Waarom zwemmen mijn guppy's aan de oppervlakte?

Er zitten genoeg zuurstofplanten in, alle anderen soorten vissen (algeneters, neon & kardinaal tetra's en platy's) zwemmen wel vrolijk rond. De temperatuur is 25-26 graden. Gistermiddag gingen ze in de bak en toen ging het goed. Ze doen dit pas sinds vanochtend, gister was er nog geen probleem. Wat kan dit zijn en wat kan ik eraan doen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
44K

Antwoorden (3)

Guppy's zwemmen van nature in de bovenste waterlagen, als ze constant dicht bij de oppervlakte blijven kan dit ook duiden op een zuurstoftekort.
Vlak onder het wateroppervlak bevindt zich namelijk het meeste zuurstof, hoe warmer het water, hoe lager het zuurstofgehalte, een temperatuur van 25-26 ° C is aan de hoge kant, Guppy's willen rond de 22 graden...
Overbevolking kan ook een rol spelen, alsook slechte waterwaarden, ik zou zeker geen luchtpomp inschakelen, voor meer circulatie toe te voegen, dan verdwijnt namelijk het belangrijke CO2 voor uw waterplanten.
Als je dus de temperatuur wat doet zakken, kan dit al een verschil maken voor uw Guppy's, overigens passen Neon - en Kardinaaltetra' s niet bij Guppen, de Tetra's willen redelijk zuur en zacht water, de Guppy's het tegenovergestelde !
Z512099
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor de tip! Ik ga direct zorgen dat het water qua temperatuur wat zakt. Verder snap ik niets van die tekort aan zuurstof, er zitten genoeg planten in! Verder zit er gewoon een standaard pomp in die erbij zat (ik heb een Juwel Rio 180). Overbevolking is er niet, het is een 180 liter bak van een meter lang. Het zijn allemaal kleine vissen (als je berekend een cm vis per liter kom ik echt niet aan 180 cm). Verder geen discussies over welke vissen niet bij elkaar kunnen, zo kunnen we uren doorgaan over wat wel en niet kan/mag.
Z512099
9 jaar geleden
Guppy's houden van stroming, misschien is er juist op die plaats een uitstroom van filter.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je goed naar de bek kijkt van de guppen, dan zie je dat die geheel is aangepast aan voedsel zoeken aan de oppervlakte.
Verder een uitstekend antwoord van Z512099 +
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het aquarium staat vol zuurstofplanten en kan dus mogelijk wel meer zuurstof bevatten dan in evenwicht. Een lager zuurstofgehalte door een hogere temperatuur lijkt mij dus erg onwaarschijnlijk. Tegen dat het water zo warm is dat er niet genoeg zuurstof meer in oplossing kan zijn moet de oplosbaarheid van zuurstof 10x dalen. Dat is een ontzettend hoge temperatuur waarbij de vissen al lang dood zouden zijn van die temperatuur op zich dan van een zuurstoftekort. Dus, JStyles: als je zeker bent dat je waterwaarden in orde zijn voor je zuurstofplanten moet je je geen zorgen maken over een zuurstoftekort! Guppen doen het overigens ook prima bij 25°C net zoals in een gezelschapsaquarium bij gemiddelde waarden zowel guppen als neontetra's het prima doen.
Heb je hen wel goed laten overwennen?

Zoja: dan kan het als ze echt tegen het wateroppervlak 'plakken' (want gewoonlijk zwemmen ze meestal wel in de bovenste laag) een zuurstofprobleem zijn. Dat kan gebeuren wanneer je zuurstofplanten het niet goed doen doordat bijvoorbeeld de waterwaarden ongeschikt zijn voor de planten (daarom: wat zijn de waterwaarden?).

Maar hun ademhaling zou ook op andere manieren bemoeilijkt kunnen worden waardoor ze dit gaan doen. Bijvoorbeeld door kieuwwormen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Guppen zwemmen vaak aan de oppervlakte maar als ze steeds lucht happen. Dan zou het toch kunnen zijn dat er te weinig zuurstof is in u aquarium! Dan kunt u het beste een luchtpomp aan schaffen die overdag NIET aan moet! Want dan blaast die co2 uit het aquarium en dat is niet gunstig voor je planten. In de nacht heeft het zijn voordeel. Want in de nacht gebruiken aquariumplanten alleen maar zuurstof en dus minder voor de vissen! Sommige maken een herrie maar je hebt ook met geluidsdemper! Ik hoop dat u hier wat aan heeft