Hoe moet je voer verdelen over 2 geiten? (één dominant)

Hallo,
Ik heb twee geiten, beide 6 jaar. Eén van de geitjes is erg dominant wat betreft het voer. Ze is altijd al dominant geweest, maar nu merk ik het veel beter. Ik voerde ze altijd op dezelfde plaats, maar nu niet meer omdat ik merk dat het dominante geitje het andere geitje bij het eten weg bokt. Nu voer ik ze op twee verschillende plaatsen, maar ze wisselen onder het eten regelmatig van plaats. Als het krachtvoer op één plaats op is gaat het dominante geitje natuurlijk naar de plek waar wel brok is en bokt de ander weg waardoor het ene geitje echt veel te veel voer krijgt en de ander veel te weinig. Dit is mij laatst opgevallen omdat één geitje wel een heel dun was en de ander heel dik.
Verder krijgen ze gewoon standaard luzerne of hooi. Maar nu weet ik niet wat slim is om te doen, hoe kan ik zorgen dat ze alle twee genoeg krijgen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2K
Rieneke1
9 jaar geleden
Als het ene geitje veel slanker is dan de andere, is een voerkist dan een optie?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik had twee katten, de ene "vrat" zijn bak leeg en daarna ook de andere bak (die in een andere kamer stond). Die andere kat deed niets, die was zo lief. De dierenarts zei: die is niet lief, 't is een sulletje :))
Dominantie kan net als bij de mensen bij iedere diersoort voorkomen.
In de natuur is het de sterkste die overwint, maar een huisdier kun je helpen door iets te verzinnen waardoor het toch genoeg voedsel krijgt. krijgt.
ItisILeClerc
9 jaar geleden
zet de dominante geit even vast tot de andere gegeten heeft, of meng je niet in ruzies tussen twee geiten
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een slowfeeders.
3 bakken bij 2 geiten en echt ver uit elkaar zetten.

Antwoorden (2)

Geiten hebben altijd een bepaalde rangorde.
Aan de dominantie zelf is dus niks te doen.

Ik ga er vanuit dat je ze tijdig ontwormd en het vermageren van de onderdanige geit enkel aan het voeren ligt.
De enige manier is de dieren apart voeren (apart zetten of erbij blijven) en de onderdanige geit voorlopig even wat extra krachtvoer geven zodat deze weer op gewicht komt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Tsja, opletten en erbij blijven
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Yep, of in aparte ruimte zetten/stallen. Dominant is ook echt dominant bij de geit, werkelijk met alles.
(haantje de voorste)
Het zijn donderstenen maar zo vreselijk grappig, en eigenwijs :))
Ik zou voorstellen om het stuk waar u uw geitjes in voert in twee stukken te verdelen en ze allebei op een ander stuk neerzet (eventueel als u een stal heeft een in de stal de ander buiten)