Is een Bengaalse huiskat illegaal in Nederland?

Ik lees op het internet dat sowieso een Bengaalse tijgerkat illegaal is, omdat deze wild is. Echter kan ik niet echt goed achterhalen of dit nou ook geld voor de Bengaalse kat (dus niet de tijgerkat). Ik lees dat de Bengaalse kat wordt onderverdeeld in categorien, namelijk F1 t/m F7, waarbij F1 half wild is en F7 tam. Maar nu is mijn vraag dus; is zo'n gekruisde Bengaalse huiskat wel of niet legaal in Nederland? Ik zou er namelijk heel erg graag 1 willen.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Nee, een Bengaal is legaal in Nederland. Een Bengaal is afkomstig uit een kruising tussen een gedomesticeerde kat en een Aziatische luipaardkat. Minimaal behorend tot de vierde tot zevende generatie is deze kat te houden, mits aan z'n behoeften wordt voldaan. Geen kat voor een beginner: z'n jachtinstinct en beweeglijkheid zijn groot, en de kittens zijn baldadig. Zeker de vrouwtjes kunnen erg extreem zijn, onafhankelijk en temperamentvol. Ze vragen veel lichaamsbeweging, en zijn gek op water. Als je geen ervaring hebt met / verstand hebt van katten, dan lijkt het me geen verstandige keus, hoe mooi ze ook zijn.

Bronnen:
Raskatten: DR. L. Barlerin en DR. J.P. Vaissaire.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100