Wat kan ik doen om ervoor te zorgen dat mijn beide katers goed met elkaar overweg kunnen en geen ruzie meer hebben?

Ik heb twee katers die steeds ruzie hebben. De een is bijna één jaar en de ander is bijna 3 jaar. Het is een aantal maanden geleden begonnen. Daarvoor waren het altijd maatjes. Als de oudste kat de jongste kat ziet valt hij de jongste aan. Hierdoor is de jongste kat heel erg bang en schrikachtig geworden. Het is zelfs zo erg dat de jongste altijd op zijn hoede is. Als hij dan de oudste kat ziet dan krimpt hij helemaal in elkaar en verstijft.

Als ze ruzie hebben rent de oudste achter de jongste aan en bijt hem en trekt de haren uit de vacht van de jongste kat. Hierna blijft de jongste kat bang achter.
Ze hebben genoeg ruimte om rond te lopen (boerderij).

De oudste kat heeft al eerder een andere kat van ons weggejaagd, hij deed precies hetzelfde als met deze kat.

Weten jullie hoe ik ervoor kan zorgen dat de twee katten geen ruzie meer maken en gewoon met elkaar overweg kunnen? Ik heb het idee dat het geen fase is, want de situatie bestaat al maanden.

Toegevoegd na 1 minuut:
De oudste kat valt de jongste kat altijd aan als hij hem ziet.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

het heeft ook met rangoorde en dominantie te maken, waarschijnlijk heb jij een heel dominante kat, en daar hij de oudste is, wil hij dat goed duidelijk maken, en duld geen concurentie., daar het 2 katers zijn heb je dat altijd, je ziet dat in de natuur ook gebeuren met 2 mannetjes ze willen allebei gezag. met een jaar moet je ze eigenlijk laten casteren, dan kan het probleem iets minder worden, want met een jaar worden ze geslachtsrijp zal ik maar zeggen, zodra dat gebeurt dan word er strijd gestreden om het leiderschap, want de leider heeft dan het meeste recht op de vrouwtjes, 2 katers alleen is moeilijk, ik deed er altijd 1 of 2 vrouwtjes bij, wel gesteriliseerd uiteraard, dan word het iets minder, maar 2 van hetzelfde geslacht met name katers geven in het algemeen altijd problemen. (uitzonderingen daargelaten)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Zorgen dat beide katten gecastreerd worden.
Altijd gelijktijdig en bij elkaar eten geven.
Katten blijven eigenwijze dieren en hen is niet alles aan te leren.
Belangrijk is het om mijn eerste 2 tips te doen en beide katten evenveel en het liefst gelijktijdig aandacht te geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Katten hebben een territorium. Deze kunnen ze "delen" met anderen, maar ook niet. Katten kunnen soms jaren samen door 1 deur, en van de 1 op de andere dag niet meer. Er kan er altijd maar 1 de baas zijn, en zelfs na jaren een goede band te hebben, kan een kat "beslissen" dat hij dat ineens niet meer wil en het territorium voor zichzelf wil houden. In de kattenwereld heerst een instinctieve hiërarchie.

Helaas is er daarom juist, niets aan te doen. Een kat verdedigd zijn eigen terrein, dit kun je niet afleren. Er zijn veel mensen die met dit probleem kampen.

Hier vind je wat info, en iemand die hetzelfde heeft.

http://www.dierenkliniekduurstede.nl/nieuwsbrieven/katgedrag.htm

http://www.gratisadviseurs.nl/question.php?id=35830