Vanaf welke leeftijd kan een puppy mee naar het strand?

Ik wil graag een keer mijn hond samen met mijn puppy meenemen naar het strand. De pup is van 17 September, dus nu ongeveer 14 weken. Het lijkt me niet zo goed voor haar poten om door het zand te lopen, dat is best wel zwaar. Maar vanaf welke leeftijd kan ze dit hebben? Het gaat trouwens om een bordercollie puppy.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
40.7K
paulus811
9 jaar geleden
Buiten het feit dat het slecht kan zijn voor de gewrichten is het nu ook veel te koud aan het strand en in zee. Ik zou nog even wachten, maar kan me goed voorstellen dat je dit wilt. Waarom neem je niet een strandbuggy mee (of gewoon een karretje) waar je de hond in zet nadat deze even is uitgewaaid?
Ivana
9 jaar geleden
Vanaf 6 maanden zijn ze sterk genoeg voor een strandwandeling van een uur. Je kunt hem nu meenemen in een rugzak. Het is niet te koud zolang je hem laat lopen, niet stilstaan, het hondje moet blijven bewegen. In een rugzak is natuurlijk nooit te koud.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mijn honden zijn voor de eerste keer meegeweest op hun 1,5 jaar - 2j maar ik denk dat het al ene beetje vroeger kan en dat het een beetje verschilt van hond tot hond... Kan je eens vragen aan dierenarts of zo

Het beste antwoord

Een pup kent zijn eigen grenzen niet. Ze groeien snel en overbelasting van o.a. de gewrichten kan serieuze problemen opleveren. Om er zeker van te zijn dat wandelingen geen schade veroorzaken zou ik me aan een tijdschema houden.
Met een pup van 2 maanden 10 minuten per dag wandelen, als hij 3 maanden is 15 minuten enz. Je voert het tempo dus op met 5 minuten per maand en blijft dit doen totdat de hond volgroeid is. In ieder geval tot 12 maanden.
Dus je pup van 14 weken maximaal ruim 15 minuten per dag buiten laten lopen. Het verdere uitlaten bestaat dan uit wat scharrelen en snuffelen en natuurlijk zijn behoefte doen.
Toen ik mijn pup kreeg was zij 2 maanden en aangezien ik toen vlakbij zee woonde nam ik haar 2 a 3x per week mee naar het strand. We wandelden dan niet maar ik liet haar dan wel 10 minuten wat rond scharrelen. Dit was niet aan de orde als het echt koud was. Het stilzitten in een tas of rugzak is met koud weer ook geen aanrader omdat een pup zichzelf niet goed warm kan houden, hoe goed je hem ook inpakt.
Vergeet niet dat een pup ook binnen in beweging is en behoefte heeft aan veel rust om nieuwe indrukken goed te kunnen verwerken. Het is erg verleidelijk om teveel te doen omdat het zo leuk is, dat weet ik. Echter, het is het niet waard als het later problemen gaat geven. Aangezien ik aanneem dat jullie nog wel heel lang bij elkaar zullen zijn zou ik alles rustig aan opvoeren.
Mocht je nog vragen hebben of twijfels dan kun je altijd vrijblijvend contact opnemen met Michelle Vrolijk (zie bron)
Zij is ook erg goed in puppy coaching.
Succes en vooral.....veel plezier met je pup!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ivana
9 jaar geleden
Mijn dierenarts is al lang afgestapt van schema's. Je moet kijken naar je hond en dan zie je of hij gaat zitten omdat het teveel is. Een hond krijgt met schema's van het oude stempel de kans niet om spieren op te bouwen en die spieren zijn juist zo belangrijk om gewrichtsproblemen te helpen voorkomen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Meningen verschillen en dat mag maar ik ben het hier niet mee eens. Het gaat hier over een pup van 14 weken. De botten van een pup bestaan voor het grootste deel nog uit kraakbeen en zijn dus heel zacht. Overbelasting door te veel wandelen is vragen om problemen. Pas na de volledige ontwikkeling van het bottenstelsel ga je werken aan de spieropbouw. Zoals Soeske al gezegd heeft is dit na een jaar tot 15 maanden. Dat doe je trouwens al door de wandelingen op te voeren met 5 minuten per levensmaand. Deze schema's zijn absoluut niet van de oude stempel!
Het kijken naar wat je hond of pup aangeeft is iets wat je moet leren (lichaamstaal). Op het moment dat je pup aangeeft dat het teveel wordt, door te gaan zitten of liggen, ben je al te ver gegaan. Het is zaak om dit te voorkomen. "Schattige" foto's en filmpjes waar een pup letterlijk in slaap valt tijdens het spelen zijn eigenlijk helemaal niet zo leuk. Het is dan echt te veel geweest. Dit kan veel stress veroorzaken en in de toekomst voor gedragsproblemen zorgen.
Als voorbeeld: puppy's van een straathond die dus 'in het wild' geboren worden. De moederhond zal nooit een eind met ze gaan wandelen, laat staan ballen gooien :-)))
Het wandelen bouwt zij zelf op en gaat dus op een natuurlijke manier. Bij het observeren van de pups zie je dat ze eigenlijk alleen maar bezig zijn met spelen onder elkaar, met de moeder, rond scharrelen en heel veel snuffelen aan van alles en nog wat. Om dit te kunnen waarnemen moet je dan nog geluk hebben omdat ze het grootste gedeelte van de tijd slapen. Dit is het natuurlijke gedrag.
Helaas vergen wij mensen vaak te veel van een pup. Hierdoor wordt de pup vaak erg druk en hebben we de neiging om nog meer te gaan doen in plaats van de pup zijn rust te gunnen om zijn indrukken te kunnen verwerken. Door oververmoeidheid kan een hond/pup een kort lontje krijgen wat zich weer kan uiten in gedragsproblemen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mijn puppy beweegt op het moment zeker meer dan een kwartier per dag. Dit is dan niet eens aan de lijn met uitlaten. (Dan lopen we ongeveer 500m met haar). Maar ze speelt heel veel met haar moeder, en het lijkt me ook weer niet goed om haar tegen te houden tijdens het spelen? Die beweging is echt niet opgedwongen, dat doet ze echt zelf. Ze slaapt de rest van de dag trouwens wel veel, en dan wordt ze door niemand gestoord, niet door mij, mijn familie of Lara de moederhond. Maar als je kijkt naar de natuurlijke achtergrond van een hond (en pup) dan liep een wolf/hond pup toch ook veel langer, en die honden zijn volgens mij ook niet dood gegaan aan gewrichtsproblemen. Maar ik zal haar iig nog niet mee nemen naar het strand de komende tijd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@xKimss
Klinkt goed!
Bewegingsschema's voor puppy's zijn richtlijnen dus het wil niet zeggen dat je met een stopwatch in je hand aan de wandel hoeft te gaan.
Ikzelf heb een heleboel geleerd omdat ik in het verleden onbewust fouten heb gemaakt of - achteraf gezien- verkeerde adviezen opvolgde. Daarom ben ik mij er in gaan verdiepen.
Leuk trouwens dat je moeder en pup hebt :-)

Andere antwoorden (1)

Als je zou kijken naar de belasting voor je hond zou je pas kunnen gaan wanneer de hond uit gegroeid is. Bij honden als een Border Collie is dat ongeveer met een jaar a 15 maanden. Dan is het net weer de tijd dat honden weer toegelaten worden op het strand. Ook kan je tegen die tijd eens kijken bij het hondenstrand in Lelystad.

Maar wil je eerder kan je kijken naar speciale hondenbuggy's of gewoon over de boulevard gaan lopen en niet over het zand.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ivana
9 jaar geleden
De hondenwandelingen over de Soesterduinen (alleen zand) werden onder leiding van een dierenarts gedaan vanaf 6 maanden. Dan mochten de kleintjes mee voor een wandeling van een uur.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja toen der tijd was dit het advies van mijn dierenarts, maar dat kan natuurlijk veranderd zijn