Wat doe je met een pup van 5maand oud die in huis plast en poept??

Wij heben een hond gekocht niet in de buurt deze plast en poept in huis ook als we thuis zijn plast hij in kamer of gang. Wat moet ik er nu mee? Oh hij sloopt ook dingen haald dingen van kasten af bijt dingen stuk ook vuilnisbak trekt hij om en sleept ales door kamer hij kan overal bij .

Toegevoegd na 20 uur:
De hond is al erg groot net als mechelse herder we hebben hem twee weken. Er ligt niks op grond . Staat plantje op tafel of op dresior paar kleine dingetjes.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
13.9K

Het beste antwoord

U kunt uw hond het beste leren dat hij zijn behoefte buiten moet doen, door hem te laten ervaren dat buiten plassen/poepen heel belonend gedrag is; dit in tegenstelling tot binnen.

Maak de hond zindelijk door hem vaak en op de goede momenten uit te laten, zodat hij buiten leert te plassen op basis van beloning, in plaats van dat hij vooral leert niet binnen te plassen (op basis van straf). Iedere keer dat de hond op een plek waar hij wel zijn behoefte mag doen plast of poept, prijst u hem (direct) uitbundig. Wees niet te zuinig met uw beloning; een aai is voor de meeste honden onvoldoende om daarvoor actief iets te willen doen / uw aai te willen verdienen. Gebruik liever iets lekkers (het hoeft niet veel te zijn, als het maar heerlijk is). In het begin verdient uw hond met ieder plasje buiten iets lekkers; na verloop van tijd bouwt u dit geleidelijk af.

Op momenten dat u kunt verwachten dat de hond zijn behoefte wil doen (na het slapen, na het eten, na een spelletje) brengt u hem naar de plek waar hij zijn behoefte mag doen. Beloon hem (direct en met iets dat de moeite waard is) zodra hij dit daadwerkelijk doet. Probeer binnen plassen/poepen te voorkómen, in plaats van het te laten gebeuren en het dan te bestraffen. Gebeurt het toch een keer dat uw pup binnen plast of poept en u ziet het gebeuren, onderbreek dan het gedrag door bijv. in uw handen te klappen. U mag de pup best even laten schrikken (alleen op heterdaad!), maar straffen mag zoals gezegd naar onze mening niet aan de orde zijn bij het zindelijk maken van een pup.

Voor de andere problemen geld ongeveer hetzelfde,koop speelgoed voor hem waar hij mee kan doen wat hij wil,en beloon hem met aandacht als hij met zijn speelgoed speelt ipv de meubels."Straf" hem alleen als je hem op heterdaad betrapt met een klap in de handen,een tikje of aanraking en noem nooit de naam als je hem straft.de naam moet iets positiefs blijven.

Een andere optie is een bench waar de hond in gaat als er niemand thuis is.een bench is niet zielig als hij groot genoeg is,en er eten en water in staat.de hond zal de bench gaan zien als "zijn" plekkie en het huis is veilig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Op het moment dat je besluit een dier -zeker een jong dier- in huis te nemen is de eerste stap die je hoort te nemen je huis op zo'n manier (her-) in te richten dat het veilig is voor je nieuwe huisgenoot.
Dat heb je duidelijk niet gedaan als er overal spullen rondslingeren die de puppy kan pakken en vernielen.

Je hebt een erg jonge hond aangeschaft, het is een baby, en jij zal hem manieren moeten bijbrengen, al dan niet met de hulp van anderen.
Waarom ga je niet met de pup naar puppytraining?
Daar helpen ze je ook met zindelijk maken, en heel belangrijk: ze leren jou hoe je met de hond om moet gaan.
Want klaarblijkelijk heb je geen idee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ivana
13 jaar geleden
Dit is een prima antwoord. Waarom dan een min? +1 dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
inderdaad :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
pluz al was het om die ene min
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En ja, een plant op de tafel is inderdaad onveilig.
Al eens bij stilgestaan wat er gebeurt als de hond hem op zijn kop krijgt?
Je hebt, zoals ik al zei, een baby in huis gehaald; de pup heeft geen idee dat wat hij doet niet de bedoeling is.
Jij hoort dat aan de hond te leren.
En als jij dat niet doet en gewoon spullen laat staan die de hond op zijn hoofd kan krijgen of kan opeten, met alle gevolgen van dien, dan is dat inderdaad jouw schuld.
Je bergt agressieve schoonmaakmiddelen toch ook weg als je een kleuter rond hebt kruipen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niks arrogants aan, dat beest is nog maar een pup en moet nog leren wat wel en niet kan. Zolang JIJ 'm nog niet goed opgevoed hebt, heb je maar rekening te houden met risico's en inderdaad je huis een beetje aan te passen.
Als je daar te beroerd voor bent, is een hond misschien niet zo'n goed idee.
zodra je 't ziet gebeuren ,al is het maar aanstalten tot... direct oppakken en buiten zetten. Niet pijn doen of schelden. Kan wel zijn dat er een straaltje pies of poep volgt over de gedragen lengte, maar beter zo dan dat 'ie alles opknijpt uit angst. Vaak merk je al aan je hondje wanneer 'ie z'n behoefte moet doen (opstaan en zenuwachtig beginnen rondsnuffelen)

Tegen het afbreken en kapot bijten kan je speeltjes geven waar 'ie zich op kan uitleven. Een oude plastic fles doet soms al wonderen. Toch raad ik aan te gaan voor het iets duurdere spul, gelijk de Puppy Kong. Deze kan ook nog es gevuld worden met lekkere hapjes, dus dubbel plezier voor puppy-lief. En best zoveel mogelijk de waardevolle spullen uit z'n buurt houden of op echt voldoende hoogte (niet het TV-kastje of bijzettafeltje bvb) leggen. Wij hebben hier twee labradors en al onze vuilbakken staan bvb in de garage (honden komen daar nooit.) Maar die wilde jaren groeien er wel uit. Geduld :-)

Maar bovenal: consequent belonen wanneer 'ie wenselijk gedrag stelt ,met een mini hondensnack of een lief woord (altijd zelfde woorden gebruiken bij belonen, bvb 'flink zo'!)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik begrijp uit je antwoord dat je niet zo veel verstand hebt met honden opvoeden.
Het is dan verstandig om even naar een boekwinkel/bibliotheek te gaan voor een boek over hoe u dat het beste kunt doen en eens in de buurt te informeren waar u en uw hond een puppy curses kunnen volgen.Daarmee voorkomt u een hoop nare gevolgen voor en uw hond.Het is namelijk te veel om op gv uit te leggen hoe u verstandig uw hond kunt opvoeden als u daar nog geen ervaring mee heeft.moilijk is het echt niet als u zich maar aan een paar simpele regels houd voorkomt u een hoop ellend en verdriet omdat u met een slecht opgevoede hond zit of die in het slechtste geval in moet laten slapen of weg moet doen.
Om het slepen en slopen van spullen tegen te gaan kunt er voor zorgen dat er voor de hond voldoende speeltjes liggen

Toegevoegd na 4 minuten:
leg lekker veel kluiven,varkens oren en speeltjes op de grond dan leert hij van zelf dat hij daar mee kan spelen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als direct antwoord op je gestelde vraag: opvoeden..... dat hoort bij het aanschaffen van een jonge hond.
Van mij geen adviezen etc: dat hebben bovenstaande antwoorders al prima gedaan, bovendien zijn er boeken vol over geschreven.
Bij het nemen van een huisdier is het erg belangrijk jezelf TEVOREN te informeren, zodat je op een verantwoordelijke manier met het leven van een dier omgaat..... gezien de vraag en het verhaal erbij vrees ik, dat dit niet is gebeurd.
Het enige zinnige wat je nu nog kunt doen is je achterstand aan info zeer snel inhalen, door heel veel te gaan lezen en naar deskundigen te gaan, die je kunnen helpen.
Ik wens je pup toe, dat het allemaal goed gaat komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een hond van 5 maanden hoort zijn eigen nest niet te bevuilen. Dat geeft de natuur hem in. Doet hij dit toch, dan is er een achterliggend probleem, dat je moet zien te achterhalen.

Is de ontlasting te dun, dan heeft hij misschien verkeerde voeding of een ontsteking in de darmen. Het is dan zaak naar de Dierenarts te gaan en zijn ontlasting te laten nazien.
Ook het plassen in huis kan een gevolg zijn van te dunne ontlasting. Hij laat dan alles lopen en voelt zich niet lekker.

De andere mogelijkheid is, dat hij is groot geworden in een "hondenfabriek". Zijn moeder, die de eerste drie weken zorgt dat de ontlasting wordt opgeruimd en het nest schoon blijft, krijgt dan niet de kans om zindelijkheid als voorbeeld te stellen. Als het moederdier zichzelf niet kan ontlasten buiten het nest, wordt het een vuile zooi van poep en pies en groeien de jongen de eerst tijd van hun leven op in een omgeving die ze gewoon en wenselijk gaan vinden.

In dit geval is er veel geduld nodig om dit te herstellen. Vooral omdat de hond de leeftijd van 20 weken is gepasseerd. Het is namelijk veel makkelijker een hondje iets bij te brengen in de eerste 16 weken van zijn bestaan. Wat hij dan geleerd heeft, gaat er niet meer uit.. Jammer genoeg heeft hij dus het verkeerde geleerd namelijk, dat je binnen (in het eigen territorium) alles gewoon maar neer mag leggen wat er van achteren uitkomt.

Verder is sloopgedrag normaal op deze leeftijd, omdat het de tijd is waarin de kiezen doorkomen. Hij heeft dus een hard soort speelgoed nodig om op te kauwen. Geef je hem dat niet, dan pakt hij uit speelsheid en om de pijn van het kiezen krijgen te verminderen, jouw spullen.

Een hond van deze leeftijd heeft heel veel aandacht nodig. Op momenten dat je hem dat niet kunt geven, zal hij in een afgesloten ruimte moeten verblijven. Een bench is daarvoor heel geschikt. Honden van deze leeftijd horen zeker nog 18 uur per etmaal te slapen, dus hou je een aantal uren voor jezelf over om een paar goede hondenboeken te lezen en een cursus op te zoeken waar je het een en ander kunt leren, samen met je hond.

Sterkte.
Ivana
13 jaar geleden
Het beste is om hem in een grote doos te zetten of een oude box als je die hebt met een dekentje.Die bevuilt hij of zij niet.En dan als hij geslapen heeft(of niet) om de twee uur buiten te zetten om zijn behoefte te doen.Zo heb ik het altijd gedaan met jonge honden.Het klopt inderdaad dat hij zijn eigen nest niet bevuilt.Maar als hij los loopt in de kamer is de opper vlakte te groot ,en die bevuilt hij wel dat is dan geen nest meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dit is niet altijd mogelijk zeker niet als het om een pup van 5 maanden gaat. als het een groot ras is dan is deze al flink rond de 5 maanden en een flinke pup blijft echt niet in een grote doos zitten. beter is het dan om de bench te gebruiken. :)
Als een hond van 5 maanden niet buiten plast en poept, met alles aan de haal gaat, veel dingen kapot maakt. dan is de hond bij de vorige eigenaar niet goed opgevoed!
Het beste kan je met hem/haar op cursus gaan, jij leert hoe je met een hond om moet gaan om hem die dingen te laten doen. Misschien was het niet verstandig om een hond te nemen/kopen als je niet weet hoe ermee om te gaan...Vaak zijn dit de honden die jammer genoeg voor hun eerste jaar in een asiel zitten en waar niemand zich meer over wil bekommeren! 5 maanden, 2 baasjes... Niet super sociaal.... Heel erg Jammer! Ik hoop dat je met hem op cursus gaat en je hond toch nog een leuk leven krijgt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
geduld en blijven corrigeren. als de pup in huis poept of plast, de hond optillen en buiten neerzetten. niet straffen. doet deze het dan buiten, dan kun je hem heel erg uitbundig belonen door middel van aaien en koekjes geven. dit blijven herhalen totdat de hond uit zichzelf voor de deur gaat zitten. ook voor de andere dingen geldt, niet straffen als de hond dingen kapot maakt. straffen werkt niet, zo krijgt de hond toch aandacht (negatieve aandacht = ook aandacht) beter is om de hond totaal te negeren, dit vinden honden namelijk veel erger!!! koop genoeg leuke speeltjes en beloon de hond uitbundig als deze uit zichzelf gaat spelen. een hond opvoeden is niet makkelijk maar als er veel tijd in wordt gestoken in de eerste paar maanden dan zul je een super hond hebben.