met alle liefde verzorgen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals hierboven en met geduld, geduld, geduld en wat denk je geduld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stap 1: laat je hamster de 1e 4 a 5 dagen met rust (hij/zij moet aan zijn/haar omgeving wennen).

Stap 2: ga naast de kooi zitten en praat rustig tegen je hamster, zo kan hij/zij aan je stem en aanwezigheid wennen.

Stap 3: leg je hand in de kooi en laat je hamster aan je hand ruiken, zo went hij/zij aan je geur (dit kan je ook doen door een zakdoek onder je oksel te houden voor ongeveer 5 minuten en ham dan in de kooi te leggen)

Stap 4: laat je hamster zelf kiezen of hij/zij op je hand wil gaan zitten. Als dit gebeurt kan je hem/haar oppakken en zachtjes aaien. Zet hem/haar hierna weer in zijn/haar kooi.

Stap 5: doe dit iedere dag even en zo zal je hamster snel aan je wennen en je niet bijten. Je hamster zal veel van je houden en als je dan ook af en toe (zo 1 of 2 keer per week) hem/haar een hamster snoepje geeft, zal die helemaal gek op die zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met heel veel geduld.
Hier wat tips:
- laat de nieuwe hamster eerst een paar dagen met rust. Voor hem/haar is het ook allemaal nieuw. Dring jezelf vooral niet op.
-na die paar dagen, benader de kooi. Ga er bijvoorbeeld naast zitten. Ga niet over de kooiheen hangen!! Dan voelt de hamster zich bedreigden denkt hij of zij eerder dat je een roofdier bent.
- praat er zacht tegen zodat hij je stem gaat herinneren.
-leg je hand rustig in kooi. Laat de hamster ruiken en wellicht likken. Schrik niet als hij zachtjes knabbeld, hij probeerd dingen uit en wil vaak alleen maar proeven.
-pak de hamster niet zelf! Laat hem of haar zelf kiezen of hij of zij op de hand gaat zitten. Doet hij/zij dat, dan kan je hem rustig op pakken en aaien. Denk er wel aan, hoe vaster je hem/haar vasthoud hoe meer de hamster wel wel. Houd de hamster niet te lang vast, en zet hem dan weer terug.
- herhaal dit tot hij wat meer gewend is. De rest komt vanzelf.

Nogmaals dring de hamster niks op, Dan stoot hij/zij zich alleen maar van je af.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hamsters zijn monsters en eigenlijk helemaal geen geschikte huisdieren. sommigen worden nooit tam. (afhankelijk van de leeftijd van de hamster)

geduld moet je hebben dat ten eerste.

zorg ervoor dat je hamster goed wakker is.
een hamster is een prooidier, dus gevaar komt van boven (dit is wat handen ook doen) bij het net ontwaken kan de hamster dus uitvallen, ook al is ie nog zo tam.

benader je hamster dus niet van boven als er aan de voorkant van je kooi een deurtje zit, dit is eng.

haal dingen uit het hok waar ie zich achter kan verstoppen.

jaag niet met je hand achter de hamster aan (zo leer je hem bang te zijn voor je hand)

laat hem wennen aan je hand, geef wat lekkers en laat je hand liggen (een hand kan dus ook goede dingen brengen en doet verder niets)

kan je je hamster pakken (snel) pak hem dan op. ga ergens zitten waar ie niet naar beneden kan stuiteren als ie uit je hand springt (ze zijn snél!) een hamster ziet geen diepte, en springt met hetzelfde gemak van 4 meter hoogte dan van 40 cm hoogte af.

is de hamster eenmaal rustig (niet verlamd van angst dus!) maar op zijn gemaakt, zet hem dan rustig terug.

het is beter om een paar keer per dag te oefenen dan 1 keer op een dag een uur achter elkaar.

sluit pas af als de hand/aanraking een pos ervaring is geweest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zijn spullen uit de kooi halen geeft alleen maar onrust voor hem en is niet aan te raden. Als hij zich er achter gaat verstoppen heeft hij blijkbaar nog niet genoeg vertrouwen in je, en kun je hem beter niet pakken. De hamster 'snel' pakken is alleen maar doodeng voor de hamster. Roofdieren zoals haviken blijven er ook een tijdje bij in de buurt zweven om dan ineens in 1 keer aan te vallen. Je kunt beter wachten tot hij uit zichzelf op je hand gaat zitten, ook al kost dit soms tijd. Uiteindelijk doet hij dat echt wel, want ze zijn maar wat nieuwsgierig. Met de rest van je antwoord ben ik het wel eens hoor ^_^
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iemand is weer aan het minnen... +je van mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@rinke
een dergelijk bange hamster zal altijd vluchten nog voordat het de kans kan krijgen om aan je handen te wennen en dus vertrouwen te krijgen. dit komt omdat een hamster een prooidier is, en dit zit er bij de hamster ook goed ingebakken hoor :) (instinkt) zou je niet de dingen uit zijn kooi halen, dan vlucht een hamster elke keer, en zal er al die tijd als een hamster zich verstopt en/of vlucht angst zijn. tijdens een angstige gemoedstoestanden leert geen enkel dier, laat staan dat het pos ervaringen op kan doen. hij vlucht, komt op adem, vlucht komt op adem, etc. dit kan heel land door gaan.
maar aan opperste staat van angst, daar komt wél een eind aan. (daarom het snel beetpakken, zonder opjagen) doet ie dit zal ie zich eerder moeten over geven omdat er geen verstopplaats is waar het in kan verdwijnen (en de persoon met de hand dus niet bestaat, enkel een hele scarry situatie) :) een hamster snel pakken beperkt ten eerste de periode van angst. daarbij is het zo dat een hamster niet continu op zijn top van angst kan zijn. hij zal dus een keer rustiger móéten worden (na het verstoppen/vluchten komt bij elk dier dat moment) dát is het moment van ervaren. van ineen gedoken propje zal het zijn kopje voorzichtig oprichten (waar ben ik?) en de situatie in willen schatten. is het dan nog rustig, zet je het terug. (hamster weet, het is zo eng nog niet, de beloning is de vertrouwde omgeving) de hand wordt dan de basis vanuit waar ontdekt gaat worden. (hamster moet wel aan andere dingen wennen, dus handtam is nog niet alles vertrouwd vinden) maar buiten angst.... hamsters zijn ook (ja lach maar...) dominant en agressief. ze weten wat ze willen, en ze weten hun wapens heel goed te gebruiken om dit duidelijk te maken.
die van mij heb ik vanuit het nest, en vanaf een leeftijd van 3 weken in de hand gehad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ze zijn idd nieuwsgierig, maar angst is vaak te groot om het hiervan te winnen. (dierenwinkel, fokker, geen aandacht, dus doodsbang, én de wetenschap dat je een prooidier bent...) ;-) ff vertalen ;-)
een heel bang paard wat nooit in de hand is geweest en uit een kudde wordt geplukt (dus waar de angst het wint van nieuwsgierigheid) vang je ook niet door erachter aan te jagen in een wei van een paar hectare, het wordt enkel banger.
zet je me in een kleinere ruimte, dan kan je voorzichtig gaan benaderen, en dan kan nieuwsgierigheid het winnen van de angst, en dán kan het pas leren dat het niet in alle situaties een vluchtdier hoeft te zijn omdat je vertrouwen wint. je zal dus een situatie moeten creëren waarin dit mogelijk is, en waar vooraf zo weinig mogelijk angst aan voorafgaat, want dit zal je ook moeten overwinnen op het moment dat het wél kan) :) @mangowolk
dank je wel voor je plusje :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha, ik moest even lachen om je vertaling :-) De hamster achterna zitten vind ik zeker ook een slecht idee hoor! Maar ik bedoel alleen dat hij door hem in 1 keer te pakken (wat je toch van boven af doet, anders kom je er niet bij...) terwijl de meeste hamster, toch die ik heb gehad, van nature niet bang zijn (en die zijn ook wel eens uit de dierenwinkel gekomen). Maar ja, misschien bedoelen we gewoon het zelfde maar zeggen we het net ff anders, dat heb je met typen altijd ;-) Want zoals je het in de reacties typt vind ik het al weer anders over komen dan in je 'originele' antwoord. Minder dat je de hamster 'dwingt' om zich maar te laten pakken, omdat wij mensen het nou eenmaal leuk vinden dat beest in een kooitje te stoppen...Hamsters zijn, naar mijn mening, eigenlijk niet geschikt als huisdier en zeker niet voor kinderen ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb mijn kids geleerd om de hamster van VOOR te benaderen. onze hokken (3 hamster, 3 hokken met die #erger dan pitbulls# pluizebollen# hebben ook een deur aan de voorkant. voer doen we niet van bovenaf erin (happen/boven, nee dat motiveren we niet :) van nature zijn hamsters echt schuwe dieren, geloof me. het zijn prooi dieren. bij het slapen verstoppen ze zich ook om die reden (je zal wakker worden in de bek van een of ander dier) eerlijk is eerlijk, als je dieren hebt (welke dan ook) komt er een stukje opvoeding van de kids om de hoek kijken naar het dier toe. zelf ga ik er er vanuit dat hamsters het pas leuk vinden om opgepakt te worden als ze smachtend tegen de tralies op staan, en bij een open deurtje op je schoot kruipen om aangehaald te worden. nou, die hier zijn echt wel tam, maar dát doen ze toch echt niet hoor. ze vinden het waarschijnlijk niet erg omdat wij mensen het zo leuk vinden (pfff... okay, ik werk mee omdat het niet eng is en dat looprad is ook niet alles tenslotte) maar geschikt voor kinderen? nope! geschikt als huisdier? nope. maar ja... ik wou ze niet af laten voeren die jongen (het zijn 3 mannetjes, dus verkopen doen ze ze niet, en terug naar de 'fokker'... over mijn lijk) en daarom staat hier een stapel hamsterkooien van behoorlijk formaat, en sta ik elke week trouw de hokjes te verschonen, halen we ze er bijna dagelijks uit om hun zinnen te verzetten én haal ik elke week van die ranzige meelwormen om mijn monstertjes een extraatje te geven.
(maar dit zijn wel de laatste hamsters die er in huis komen hier) :) t duurt miss even, maar we zijn het wel met elkaar eens
;-))
Niet alle hamsters zijn tam te krijgen. Ik heb de mijne nu meer dan een jaar, en ik haal hem er nog steeds elke dag uit, maar ik eindig gegarandeerd met een kapot shirt en pleisters. Hij blijft maar bijten, hoe goed ik er ook voor zorg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
helemaal mee eens. sommigen zijn gewoon echt niet tam te krijgen. +1
Allereerst: Denken dat een hamster het van nature leuk vind om bij een mens op de schoot te zitten is iets wat wij mensen hebben bedacht, niet de hamster. Besef goed dat jij tig keer zo groot ben en dus in de hamster zijn ogen een mogelijk gevaar.

Geen dier wordt vals geboren. Je hamster wordt echt niet op een dag wakker en denkt: 'Goh, vandaag ga ik mijn baasje eens héél hard in de vinger bijten'.
Alles wat ze doen, dus ook bijten en niet bijten, is een reactie op wat er met hen gebeurd en hoe ze dat vertrouwen.

Hamsters zijn prooidieren (ogen aan de zijkant), mensen roofdieren (ogen aan de voorkant). Hou hier rekening mee met de benadering van je hamster. Benader hem nooit van boven of recht van voren, daar ziet hij je niet goed. Aan de zijkant ziet hij je beter. Je moet veel geduld hebben. Leg je hand af en toe rustig in de kooi, niet gelijk in de buurt van je hamster. Hamsters zijn van nature nieuwsgierig, dus uiteindelijk komt hij vanzelf naar je toe (soms duurt het even omdat ze bang zijn door ervaringen uit het verleden, hoe jong ze ook zijn. Gewoon geduld hebben, uiteindelijk vind de nieuwsgierigheid het altijd). Laat hem zelf op je hand klimmen en geef hem eventueel wat te eten op je hand. Pas als hij dat rustig doet en ook durft te blijven zitten (geen vluchtreactie meer) kun je hem optillen.

Echt NOOIT doen:

- Je hamster van bovenaf pakken! Ook niet als hij stil zit. Stil zitten doen ze juist uit angst omdat de meeste roofdieren op beweging reageren.

- Je hamster wakker maken om met hem te kunnen spelen. Hamsters zijn nachtdieren, en daarom eigenlijk niet als huisdier voor kinderen geschikt maar we vinden ze nou eenmaal zo schattig... Je hamster hoort overdag te slapen. Haal hem als je graag met hem wil spelen 's avonds uit zijn hok en laat hem overdag met rust als je een gezonde, ontspannen en blije hamster wil.

- Al zijn spullen uit zijn hok halen om beter bij je hamster te kunnen komen. Dan veranderd zijn vertrouwde omgeving en kan hij bovendien in zijn oogjes niet meer vluchten voor het gevaar van dat grote wezen dat een hand in zijn kooi legt.

- Als hij bijt je hamster op wat voor manier dan ook straffen. Het is niet gemeen van hem dat hij bijt, hij probeert alleen zichzelf te verdedigen tegen iets wat hij eng vindt. In plaats van hem te straffen moet je jezelf afvragen wat het geen geweest is dat hij eng vond. Probeer de grote wereld te zien vanuit zijn kleine oogpunt (dan is een mens best iets engs, hè?)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een hamster zoekt in de natuur geen soortgenoot op (behalve in de paartijd) sterker nog, ze maken elkaar af, zijn agressief, vasthoudend (ook met hun tanden) einzelgangers die liever hun eigen boontjes doppen (en dit ook duidelijk laat blijken) affectie, aandacht, aangehaald worden dat is heel erg tegennatuurlijk voor een hamster, dus 'leuk' vinden (heb hier hele dikke vraagtekens bij) doen ze het enkel als ze hier van jongs af aan bekend mee zijn gemaakt. een hamster is een prooidier, dus zal altijd vluchten bij onbekende dingen. die van mij zijn tam, maar als ze niet goed wakker zijn en ik kom met mijn hand van boven is hun eerste (logische en natuurlijke reactie) simpelweg #HAP# en bij syrische hamsters voel je dat best wel (dat koppie is één en al kaak) men vergist zich vaak in het pluizige uiterlijk met dat koddige lichaam en dat duffe koppie. in werkelijkheid zijn het helemaal niet van die schatjes. (die van mij wel natuurlijk #uche kuch# maar die zijn vanaf een leeftijd van 3 weken al in de hand geweest dus weten niet beter) voor kinderen raad ik ze sowieso af (een ratje is veel geschikter) om meerdere redenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Eucalypje: Ehm.....Dat is toch wat ik zeg? ;-)
Ik zeg ook in me antwoord dat ik sterk me twijfels heb of hamsters het wel zo leuk vinden dat op schoot zitten en zo...Dat is volgens mij vooral leuk voor de mens en niet zo voor de hamster. En dat ze niet geschikt zijn voor kinderen zei ik ook net in reactie op jou antwoord, haha :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja ik weet het, maar maakte me wat boos. (neeeejjj niet op jou! ;-) massa's dieren maken elkaar af (in de dieren winkel liggen ze wel bij elkaar, maar dit écht geen weken goed hoor)
dit zien we alleen niet. dieren die niet verkocht worden of terug komen omdat ze vals zijn gaan terug naar de fokker (nou dan weet je het wel) mannetjes zijn al helemaal waardeloos, en een vrouwtje maakt nog een klein beetje een kans (fokken met die handel) hamsters; DON"T. heb er zelf 3 omdat onze hamster drachtig in huis kwam, maar als deze uit de tijd zijn.... ZEKER geen hamster meer uit een dierenwinkel. ik maak me kwaad omdat die mensen gewoon geld zien, en het nalaten om kopers eerlijk voor te lichten. de hamster is de l#l en de koper zit met een dier opgescheept waar ze vaak niets aan hebben. (en een paar jaar aan levensverwachting is lang met een vals beest hoor) en ja het gaat ook weleens goed, maar er zijn meer hamsters die hiervoor de tol betalen. oops, doe ik het weer....sorry
(ik lijk zelf wel vals!!!)