Hoe kan ik mijn kat weer aanleren om zijn pate op te eten?

De kater (3jaar gecastreerd) heeft sinds een half jaar een nogal selectieve voorkeur voor zijn pate die hij 1x per week krijgt als traktatie (brokjes wordt ook selectiever). Voorheen at hij alles, van whiskas, Sheba tot kittekat. Tegenwoordig eet alleen nog maar 1 soort pate en die wordt niet meer verkocht. Door al het geprobeer met merken heb ik nu best een overschot.
Opzich geen probleem want hij heeft een "broer" (4jaar gecastreerd) die wel alles lust maar ik vind het lastig om de 1 wel pate te geven en de ander niet.
Wat ik nu doe is de pate wel aanbieden maar bij weigering aan de ander geven. Ik ben in twijfel of ik dan vervolgens wel of geen brokjes als compensatie moet geven aangezien ik de gewoonte van pate als traktatie graag in stand wil houden. Als ik compensatie geef zal hij mss nog kieskeuriger worden en als ik niks geef vind ik het zielig (ook al zal een kat dat mss niet zo ervaren).
Wat kan ik nu het beste doen om hem weer te leren zijn, ooit geliefde, pate te waarderen?

8 jaar geleden
3.2K

Antwoorden (2)

Om te beginnen: een kat moet zeer regelmatig kunnen eten: van nature eten ze zo'n 15 a 20 keer per dag. Het beste is dan ook als de kat altijd toegang tot eten heeft.
Het beste ga je op zoek naar een voer van goede kwaliteit, en geef je dat standaard aan je katten. Veel wisselen van voer kan er voor zorgen dat de darmen van de kat van slag raken, met diarree als gevolg.
Je kan de kat aan dit voer laten wennen door het heel langzaamaan te vermengen met voer wat hij graag lust. In jouw geval kan je de brokjes die hij wel wil eten vermengen met pate.
Ik zou kiezen voor een betere kwaliteit voer dan wat je nu geeft, met een hoger vleesgehalte en minder toevoegingen.
Dat lijkt duurder, maar de kat is er eerder door verzadigd, en ook de hoeveelheid ontlasting wordt minder.
Verder zou ik natvoer standaard geven, en niet slechts als tractatie. Natvoer verzadigd beter zodat je kat niet zo snel te dik zal worden, en zorgt voor broodnodig vocht.

Ook zou ik een goed onderzoek door de dierenarts overwegen, met name een check-up van het gebit, als de kat tot voor een half jaar alles at en nu moeilijk doet over het eten.
Rieneke1
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+Plus, Ik heb ook zo'n kat. Houd van zeer afwisselend eten. Volgens de dierenarts zijn er veel katten bij wie na een paar weken de smaak van het voedsel gaat tegenstaan. Kwibus eet als avondritueel als een gek een paar snoepjes,en ineens wil hij het niet meer. Moet het weer iets anders zijn. Kwibus krijgt zijn zin en ik heb weer rust.
Rieneke1
8 jaar geleden
Jouw kat doet z'n naam eer aan ;)
Ivana
8 jaar geleden
De woorden 'zielig' en 'traktatie ' komen in het woordenboek van een dier niet voor.
Zeer goed antwoord Rieneke. Plus
Je kan proberen of het uitmaakt op welk tijdstip je de paté aanbiedt. Mijn kat eet de paté (gourmet gold; ander nat voer eet hij niet) het beste 's nachts. De volgende ochtend is het bakje leeg. Hij krijgt maar een half bakje per keer. Daarnaast staan er altijd brokjes. Zolang je kat niet te dik is, is het goed als hij zelf kan kiezen wanneer hij wat eet. Ik geef mijn kat één keer per week gourmet omdat ik dan als het nodig is medicijnen daar doorheen kan doen. Bij mijn vorige kat was dat heel lastig omdat hij helemaal geen nat voer wilde eten.
Verder is het goed om te bekijken waarom je kat dat bepaalde blikvoer wel at. Ligt het aan de smaak of was het hele fijne paté of juist met stukjes?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Rieneke1
8 jaar geleden
ook als een kat te dik is, is het goed als hij zelf kan bepalen wanneer hij wat eet. Je zou dan met voerpuzzels kunnen gaan werken.