Wij hebben sinds vandaag een poes in huis, toen zij ging snuffelen ging onze kat na een tijdje achter haar aan. Nu zitten de twee gescheiden. wat nu?

wat kunnen we het best doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

volwassen katten plompverloren bij elkaar zetten is meestal geen groot succes.
hou ze voorlopig strikt gescheiden, en ga geuren uitwisselen.
verwissel lapjes en mandjes, en aai de katten beurtelings.
neem hier ruim de tijd voor, dat is beter dan straks weer van voren af aan te moeten beginnen.
als beide katten ontspannen zijn, kan je de tussendeur een klein stukje openen dmv een haakje, of je kan er een hordeur inzetten.
geef de katten nu hun eten en lekkere hapjes aan weerszijden van de deur, zodat ze elkaar associeren met leuke zaken.
neem ook hier ruim de tijd voor.
ogen beide katten ontspannen, dan kan je de deur openen en ze bij elkaar laten.
Rieneke1
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Afwachten. Geef ze de tijd om aan elkaar te wennen.
12 jaar geleden
Tja dat is logisch dat ze niet gelijk met elkaar overweg kunnen en elkaar vermijden,ze moeten aan elkaar wennen en gemiddeld duurt dit 2 weken.

Het is voor jouw kat vreemd dat er ineens een nieuweling in huis is,dus geef het de tijd en geduld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
morgen is er weer een dag. Die twee moeten ook aan elkaar wennen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ineens een nieuwe huisgenoot zou jij ook niet prettig vinden. je kat moet er ook aan wennen.

simpelweg bij elkaar zetten is niet de juiste manier om kennis te maken met een indringer waar je niet op zit te wachten natuurlijk.

overigens moet de nieuwe kat zich aanpassen aan de kat die al aanwezig is. laat ze rustig aan elkaar wennen ,en geef het de tijd.

nu is het alles of niets. of apart houden, of bij elkaar zetten. af en toe kan het knok zijn maar soms is het nodig zodat de katten weten wat ze aan elkaar hebben zodat ze samen kunnen leven en elkaars grenzen respecteren omdat deze duidelijk zijn.

snuffelen is heel normaal (ze kunnen geen handje geven om elkaar voor te stellen tenslotte) achter elkaar aan zitten is een breed begrip. alleen ingrijpen als het echt een vechtpartijd gaat worden en de ene kat de andere echt weg wil hebben en niet met rust laat.

dus niet meer de kat op het spek binden en het wat tactischer aanpakken. bij de link vind je tips om een kennismaking zo soepel mogelijk te laten verlopen.

succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je een grote bench hebt of er een kunt lenen (zo'n groot open ding met tralies rondom), kun je de nieuwe poes daar in zetten zodat je kat een beetje aan de 'indringer' kan wennen. Ze gaan dan denk ik aan elkaar snuffelen door de tralies heen zonder dat er meteen ongelukken kunnen gebeuren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Help! word ik in een nieuw huis geplaatst, is daar al een andere kat de baas die mij niet moet, en gaan ze me ook nog opsluiten zodat ik niet kan vluchten als hij aan mij snuffelt!
zo voel ik me niet op mijn gemak!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'Achter de tralies kan mij lekker niets gebeuren en het went vanzelf wel.'
Mijn vriendin - een kattenexpert - doet dit al jaren zo en het gaat prima!
zijn ze beide van hetzelfde geslacht ? Kijk ook eens naar de antwoorden op deze vraag . Die is onlangs gesteld en beantwoord . "Hoe kun je een oudere kat (2 jaar) aan een kitten laten wennen en accepteren? " Ik heb die vraag ook beantwoord samen met anderen , en er waren hele goede antwoorden bij .