Blijft een mannetjes konijn rustig bij een vrouwtje?

Ik wil graag 2 konijnen bij elkaar houden. Nu hoorbik dat de beste combi een man en een vrouw is, maar ik wil geen nestje. Als ik de man laat helpen gaan hij dan niet meer het vrouwtje telkens achterna?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
als je de man laat helpen duurt het nog ongeveer 6 weken voor hij rustig is. zie: www.asielgoofy.nl voor meer info over konijn en cavia.

Het beste antwoord

Hallo Valerie,
Ondanks dat een man gecastreerd kan zijn, is hij voorlopig zijn mannelijkheid in zijn bolletje nog niet kwijt. Hormonen dus.
Het kan even duren voor de hormonen zijn lichaam uit is. Ik weet zelf niet precies hoe snel dat gaat bij een konijn, dan zou je eventueel contact met een dierenarts kunnen opnemen. Het houden van 2 vrouwtjes gaat ook niet altijd goed, en vooral als je konijn wat ouder is kan het een mopper kontje zijn.
Maar ook ondanks dat jij een man of een vrouw castreert of steriliseert betekend dat niet dat het goed gaat. Het zou kunnen zijn dat ze elkaar simpel weg niet liggen, dat hebben wij mensen ook. Ik weet niet hoe oud het konijntje is wat je zelf nu hebt? En anders zou je er misschien hem zijn nieuwe vriendje moeten laten zoeken. Dus als je een geschikt konijn hebt gevonden, die van jou meenemen, en kennis laten maken. Dan merk je wel snel genoeg of die klik er is of niet.
P.s. kijk wel uit met de mannen, anders heb je straks als nog een zwanger konijntje rond lopen;)

Hoop dat je zoektocht daardoor geholpen is!
Groetjes Naomi
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Hoi,
Ik heb zelf 2 konijntjes gehad, een mannetje en een vrouwtje. Het mannetje hadden wij eerder, en daarom hebben wij hem laten helpen. Een maand voordat het vrouwtje kwam. Ze zaten niet op elkaar, maar vochten omdat het vrouwtje erg dominant was. Later toen ze bij elkaar in het hok konden, was het het vrouwtje die af en toe op het mannetje klom. Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een mannetje en vrouwtje is idd de beste combinatie, gaat bijna altijd goed. Is wel handig als je ze in de opvang ofzo laat koppelen, die mensen hebben verstand van de karakters van de konijntjes. Als je het mannetje laat helpen heeft hij als het goed is geen drang meer om op het vrouwtje te gaan.
Je kan ook een koppel uit de opvang nemen, geen gezeur verder met castreren enzo. Wel iets duurder maarja leuk voor die konijntjes :D