Wij hebben een labrador van 9 maanden. Hij heeft echter verlatingsangst. Weet iemand wat we er aan kunnen doen?

Hij is, al zijn we maar een minuutje weg, verschrikkelijk blij en springt tegen je op. Hij vreet alles stuk als hij alleen is. En doen we hem in een bench dat jankt hij alles aan elkaar.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Probeer eens een kong te geven in de bench.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit probleem hadden wij ook, het is nu volledig verholpen; hij is nog wel steeds erg blij als je ergens van terug komt;)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Misschien je je aan VS vertellen hoe je dit opgelost hebt Destroyer,wie weet heeft vs er iets aan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vergelijkbaar met het antwoord van spekkebekkie. Wij lieten de hond verder niet uit, maar maakten een speciale ''uitlaatplek' achter in de tuin. (Dit omdat hij niet aan de lijn wilde i.v.m. trekken etc.) En de verlatingsangst ging eigenlijk vanzelf over wanneer wij hem even streng aan keken (zachte tik op z''n neus) of voor straf in z'n hok deden (nachtverblijf)
Ivana
10 jaar geleden
Destroyer, je handelwijze zit vol fouten. Je mag van geluk spreken dat de hond nog te hanteren is.
Een hond uitlaten op eigen terrein (het bevuilen van het eigen territorium) is tegennatuurlijk.
De hond niet kunnen hanteren aan de lijn (de hond doet dus wat hij zelf wil), zelfs de grootste bullebak is binnen een week te leren zich goed aan de lijn te gedragen.
Een tik op zijn neus, je maakt hem handschuw.
Een hond voor straf in zijn hok stoppen ( een rustplaats hoort geen strafplaats te zijn).
Dit zijn dus duidelijk voorbeelden die geen navolging verdienen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Destroyer, Ik had gehoopt dat je een beter advies had gehad want zoals Ivana als schrijft,zijn dit voorbeelden die de hoofdprijs niet verdienen.

Het beste antwoord

Als je even weg bent geweest negeer het gedrag van je hond dan volkomen als je weer binnen komt .
Totaal geen aandacht geven dus
Pas als hij rustig is haal je hem even aan

Stop hem als je thuis bent af en toe even in de bench en laat hem er na een paar minuten weer uit
Als hij zich netjes heeft gedragen beloon je hem met je stem en eventueel een snoepje
Als hij heeft zitten janken in de bench negeer je hem volkomen als je hem eruit haalt
Blijft hij rustig in de bench dan laat je hem er steeds wat langer in maar zorg je zelf dat hij je niet kan zien maar wel kan horen bijvoorbeeld
Blijft hij rustig , dan beloon je hem als je hem weer eruit haalt
Daarna doe je hem in bench en zorg je hij je niet kan zien of horen
En zo voer je het steeds langer op

Als dat allemaal goed gaat kun je hem trainen om alleen in huis te zijn zonder dingen kapot te bijten
Zorg dat er geen verleidelijke dingen in de kamer staan zoals schoenen bijvoorbeeld
Ga een paar minuten de kamer uit en als je weer terug komt en hij is aan het slopen geef je hem een duidelijke en luide foei en verder negeer je hem
Maakt hij niets stuk dan beloon je hem op de zelfde manier als eerder beschreven met de bench training
En ook dit voer je steeds langer op
Goed gedrag is belonen , slecht gedrag is luide en duidelijke foei en verder negeren
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je zou iets kunnen kopen waar hij lang mee bezig is. Bijvoorbeeld speeltjes of een botje. Wij lieten onze labrador in de tuin en kon ook de schuur in. Dit zouden jullie ook kunnen proberen. Als jullie kussen in de tuin hebben zou ik ze wel weghalen, uit eigen ervaring buiten ze dit ook stuk.als dit niet werkt kan je hem ook in de bench doen als je thuis bent. Zodat hij ziet dat er niks kan gebeuren. Hoop dat het lukt veel succes.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij het alleen laten van de hond maken veel mensen de fout door weg te gaan als de hond opgewonden is.
Alles moet worden aangeleerd.
Stelregel is, of je nu 2 of meer minuten weggaat, dat je alleen de kamer verlaat als de hond totaal ontspannen is. Je zegt een hond nooit gedag bij het weggaan. Je zegt een hond pas gedag bij binnenkomst nadat je je jas hebt uitgedaan, je boodschappen hebt weggezet en zelf rustig bent gaan zitten. Dan roep je de hond bij je voor een verwelkoming.
Een hond die bij verwelkoming opgewonden is laat je eerst zitten tot hij totaal ontspannen is, anders beloon je zijn opwinding.
Blijf zelf uitermate ontspannen. Heb geloof in jouw recht om het pand naar believen te mogen verlaten.
Begin bij een paar minuten en voer dit op als het goed gaat, maar je eigen houding van rust en vertrouwen moet de basis zijn.

Er zijn honden die het verschrikkelijk vinden om achter te blijven in een bench als ze normaal nooit in de bench liggen te slapen. Dan maak je ze zelf onrustig.
Als ze gaan slopen als je weg bent, zijn ze niet ontspannen geweest toen je vertrok.

Je moet die rust op alle vlakken proberen in te brengen bij de hond. Ook als je gaat wandelen moet je pas beginnen nadat de hond rustig zittend zijn riem heeft laten aandoen. Bij het eten geven moet hij ook de rust kunnen opbrengen om te wachten tot jij hem toestemming geeft om te gaan eten.

Een baas die angstig en ongerust is, levert een hond op die zich verlaten voelt en die denkt dat hij voor alles de verantwoordelijkheid draagt. Ga je dan weg, dan is hij bezorgd om jou, omdat hij denkt dat hij je in de gaten moet houden, dat jou niets overkomt.

Ik weet dat een labrador ongelofelijk hyper kan zijn, van het grootste belang dus bij deze honden goed leiderschap te tonen en rust uit te stralen.
Ivana
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ Een prima antwoord van een hondentrainster.:-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ Goed antwoord inderdaad.