Hoe hou ik de honden vanacht rustig met het vuurwerk?

vanacht is het weer zover..
is er een manier om hun rustig te houden zonder pilletje, en of harde muziek...
iemand ervaring met alternatieve middelen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Kun je ze niet in een kamer zetten waar bijvoorbeeld rolluiken hangen.
Of probeer ze af te leiden en bezig te houden tijdens het knallen.
Voor de rest zou je toch een pilletje kunnen nemen om ze rustiger te houden.
prettige jaarwisseling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Ik zelf heb 3 katten, wij sluiten ze op op zolder met een katten bak en wat te eten... Werkt prima.

Toegevoegd na 38 seconden:
Je sluit ze af van alle indrukken, die worden dan beperkt..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
-Oordopjes indoen.
-Ze vantevoren laten wennen aan harde knallen - bijv. via vuurwerkgeluiden die je zo van internet kan plukken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het belangrijkste voor een hond is om niet aangehaald te worden wanneer ze bang zijn. Als ze gek doen en gaan blaffen en zo moet je ze straffen op de manier hoe ze altijd gestraft worden als ze onzinnig blaffen. Zo weet een hond dat hij neit bang hoeft te zijn tijdens vuurwerk omdat het baasje ook niet bang is. Verder is er weinig aan te doen zonder pilletje. Rustig plekje in de woonkamer dicht bij zn baasje en daar houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
negeren,dat is het beste.
maar als ze bang zijn kan je ze niet met een knop uitzetten.
ik woon in een buitengebied en daar is het heel stil met vuurwerk.
elk jaar hebben we vuurwerkangsthazen over de vloer van kennissen die anders geen leven hebben.
we deden ook de radio aan, maar daar is s,nachts om 12 uur ook vuurwerk, gingen ze alsnog uit hun pan.
misschien hebben jullie kennissen in een rustige buurt die hen op kan vangen, anders gewoon doen of er niets aan de hand is, en oppassen dat hij niet ontglipt, het zal niet de eerste keer zijn dat er een de benen neemt. prettige jaarwisseling en succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nerveus gedrag negeren. Je kan bij de dierenarts een pilletje halen om ze rustig te houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zachtjes ontspannende en zachte muziek opzetten, de hond wordt hier rustiger door. Plus je moet de hond veel aaien om eventuele angsten te bedaren. Succes!!
Het helpt echt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb Het anders mijn oma woont buiten het dorp waar heel weinig vuurwerk word afgestoken daar brengen wij em heen maar mischien oorwarmers of van die dj dingen op ze kom doen of em boven waar je het weinig hoord zetten!(L)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals hierboven al gezegd: zorgen voor zoveel mogelijk rust en veiligheid, voor afleiding en buitensluiten van knallen en flitsen en angstgedrag vooral negeren, omdat je anders voor de hond bevestigt dat hij een goede reden heeft om bang te zijn. Verder zelf zo ontspannen mogelijk zijn. En het langzaam laten wennen aan knallen met ijv. de speciale cd (zit een handleiding bij hoe je ermee oefent) schijnt heel goed te werken, maar ja, dat is te laat voor deze jaarwisseling ;-)

Wat betreft de rustgevende pillen: de dierenarts heeft mij dat juist afgeraden. Zij vertelt dat honden die bang zijn voor vuurwerk, daar nog angstiger van kunnen worden. Ze voelen nl. nog steeds de angst, maar kunnen daar niet adequaat op reageren omdat ze een soort van gedrogeerd zijn. Dat kan juist meer paniek geven, die je misschien niet direct merkt omdat ze uiterlijk rustiger zijn.

Veel succes vandaag!
(ik zit al met een trillende hond naast me die steeds moeilijker te negeren valt....)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon blijven zitten om 12 uur. Feliciteer elkaar maar een half uurtje later. Verder weinig meer aan te doen volgens mij. Bij een pup het bange gedrag negeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als een hond schrikt, is dat normaal. De tijd die nodig is om zich te herstellen, zegt iets over zijn karakter.

Schrik in algemene zin kan voor mens en dier levensreddend zijn, dus daar hoef je je niet druk om te maken. Geef je de hond niet de kans zelf van de schrik te bekomen, dan wordt het foute boel.Het hangt helemaal van de baas af of de schrik voor vuurwerk escaleert of binnen normale verhoudingen blijft.

Ik neem de hond nu speciaal los mee naar buiten en het bos in, waar in de buurt van de bebouwing aardig wat wordt geknald. Door nu zelf mijn normale gang en tempo te handhaven en niet naar de schrik van de hond om te zien, herstelt ze zelf en na een aantal knallen zie je geen verandering meer in haar lichaamshouding. Staart blijft op normale hoogte, oren blijven gewoon naar voren en hangend, zoals het hoort als ze volkomen ontspannen is.

Ze hebben weliswaar een veel beter gehoor dan wij, dus het kan zeer doen, maar dat moet je niet verwarren met schrik.
Een jachthond staat ook vlak naast de jager als er geschoten wordt en mag dan ook niet vluchten of ineenkrimpen van angst. Zo’n hond zou daarna niet meer instaat zijn te apporteren.

Iedere hond die niet tegen vuurwerk kan en vluchtpogingen onderneemt, heeft van iemand (wie dan ook) het signaal opgevangen, dat vuurwerk levensbedreigend is. Daarna is het een hele toer om deze angst er weer uit te krijgen.

De dierenbescherming waarschuwt tegen het geven van kalmerende middelen. Een over-gedrogeerde hond of kat zou de angst wel voelen, maar doordat hij is gedrogeerd niet meer de kracht hebben te vluchten. Dit zou de angst alleen maar vermeerderen. Vraag uw dierenarts om raad in noodgevallen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Alles wat je nu verandert in de normale gang van alle dag, zal de hond bevestigen in zijn angst. Geen rustgevende stem, eerder op rustige maar ferme toon zeggen: doe normaal!

Als een hond eenmaal bang is valt hij ook niet te lijmen met iets lekkers. Ook dat gebaar alleen al kan bij hem een bevestiging inhouden en zijn angst versterken. GEWOON en NEUTRAAL zijn in houding en gebaar.
Ivana