Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

ik heb opgemerkt dat mijn poesje altijd een natte snuit heeft hoe komt dat dat ze een natte snuit heeft en waarvoor dient dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Dat komt vooral door de productie van traanvocht. Het traanvocht houdt het oog vochtig en het vocht wordt via de neus afgevoerd.

Toegevoegd na 53 seconden:
Een licht vochtig neusje is gezond, een natte neus niet.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik dacht overigens dat katten met een vochtige neus beter ruiken, maar dat zal dan vooral vochtig in de neus moeten zijn.

Als een poes een hele natte snuit heeft kan het zijn dat er veel traanvocht wordt aangemaakt. Als de kat echt snotterig is, dan kan dat net als bij mensen duiden op verkoudheid.

Toegevoegd na 8 minuten:
In het laatste geval moet je opletten of het slijm helder is of niet. Als het slijm donker is dan is de kat mogelijk wel ziek.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt

Andere antwoorden (4)

Het kan zijn dat ze buiten drinkt en haar snuit op die manier nat wordt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk niet dat dit wordt bedoeld Hippo. Ik heb al sinds mijn jeugd zoveel katten gehad en de meeste hebben echt zo'n vochtig neusje van zichzelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraag is niet heel duidelijk hierover. Mijn katten hebben beiden een vochtige _neus_, maar alleen een vochtige _snuit_ (groter gebied dan de neus) als ze net gedronken hebben en zich nog niet uitgebreid afgelikt en gepoetst hebben.
De 'natte neus' is normaal, behalve in het geval dat jij al in je toevoeging beschrijft.
Mijn ene kat krijgt acuut een loopneus als ie gaat spinnen, alsof er een kraantje opengaat, maar glashelder vocht - de eerste keer schrok, inmiddels ken ik het van 'm ;-) Als dat bij m'n andere kat zou gebeuren zou ik direct bij de dierenarts zitten, dan is er iets mis.
Het kan helaas ook zijn dat ze niesziekte heeft, een veel voorkomende ziekte bij katten. Bij twijfel maar even naar de dierenarts.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij de niesziekte is er niet alleen sprake van een natte neus. De kat heeft dan ook ontstoken ogen en donker slijm uit de neus. Soms zweertjes op de tong en vaak ook diarree.
de snuit van een kat is van kraakbeen en moet vochtig gehouden worden anders droogt het uit en kunnen er kloven en ontstekingen ontstaan, anders dan andere delen die bedekt zijn met huid en vacht.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het klopt dat je met een natte neus beter ruikt. neem de proef op de som en maak zelf met een vinger je neusgat een beetje nat. Je merkt duidelijk verschil.

bij mensen gaat het om de receptoren aan de binnenkant van de neus, bij vele dieren zoals honden en katten lopen die receptoren door aan de buitenkant. vandaar dat hun neus ook aan de buitenkant nat is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding