar in huis iets rustiger :)

Antwoorden (1)

Een husky is een werkhond, hij kan goed gehoorzamen als hij aan het werken is, maar daar buiten... Die van mijn vriendin luistert dan nauwelijks. Rennen is het enige wat hij wil, het liefst naast of voor iets dat hem net kan bij houden (na het logeren kun je mij opvegen!), tegenwoordig laat ik hem uit met de tractor of de fiets. De husky van mijn vriendin kan niet tegen alleen zijn, het is een echte roede- liefhebber. Met kinderen vind ik het niet vertrouwd, de husky is een halfwild ras en soms onbetrouwbaar. De katten (van de niet-zo-blije-buren) zijn absoluut niet veilig, die wil hij het liefst verslinden (onverzadigbare hond). Ook is dit een prater, de maan is zijn favoriete gesprekspartner en zelfs opsluiten in de schuur helpt niet. Een husky mag graag buiten zijn, liever is hij helemaal niet binnen. Ook houd hij (deze man dan) niet van knuffelen.
Een husky is, mijns inziens, niet geschikt voor een gezin. Als je meer beweging wilt zou je ook kunnen denken aan een wetterhoun (een Fries ras), een stabyhoun (de Friese stabij) of een Jack Russel. Je hebt meer keus, maar deze vind ik geschikter voor een gezin dan de husky. Je hebt dan nog steeds een hond met karakter (lees: een die luistert als hij werkt en anders niet ;-) ). Deze rassen zijn ook gemakkelijker aan te halen en willen graag bij het gezin zijn.