Waarom wilt mijn hond 's nachts, niet meer in zijn bench slapen?

Wij hebben 2 honden. Een border collie van 10j en een chihuahua x (cooper)van bijna 3j.
Sinds een aantal nachten wilt Cooper niet meer in zijn bench slapen. Hij blaft dan de hele nacht door als wij naar boven zijn. Daarom hebben we hem los zodat hij op zijn kussen kan slapen. Helaas is dat het probleem niet. Hij gaat namelijk dan bij de deur blaffen en klauwen. Later word hij stil, we horen hem dan wel nijdig met iets bezig zijn beneden. Geen idee wat alles is gelukkig nog heel. Ik heb het idee dat hij nijdig is dat wij naar bed gaan. Hij doet dit voor zover ik weet alleen als wij naar bed zijn. Hij blaft meestal wel als we terug komen van een boodschap doen ed. Maar dat klinkt dan anders. Ook vinden we zo nu en dan een plasje 's ochtends.
Wel krijgt hij eten in zijn bench met de kong en een open bench.

Zou iemand ons advies kunnen geven?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
17.2K
Rieneke1
9 jaar geleden
Bij plotseling veranderd gedrag is een bezoekje aan de dierenarts geen overbodige luxe.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vreemd dat hij dat na 3 jaar pas doet, zou inderdaad naar de dierenarts gaan voor de zekerheid.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik lees net pas de laatste opmerking van Ivana dat Cooper nu pas volwassen is en dat dit gedrag dan toch niet zo vreemd is dus het bezoek aan de dierenarts trek ik bij deze terug,sorry.
Ik wens je heel veel succes met de heropvoeding,zul je heel veel geduld voor moeten hebben!

Antwoorden (1)

Ik ben heel bang dat dit een machtsprobleem is. Daar zou ik een heel verhaal aan kunnen wijden.

Het is bekend dat bij de opvoeding van kleine honden veel meer wordt toegelaten dan bij een wat grotere hond. Ze worden opgepakt (wat naar de hond toe al een verkeerd teken is) en trekken en blaffen wordt niet meteen de kop ingedrukt.
Als je weggaat voor boodschappen bijvoorbeeld, moet je een hond nooit gedag zeggen (de baas heeft het recht van komen en gaan naar believe) en bij thuiskomst moet hij zeker niet meteen worden aangehaald.

Al deze dingen en nog veel meer geven de hond het idee van macht en zeggenschap. Dit ligt aan de basis van zijn kwaadheid als jullie naar bed gaan en hij wordt achtergelaten.
Dat plasje zou een teken van blaasontsteking kunnen zijn en kan je even laten nazien, maar veel waarschijnlijker is het een teken van ongenoegen.

Als je alles wat bij leiderschap hoort naar behoren zou uitvoeren, zou het probleem van de bench ook opgelost zijn. Niet dat hij in de bench moet, sommige volwassen honden vinden dat niet fijn, maar hij moet rustig kunnen blijven als de nacht valt en de baas gaat slapen.

Als je dan 's morgens beneden komt, moet je ook niet meteen gehoor geven aan zijn blijdschap dat hij je weer ziet. Bij wijze van, eerst een kop thee en daarna de honden bij je roepen voor een knuffel. Zelfs die knuffel moet rustig gebeuren anders fok je de chihuahua op.
Mocht je er nog steeds geen grip op krijgen, vraag dan eens een goede therapeute om ter plekke te zien waar jij de boel fout aanpakt. Adres therapeute vragen aan je dierenarts (er is te veel kaf onder het koren).
Hier verder vragen mag ook.
Ivana
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor de duidelijke uitleg. Als ik het allemaal zo lees klinkt het vrij logisch. Een klein hondje word inderdaad makkelijker opgetild dan een border collie. Nou moet dit in sommige gevallen helaas wel. Zoals met in de auto zetten. Met kammen en wassen word hij ook opgetild. Heel af en toe zelfs om een knuffel te geven. We zijn denk ook de fout ingegaan door beide honden op schoot te nemen. Ik had er geen idee van dat je de hond beter geen gedag moet zeggen. Wij gaan dit dan ook zeker in het gevolg niet meer doen. Net als op schoot zitten, doen we al enkele dagen niet meer. Zelf had ik al een vermoeden dat het daar aan kon liggen. Een blaasontsteking is het zeker niet. Dan zou hij ook overdag in huis plassen. Het is sinds een paar dagen aan de gang en alleen in de nacht. In de ochtend gaan we altijd bij binnenkomst gelijk naar buiten met de honden. Kunnen we dat ook beter niet doen?
Ivana
9 jaar geleden
Met een volwassen hond kan je 's morgens rustig eerst de krant lezen. Ik ben altijd om kwart voor acht uit bed. De hond wacht dan rustig in de kamer tot ik kom. Als ik beneden kom krijgt zij een halve boterham en verder niets. Om klokslag negen ga ik met haar naar buiten, minimaal 5 km lopen. Thuisgekomen krijgt ze haar brokken, een/derde van het dagrantsoen.
Daarna gaat ze rustig liggen. Als ik boodschappen ga doen ziet ze dat ik de tas pak en de achterdeur uitga voor de fiets. Geen afscheid, geen commentaar. (Honden zeggen elkaar ook geen gedag als ze opsplitsen, wel als ze elkaar ontmoeten.)
In mijn idee heeft een hond 4 poten om op te staan. Optillen om hem op de onderzoektafel te zetten en misschien zelfs in de auto, mag natuurlijk, maar dat is geen knuffel-oppak.
Een hond mag van mij best op de bank, maar alleen als hij weet dat het een gunst is. Een oude hond, die altijd volgzaam is en zijn plaats weet heeft priviléges, die loopt niet uit de rails en mag meer dan een jonge rebel, die moet eerst de regels leren.
Of je 's morgens direct naar buiten gaat is geheel aan jou. Je moet het echter doen omdat jou dat past en niet: oh, oh, ze plassen in d'r 'broek', want dat is alleen bij een pup en een zieke hond het geval. Mijn trainster zei altijd (lang geleden hoor!) :zorg dat je niet bij je hond in dienst bent, dan ben je geen leider. Leiderschap heeft niets met machtsvertoon te maken, maar met roedelregels en consequent gedrag. Boos worden heeft een averechtse werking, dan heeft de hond geen respect meer voor je. Wees duidelijk en vasthoudend als jij vindt dat iets moet gebeuren of verboden is. Als je aarzelt voelt een hond dat direct aan, als je consequent bent ook. Een hond die denk meer rechten te hebben dan passend is, moet maar werken voor zijn eten (zit, blijf). Je hoeft er niet met de karwats overheen, maar naar je luisteren in het belang van het geheel is wel het minste. Ik denk dat je het allemaal wel begrijpt. Ik hoop dat ik je op weg heb geholpen.
jodyenboyke
9 jaar geleden
+Ivana en prima extra toevoeging in reactie.
Rust en regelmaat en voorspelbaarheid zijn belangrijk in een hondenleven. Misschien nog wat hersenwerkjes doen voor dat jullie naar bed gaan, dan is de hond ook geestelijk moe.
Ivana
9 jaar geleden
Ik denk dat noch hersenwerk noch ander spel op het laatst moet gebeuren. Een kwartier voor het slapengaan van de baas moet je gewoon geen aandacht meer aan de hond besteden, want dan ben je eigenlijk aan het afscheid nemen. Hersenwerk om een uur of 8 zou prima zijn, maar na de laatste uitlaat om (bij mij) half tien is de dag over en de aandacht ook. Ikzelf ga rond 11 uur naar bed, de hond is dan al ingedommeld.
Of de hond dan in de bench of op zijn kussen ligt maakt niets uit (tenzij het een sloper is).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zou loopsheid misschien een rol kunnen spelen (igv van teefje, of bij een reu een loops teefje in de buurt)?
Ook omdat het probleem nu pas na bijna 3 jaar zo plotseling structureel optreedt kan ik me niet voorstellen dat dit opvoeding is, dan zou ik denken dat de problemen zich al eerder hadden moeten manifesteren.
Ivana
9 jaar geleden
Nee stamper, de eigenaresse geeft zelf toe dat ze de chihuahua toch wel verwend heeft. Dan komt er een leeftijd dat het gaat opvallen dat ze een eigen wil heeft. Natuurlijk waren er al zaken die over het hoofd zijn gezien, zoals trekken aan de lijn en dwingend blaffen,'want ach ze is maar klein en wat ze doet is zo grappig'. Vaak zijn opvoedingsfouten niet direct zichtbaar voor de eigenaar van een hond en als het dan de pan uit rijst gaat het pas opvallen. Te laat dus eigenlijk. Want afleren van een slechte gewoonte kost veel meer tijd dan aanleren. Dat het pas met drie jaar een ergernis wordt of "plotseling" ergerlijk gedrag is niet verwonderlijk. Pas bij volwassenheid (en dat is rond deze leeftijd) gaan te zoetsappig of slecht opgevoede honden hun wil doordrijven nadat ze al legio tekenen hebben gegeven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Antwoord duidelijk,reacties uiteraard ook.
Ik heb veel baat bij je laatste reactie weaarvoor mij dank! Ik moet ook het één en ander gaan veranderen. Bij mij is het voornamelijk het geen afscheid nemen als ik weg ga en niet meteen begroeten als ik thuis kom. Helaas ga ik door omstandigheden niet zo vaak weg dus dat wordt nog een flinke klus!
Wat anders Ivana dan weer een Plus?! ;-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+!
Ivana, is het misschien een idee om al je raad/advies etcetc., hier gegeven op GV, te bundelen en uit te geven in een boek? <3
Ivana
9 jaar geleden
Wendy, mijn huisgenoten roepen dat geregeld. Omdat er hier meerderen (man en kinderen) duchtig aan de weg timmeren, hou ik me maar gedeisd. Ik hou niet van spotlights en zolang ik mensen hier kan helpen , is het mij genoeg. Maar wel heel lief van je om het te zeggen. :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wendy ik ben het volledig met je eens!
Ivana misschien kun je er eens over denken om daar toch over een paar jaar aan te beginnen? Zou geweldig zijn,ik zal dan één van de eerste zijn die jouw boek koopt :-) !
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zijn we samen 1 van de eersten Vlindertje!
@Ivana: je hoeft helemaal niet aan de weg te timmeren, gala's af of in de spotlights te staan: gewoon lekker een boekie schrijven.
Bovendien: je staat allang in de spotlights bij GV èn bij mij :-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En bij mij ;-) en zovelen!
Ivana
9 jaar geleden
Dank. Dank!!
burgos
9 jaar geleden
Nou, hier heb je wat aan zeg.
Wat een geweldige uit leg +++++
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zo geweldig dat ik er nu al baat bij heb.
Als ik een uurtje boven ben geweest om het één en ander te doen en kom weer beneden reageerden mijn hondjes alsof ik uren weg ben geweest waarop ik ook reageerde door meteen aandacht te geven.
Sinds 5 dagen negeer ik ze als ik beneden kom,ik ga bewust een paar keer per dag een uurtje naar boven en al vanaf gisteren weten ze het al en doen "normaal" waarvoor mijn hartelijke dank Ivana.
Hoe het gaat als ik echt het huis uitga weet ik nog niet omdat dit wegens mijn ziektes afgelopen week nog niet is gebeurd. Uiteraard zeg ik ze geen gedag bij het weggaan en reageer ik dan op dezelfde manier als ik weer thuis kom en blijf het naar boven gaan ook nog een tijdje volhouden.
Natuurlijk hou ik je hierover op de hoogte via een pb :-)