Waarom gedraagt mijn kat zich zomaar agressief?

Mijn kat draagt normaal een halsband soms doe ik het even af en en aai ik hem rond zijn nek omdat hij dat helemaal fijn vindt. Net deed ik dat dus weer en begon hij weer te spinnen en op mijn schoot te liggen, maar opeens greep hij mijn hand en heeft ie er heel hard in gebeten met heel wat pijn als gevolg. Mijn hand is zelfs een beetje gaan bloeden door zijn hoektanden. Ik heb hem vastgepakt en gelijk weggeduwd en verder niet meer aandacht gegeven.

Hij is naast dit ook zeer aggressief tegenover bezoek, hij blijft heen en weer lopen als we bezoek hebben en gaat dicht bij ze observeren (vanwege angst vermoed ik), maar niemand mag hem aanraken want anders gaat ie blazen (dan zetten we hem in een andere kamer). Als er bezoek is begint ie ook bij mij vervelend te doen en probeert hij mijn aandacht te trekken door bijvoorbeeld op mijn stoel van achter te springen en laat hij me schrikken (wat hij normaal nooit doet).

Verder wat informatie over hem: 2,5 jaar, gecastreerd, binnenkat, vroeg bij zijn moeder weg (5 weken oud toen wij hem kregen, omdat zijn vorige baas de kittens zo snel mogelijk uit huis wilde hebben).

Verder is hij meestal heel lief tegenover iedereen in het huis hij komt gewoon kopjes geven, maar soms doet hij opeens heel raar wat ik niet begrijp. Ik weet eigenlijk niet wat ik moet doen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik was pas in het asiel en daar was ook een kat met dat gedrag. Het personeel vertelde dat hij zo deed omdat hij alleen wonden had. Misschien heeft je kat wonden.
Rieneke1
9 jaar geleden
Waarom draagt je kat een halsband? Er zitten veel nadelen aan: chippen is veel handiger en prettiger voor de kat.

Antwoorden (1)

Het beste ga je allereerst naar de dierenarts om hem goed door te laten lichten om een medisch probleem uit te sluiten.

De kat is extreem vroeg uit het nest gehaald, een beproefd recept voor gedragsproblemen op latere leeftijd.
Verder begrijp ik dat hij sindsdien alleen heeft geleefd, zodat hij ook nog eens sociaal gedepriveerd is.
Het was zoveel beter en fijner voor de kat geweest als je een broertje of zusje had meegenomen, maar goed, dat is mosterd na de maaltijd.

Probeer voor nu het leven van je kat zo veel mogelijk te verrijken, zorg dat hij veel (leuke) prikkels en uitdagingen krijgt, bestrijd de verveling.
Speel dagelijks met de kat, met hengeltje, laserlampje, propjes enz.
Doe dit het liefst op een vaste tijd.
Zorg dat hij interessante speeltjes heeft, door ze te rouleren en van tijd tot tijd interessanter te maken met valeriaan, play spray, kattenkruid.
Geef regelmatig een verse kartonnen doos, een veer, eikel of kastanje van buiten: gebruik je fantasie.
Laat hem werken voor z'n eten door brokjes te verstoppen en in voerpuzzels aan te bieden. Die puzzels kan je kopen, maar ook zelf maken, van goedkope materialen.
Geef het beestje zo mogelijk toegang tot het hele huis, en maak overal fijne plekjes/holletjes.
Probeer hem een veilige toegang tot buiten te bieden, dmv een ren of afgezette tuin/balkon.
Maak het leven leuk voor je kat, en hij zal veel minder overprikkeld/ gefrustreerd raken.
Rieneke1
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ voor de tips!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Thanks!