Is een Bengaalse huiskat illegaal in Nederland?

Ik lees op het internet dat sowieso een Bengaalse tijgerkat illegaal is, omdat deze wild is. Echter kan ik niet echt goed achterhalen of dit nou ook geld voor de Bengaalse kat (dus niet de tijgerkat). Ik lees dat de Bengaalse kat wordt onderverdeeld in categorien, namelijk F1 t/m F7, waarbij F1 half wild is en F7 tam. Maar nu is mijn vraag dus; is zo'n gekruisde Bengaalse huiskat wel of niet legaal in Nederland? Ik zou er namelijk heel erg graag 1 willen.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
12.2K

Het beste antwoord

Nee, een Bengaal is legaal in Nederland.
Een Bengaal is afkomstig uit een kruising tussen een gedomesticeerde kat en een Aziatische luipaardkat.
Minimaal behorend tot de vierde tot zevende generatie is deze kat te houden, mits aan z'n behoeften wordt voldaan.

Geen kat voor een beginner: z'n jachtinstinct en beweeglijkheid zijn groot, en de kittens zijn baldadig. Zeker de vrouwtjes kunnen erg extreem zijn, onafhankelijk en temperamentvol.
Ze vragen veel lichaamsbeweging, en zijn gek op water.

Als je geen ervaring hebt met / verstand hebt van katten, dan lijkt het me geen verstandige keus, hoe mooi ze ook zijn.
Rieneke1
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+
Goran, ik denk dat jij een Ashera kat in je hoofd hebt. Deze is wel verboden in Nederland en ik een kruising huiskat en Afrikaanse Serval. In Amerika populair en je moet een aardige portomone hebben
19belle87
8 jaar geleden
de mooiste beesten zijn meestal ook de moeilijkste:P waarom neem je geen asielkat? zitten ook mooie tussen en red je dr een. je moet nooit een dier kiezen puur op uiterlijk alleen!
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Een "normale" kat hoort niet je hele huis te slopen. Dat doen die van mij ook niet. Een goede krabpaal is een heel goed begin, en dan niet zo'n inimini klein rot paaltje. Ik heb een joekel van 2 meter op zolder staan en een kleinere van een meter in de woonkamer. De bank en stoelen zijn veilig. De deurmat niet, maar die kan het hebben. (Action €4,99 en niet kapot te krijgen) Uiteraard sneuvelt er wel eens iets als ze bijvoorbeeld, stiekem de kortste weg nemen over de salontafel en dan van schrik, omdat ik net binnen kom een glas omgooien.
Rieneke1
8 jaar geleden
Nee, vriendschap is niet aan te leren: zoals gezegd is het jachtinstinct groot.
Verder is het helaas een feit dat ook mensen die zijn opgegroeid met katten lang niet altijd verstand van ze hebben.
Rieneke1
8 jaar geleden
goran, bedenk ook dat katten sociale dieren zijn, en dat het , ook ter voorkoming van slooppartijen en ander probleemgedrag, wenselijk is dat je 2 katten in huis haalt, zeker als het raskatten betreft die je niet los buiten kan en mag laten lopen.
Los daarvan ben ik er sowieso een voorstander van om katten alleen beschermd naar buiten te laten. Misschien een heel gek idee, maar heb je al eens aan een setje asielkatten gedacht?
Ook daar zitten mooie dieren die geen probleemgedrag hoeven te vertonen.
Rieneke1
8 jaar geleden
Ook in het asiel kan je kittens vinden, met name in het voorjaar.
Als je kittens neemt, kan je ze zeker als binnenkatten houden.
Bedenk wel dat je dan alternatieven zal moeten bieden voor de activiteiten die ze anders buiten zouden ontplooien, zoals onderzoeken, jagen, klimmen, verstoppen enz.
Nestgenootjes zijn altijd het beste, met name katertjes; die zijn wat gemoedelijker van aard.
Met beschermd naar buiten bedoel in in een ren of afgezette tuin, of overgaasd balkon.
Als ze zo toch van het buiten zijn kunnen genieten dan heeft dat een grote meerwaarde voor een kat. En ja, niet te lang wachten maar beter meteen 2 katjes nemen.
Rieneke1
8 jaar geleden
Op veel dynamiek tussen de katten zit je niet te wachten, geloof me. Twee katertjes zijn ideaal.