Vanaf welke leeftijd kan een puppy mee naar het strand?

Ik wil graag een keer mijn hond samen met mijn puppy meenemen naar het strand. De pup is van 17 September, dus nu ongeveer 14 weken. Het lijkt me niet zo goed voor haar poten om door het zand te lopen, dat is best wel zwaar. Maar vanaf welke leeftijd kan ze dit hebben? Het gaat trouwens om een bordercollie puppy.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Een pup kent zijn eigen grenzen niet. Ze groeien snel en overbelasting van o.a. de gewrichten kan serieuze problemen opleveren. Om er zeker van te zijn dat wandelingen geen schade veroorzaken zou ik me aan een tijdschema houden. Met een pup van 2 maanden 10 minuten per dag wandelen, als hij 3 maanden is 15 minuten enz. Je voert het tempo dus op met 5 minuten per maand en blijft dit doen totdat de hond volgroeid is. In ieder geval tot 12 maanden. Dus je pup van 14 weken maximaal ruim 15 minuten per dag buiten laten lopen. Het verdere uitlaten bestaat dan uit wat scharrelen en snuffelen en natuurlijk zijn behoefte doen. Toen ik mijn pup kreeg was zij 2 maanden en aangezien ik toen vlakbij zee woonde nam ik haar 2 a 3x per week mee naar het strand. We wandelden dan niet maar ik liet haar dan wel 10 minuten wat rond scharrelen. Dit was niet aan de orde als het echt koud was. Het stilzitten in een tas of rugzak is met koud weer ook geen aanrader omdat een pup zichzelf niet goed warm kan houden, hoe goed je hem ook inpakt. Vergeet niet dat een pup ook binnen in beweging is en behoefte heeft aan veel rust om nieuwe indrukken goed te kunnen verwerken. Het is erg verleidelijk om teveel te doen omdat het zo leuk is, dat weet ik. Echter, het is het niet waard als het later problemen gaat geven. Aangezien ik aanneem dat jullie nog wel heel lang bij elkaar zullen zijn zou ik alles rustig aan opvoeren. Mocht je nog vragen hebben of twijfels dan kun je altijd vrijblijvend contact opnemen met Michelle Vrolijk (zie bron) Zij is ook erg goed in puppy coaching. Succes en vooral.....veel plezier met je pup!

Bronnen:
http://www.michellevrolijk.nl/puppycoaching.html

Als je zou kijken naar de belasting voor je hond zou je pas kunnen gaan wanneer de hond uit gegroeid is. Bij honden als een Border Collie is dat ongeveer met een jaar a 15 maanden. Dan is het net weer de tijd dat honden weer toegelaten worden op het strand. Ook kan je tegen die tijd eens kijken bij het hondenstrand in Lelystad. Maar wil je eerder kan je kijken naar speciale hondenbuggy's of gewoon over de boulevard gaan lopen en niet over het zand.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100