Poedeltje hapt na 2,5 jaar , hoe daarmee omgaan?

We hebben een superlieve, trouwe aanhankelijke middenslagpoedel. De laatste tijd hapt ze als ze ergens op de zetel of bed ligt en we vragen of ze van die plaats wil weggaan omdat we daar zelf moeten zitten of andere reden. Nu heeft ze zowel mij het baasje als mijn zus al enkele keren gehapt naar de handen en mijn vinger bloedde. iemand gaf mij de raad om onze hond vervolgens dadelijk in haar oor te bijten, is dat goed? Hoe moeten we dit aanpakken als het hondje doorgaans een schatje is?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.6K
Rieneke1
9 jaar geleden
Bijten in haar oor? Wat een onzin, niet te geloven.
Als dit zo plotseling op is gekomen, ga dan liever naar de dierenarts om een medische oorzaak uit te sluiten.
Z512099
9 jaar geleden
Dit is een rangordeprobleem, ik zou gehoorzaamheidsoefeningen invoeren, het probleem is : u ziet uw hond té graag, ze weet niet meer waar haar plaats is, ze mag (bijna) alles...
Als ze bijt tot bloedens toe zou ik zeker een hondentrainer erbij halen, dit mag niet meer gebeuren.
Rieneke1
9 jaar geleden
Bij plotseling veranderd gedrag ALTIJD eerst een medisch probleem uitsluiten, pas daarna ga je aan de gedragsmatige kant denken/werken.
Castle
9 jaar geleden
Ik zou zeker niet in de oren bijten. Ik heb wel eens een hond gebeten (niet tot bloedens, maar meer voor schrikeffect), maar dat doe je in het nekvel zoals de moeder dat zou doen. Ook als ze een pup verplaatsen dan doen ze dat door te tillen in het nekvel. Echter is het huisartsidee van Rieneke zeker geen domme oplossing. Doe dit eerst, want anders is een gedragscorrectie alleen maar averechts. Dan durft de hond niet meer te bijten terwijl hij wel ergens last van heeft fysiek.
Z512099
9 jaar geleden
Morgen naar de dierenarts, om fysiek probleem uit te sluiten, is inderdaad beter, er kan dan ook over het bijt-gedrag gesproken worden om zo in overleg tot een oplossing te komen, omdat het nog een jonge hond is dacht ik niet direct aan een medische oorzaak.

Antwoorden (5)

Helaas zijn er wel situaties waarin de kans op een volgend bijtincident groot is, wanneer de hond zijn eigenaar eenmaal gebeten heeft. Dit is vooral het geval wanneer er een probleem is in de realtie tussen de eigenaar en de hond. Een hond die in zijn beleving hoger in rang is dan zijn baas, heeft in zijn ogen het recht om zijn baas te corrigeren wanneer de baas iets doet dat hem niet bevalt. In zo'n geval is het probleem een onduidelijke of een omgekeerde rangorde.

Een hond kan zijn eigenaar ook bijten vanuit een vertrouwens-probleem, bijvoorbeeld omdat de baas niet (altijd) duidelijk genoeg is in wat hij wil of bedoelt. Dit is het geval wanneer een baas inconsequent en/of onduidelijk is naar de hond, of wanneer de baas het gedrag en de taal van zijn hond niet goed interpreteert waardoor ernstige misverstanden kunnen ontstaan. De hond mag bijvoorbeeld altijd tegen de baas opspringen, maar krijgt opeens op zijn kop wanneer hij opspringt terwijl de baas net een schone broek aanheeft. Een hond kan dat onderscheid natuurlijk niet maken en kan zo heel onzeker worden over wat de baas nu wel en niet goed vindt. Of de hond laat wat urine lopen bij het begroeten van de baas om op die manier zijn onderdanigheid te tonen. De baas interpreteert dit gedrag als onzindelijkheid en straft de hond daarom voor het plasje. Wanneer dergelijke dingen zich regelmatig voordoen, kan een hond uiteindelijk vanuit zijn opgebouwde onzekerheid reageren met onzekerheidsagressie, dus bijten. Ook in zo'n geval is de kans aanwezig dat de hond een volgende keer in een vergelijkbare situatie opnieuw zal bijten.

Bij problemen in de relatie tussen hond en eigenaar betekent dat niet automatisch dat de hond gevaarlijk is geworden en dus wellicht moet inslapen. Het betekent veel eerder dat de baas van de hond moet leren hoe hij op een duidelijke en consequente manier met zijn hond moet omgaan! Soms is het vertrouwen tussen hond en baas echter zo geschaad dat herplaatsing van de hond in het belang van beide is. Ook wanneer de veiligheid van kinderen in het gezin in het geding is, kan herplaatsing van de hond een goede optie zijn. In veel andere gevallen kan het veranderen van de omgang tussen baas en hond gelukkig (verdere) problemen voorkomen!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ Ik vermoed dat hier sprake is van een rangorde probleem.
Baasje moet ervoor zorgen dat zij de roedelleidster wordt en niet de hond want dit zal van kwaad tot erger worden als hier niet ingegrepen wordt.
Begin in ieder geval door de hond niet meer toe te staan om op de stoel te gaan door zodra je ziet dat hij aanstalten wil maken om op de stoel te springen,hem weg te sturen naar zijn eigen plaats waar hij wel mag liggen.
Wees consequent en niet bang want als je onzeker bent dan ziet de hond dit aan je houding dus treed kordaat op.
Doe desnoods een paar werkhandschoenen aan als je bang bent dat hij in je handen bijt.
Je moet aan een hond nooit iets vragen. Je moet een hond iets zeggen! Vragen houdt in dat er een keuze is, maar als jij zegt dat hij van de bank of stoel af moet, is er geen keuze.

Als je een hond erg lief vindt is er meestal sprake van het voorkomen van een rangorde probleem: "dat vraag ik hem niet, want daar heeft hij toch geen zin in. Hij ligt zo lief, laat hem maar liggen, hij doet toch geen mens kwaad?" Een hond moet je gehoorzaam noemen, niet lief.

De leeftijd van 2 jaar is meestal de leeftijd waarbij honden de baas kennen, zijn sterke maar zeker ook zijn zwakke kanten. Als dat eenmaal ontdekt is gaat hij kijken hoe ver hij kan gaan. Als dan steeds meer wordt toegelaten is de beer los.

Ik weet dat hier op het forum een machtsverhouding met honden onderuit geschoffeld wordt, maar een hond heeft in de mensenwereld leiding nodig en duidelijkheid. Dezelfde duidelijkheid die in een wilde roedel door de Alpha-hond geboden wordt.

In mijn ogen is de gang naar een dierenarts totaal overbodig. Als je denkt met een dierenarts te kunnen overleggen wat je aan een gedragsprobleem kunt doen, zou je van een koude kermis thuiskomen. Een dierenarts heeft verstand van de lichamelijke kant van het dier, maar de meesten helaas niet van opvoeding en zeker niet van problemen met de opvoeding.

Vanaf nu moet je hond onderaan de lijst staan. Wees duidelijk in je commando's. Geef hem een plaats op de grond want een stoel maakt hem 'verheven' en dat buit hij uit. Er is een hele rits zaken waar je op moet letten en zo gauw hij het voortouw neemt moet hij gestopt worden. Dus niet naar de deur rennen als er gebeld wordt. Niet de gasten begroeten voordat hij daar toestemming voor krijgt. Wachten met aanvallen op zijn eten tot hij toestemming heeft gekregen. Blijf = blijf. Niet aan de riem trekken maar met zijn kop niet voorbij je knie komen.

Dit alles en nog veel meer zal hem zijn juiste plaats in de roedel doen inzien en dan laat hij het wel uit zijn 'hoofd' om de baas te bijten.
Ivana
9 jaar geleden
Rieneke1
9 jaar geleden
Ivana, je kan zo van op afstand toch niet uitsluiten dat de hond pijn heeft, en daarom aan het happen is geslagen?
Ivana
9 jaar geleden
Dit is zo overduidelijk Rieneke, niet alleen het gedrag van de hond, maar ook de vraagstelling.
jodyenboyke
9 jaar geleden
Ik ben het grotendeels met Ivana eens, maar dat een plek op een stoel de hond verheven maakt, is echt achterhaald. Een hond zoekt gewoon een lekker plekje waar hij alles goed kan overzien. De leider bepaald uiteraard wel, wanneer de hond van zijn plek moet gaan. Dominantietheorie is achterhaald, nu slaan we weer door naar positief trainen maar er is ook een middenweg.....
Ivana
9 jaar geleden
Jody, mijn hond mag ook op de bank. Probleemloos, want als ik er wil zitten schuift ze op of gaat weg. Maar als een hond uithaalt als de baas er wil zitten, heeft hij de bank 'overgenomen' en dat is niet de bedoeling. Dan voelt hij zich inderdaad 'verheven' boven alles. Vraagsteller zegt '...de laatste tijd..'. Het is dus iets wat opbouwt en zelfs zonder dominantie-theorie aan te hangen kan je zeggen dat dit niet de bedoeling is. Mijn antwoord is dus helemaal op deze situatie gesneden en is niet als algemeenheid bedoeld.
jodyenboyke
9 jaar geleden
Ben het wel met je eens, nou ja, het stoel verhaal dus niet.. De stoel is voor de hond op dat moment een bron die beschermd moet worden. Kan iedere andere plek=bron zijn of worden.
Voor de rest een prima antwoord hoor! Dus ook een +..
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het beste antwoord.
Ivana
9 jaar geleden
Conqui en Maria, bedankt.
Ik hoop dat vraagsteller ook de zin van mijn antwoord inziet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is heel gevaarlijk om advies te geven als je de situatie niet kunt zien. Er kan van alles aan de hand zijn. Door jouw advies kan de situatie verder escaleren.
Ivana
9 jaar geleden
Kaat er wordt een glasheldere vraag gesteld (voor mij als hondentherapeute glashelder), mag ik daar alsjeblieft een zinnig antwoord op geven? Vraagsteller heeft alleen iets aan het antwoord als hijzelf hiervan de zin inziet. Zo niet, dan is iedere opmerking zinloos. Waarom antwoord je zelf niet, al was het maar met een waarschuwing!
jodyenboyke
9 jaar geleden
Met de ervaring die Ivana heeft, en hoe de vraag gesteld wordt, hoef je echt de situatie niet te zien. Probleem is overduidelijk!
Ivana
9 jaar geleden
Bedankt Jody.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik hoop het ook Ivana.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Plus + Vraag/probleemstelling is duidelijk, antwoord is prima!
Ga eerst voor een lichamelijk onderzoek naar de dierenarts. Het kan dat de hond pijn heeft en het daardoor vervelend vind ergens vanaf te moeten springen. Wanneer de hond niets mankeert is er een gedragsprobleem.
De regels voor uw hond zijn dan niet duidelijk genoeg.
Honden kennen geen democratie. D.w.z.: de hond denkt dat hij mag bepalen wat, wanneer en met wie er gebeurt.
Wanneer een hond niet op de stoel mag, mag hij NOOIT op de stoel. Er is geen "tussenweg". De hond mag dus ook niet op zondag op de bank en de rest van de week wel.
Daarbij laat je de hond toe zich letterlijk hogerop te plaatsen. Hij mag immers op de stoel van de baas gaan zitten. Zo staat uw rang voor de hond ter discussie en vindt de hond dat hij het recht heeft u te corrigeren op de manier die in de hondenwereld heel normaal is.
Wat je nu kunt doen:
-zorg voor voldoende beweging. Een hond met te veel energie is niet goed in staat iets te leren;
-doe de hond een halsband om met een riempje van ongeveer 1m20.
-Wanneer de hond op de stoel ligt, pak je de riem en trek je de hond, zonder commentaar, gemopper of bevelen, van de stoel af en zet hem 10 tellen in de gang met de deur dicht.
-Daarna laat je de hond weer binnen. Voor een hond is het nl. vervelend wanneer hij niet bij zijn roedel mag zijn. Het is hopelijk voor nu genoeg signaal naar hem dat hij iets doet wat niet klopt. Wanneer de hond weer op de stoel gaat zitten herhaal je dit ritueel.

Zorg wel dat de hond een mand heeft op een rustige plaats waar niemand hem stoort. Kent hij het commando "in de mand"? Beloon hem daarvoor evt. met iets lekkers.

Binnen korte tijd is het wel aan te bevelen een gedragstherapeut in te schakelen. Zeer waarschijnlijk is er meer aan de hand m.b.t. andere regels in huis. De hond heeft kansen gekregen om zijn rang stukje bij beetje te bemachtigen en te bevestigen.
Het is via deze weg bijna ondoenlijk om het juiste advies te geven. Een therapeut kan als tolk vertaler optreden en u de juiste weg wijzen. Probeer een therapeut te vinden die meerdere training methodes kent en zo de juiste voor uw hond toepasbaar kan maken. Probeer deze te consulteren via een overkoepelende organisatie. (Bijv. : Tinley.)
Stel dat het tussen u en de hond niet klikt, dan hebt u in ieder geval een goed beeld over de toekomst en kunt u samen kijken of de hond wellicht beter bij iemand anders kan gaan wonen. Maar ik denk dat een goede training u en uw hond op het juiste pad kan brengen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Naar de dierenarts om lichamelijke klachten uit te sluiten daarna direct een gedragsdeskundige inschakelen. Je kunt enkel advies krijgen van iemand die de situatie ziet!!!!! Dus niet gaan prutsen met nekvel en weet ik wat voor onzin maar haal kennis in huis anders kun je het nog erger maken dan het sl is!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit antwoord bevalt me ;-)
Ik zou meteen een hondengedragsdeskundige om advies vragen en niet zelf één en ander gaan uitproberen om erger te voorkomen.
Kijk eens op de site van www.michellevrolijk.nl
Zij werkt met honden door heel Nederland volgens de laatste inzichten en staat goed bekend. Je kan haar vrijblijvend bellen of mailen.
Succes!