Mijn kat weigert zijn eigen eten te eten,hoe krijg ik hem weer aan het eten?

Mijn kat weigert al een paar dagen te eten.
Wat ik hem ook voor zet (elk merk al geprobeerd van goedkoop tot duur voedsel) hij trekt zijn neus er voor op.

Wel eet hij ons eten en hij eet het bijna van ons bord,hij likt de blikken leeg van het honden eten,maar zijn eten ho maar.

Ik heb hem al een paar dagen (met veel moeite) niks gegeven van ons eten,en alleen zijn voeding aangeboden,maar dit helpt niet.

Wat kan ik doen?
Wat zou de oorzaak kunnen zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

kijk uit met je kat laten vasten, dat kan voor leververvetting zorgen.
beter jullie eten dan niets eten.
verder zou ik zeker snel met hem naar de dierenarts.
bij zo'n plotselinge gedragsverandering altijd een medisch probleem uitsluiten.
Rieneke1
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een onterechte min..van mij een +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een kat die z'n neus ophaalt voor kattenvoer, maar wel de borden van de baas en de hond leeglikt, is niet ziek, maar verwend.
Als een kat plotseling helemaal niks meer eet, dan moet je inderdaad snel naar de dierenarts. Maar dit lijkt me hier echter niet aan de orde.
Rieneke1
13 jaar geleden
@ muts, bedankt! @skusme, bij een plotselinge gedragsverandering moet je altijd een medische oorzaak uitsluiten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat dit soort gedragsveranderingen meer te maken hebben met 'de smaak van lekker' te pakken hebben.
Maar wie weet heb je gelijk. Je hebt er veel verstand van weet ik. Ik denk er het mijne van.
In ieder geval is voor de zekerheid een bezoek aan de dierenarts nooit schadelijk, dat is waar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De smaak van lekker eten hebben katten over het algemeen wel, maar ik ben het eens met rieneke: bij zo'n plotselinge gedragsverandering kan er goed een medisch probleem zijn.
Rieneke1
13 jaar geleden
@skusme, het plotselinge verontrust me.
tuurlijk zijn er katten zat die liever het eten van het baasje hebben, maar die krijgen eens wat, en gaan steeds meer zeuren, en krijgen nog weer eens wat.
op een gegeven moment kan je dan idd met een kat komen te zitten die jouw eten snaait, en het zijne niet aanraakt.
maar dat is een proces, dat gebeurt niet zo extreem van de ene op de andere dag.
zondag
13 jaar geleden
Rieneke +1.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dikke plus.

Andere antwoorden (2)

Hij is verwend! Hij kan bij het (blijkbaar lekkere) hondenvoer, hij ziet kans om van jullie eten wat te snaaien.
Hij heeft geproefd van iets heerlijks, en vertikt het om z'n eigen voer nu nog te eten.

Nu is het zaak om even consequent vol te houden, en alles wat niet voor hem bestemd is weg te houden.
Als hij over een paar dagen echt scheel ziet van de honger, vreet 'ie weer hoor.

Wat je ook kunt proberen is droge kattenbrokjes van een goed merk, bv Eukanuba. Dit is lekker, is verzadigend en gezond. Veel beter dan al dat vochtige nepvoer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De oorzaak is datje katje verwend hebt waarschijnlijk. Gewoon haar eigen voer voorzetten, en dit volhouden. Hij gaat vanzelf eten als de grote honger komt. Ik heb een soortgelijk probleem met m'n hond gehad. Zij at wel het voer van de zwerfhonden, en haar eigen voer niet, het loste zich vanzelf op.