Hoelang duurt het voordat je kan zien of katten vriendjes gaan worden.

Wij hebben 3 weken geleden een nieuwe kat (poes, 6jaar) in huis gehaald naast de kat (kater, 2jaar) de we al hadden. Aan het begin was vooral blazen en soms zelfs slaan als ze elkaar zagen, dit gaat inmiddels steeds beter en is vermindert tot af en toe wat gegrom bij het passeren. Ze slapen ook al op hetzelfde bed maar wel met gepaste afstand. We hebben de extra kat gehaald als vriendje voor de 1e maar we zijn nog niet overtuigd dat het zijn doel gaat dienen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

hier valt geen zinnig antwoord op te geven.
sommige katten zijn binnen een paar dagen bevriend, vooral als ze nog jong en speels zijn.
andere katten zullen nooit bevriend raken, maar elkaar hooguit tolereren.

veel mensen maken de fout de nieuwe kat plompverloren in de woonkamer te zetten.
voor de al aanwezige kat is dit geen leuke verrassing, dus de start is dan al niet goed.
een eerste indruk kan je helaas niet overdoen.
het is altijd veel beter de nieuwe kat rustig te introduceren, en daar ruim de tijd voor te nemen.

voor nu is het van belang de katten wat te ondersteunen met feliway voor een veilig thuisgevoel.
zorg er ook voor dat je voldoende bakken, etensbakken en drinkbakken hebt staan, op afstand van elkaar.
als ze samen op bed liggen kan het geen kwaad ze een snoepje of ander lekker hapje aan te bieden, zodat ze elkaars nabijheid associeren met iets leuks.
succes!
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank voor je antwoord, we hebben ze inderdaad 1,5 week uit elkaars zicht gelaten en daarna als wij er niet waren ze appart gezet.. Nu "alles weer normaal" is lijkt het alsof ze elkaar gedogen op wat kleine aanvaringen na. we vroegen ons alleen af of je ergens aan kan zien dat ze ook werkelijk iets aan elkaar gaan hebben of dat ze elkaar meer in de weg lopen... we vonden onze 1e kat een beetje zielig omdat wij overdag werken. Maar of we hem nu gelukkig hebben gemaakt is dus de vraag.
Rieneke1
12 jaar geleden
dat ze samen op bed liggen, is een goed teken.
katten die elkaar graag mogen dulden elkaar binnen hun persoonlijke ruimte, dwz dat ze binnen 1 mtr van elkaar zitten of liggen.
verder likken beviende katten elkaar, en wrijven ze de flanken langs elkaar.
geef de moed nog niet op, en ga zeker feliway in gebruik nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een +
Rieneke1
12 jaar geleden
dank strontje!

Andere antwoorden (1)

Kan een paar weken duren. Katten zijn niet zo makkelijk als honden (5 minuten en ze zijn maatjes - iets overdreven, oke). Niet al te veel aandacht aan besteden.