Mijn hond plast in huis, tegen de bank aan, wat moet ik doen?

Hoe kan ik ervoor zorgen dat hij niet nog een keer plast?

Toegevoegd na 5 minuten:
Hij is al zindelijk, hij is 6 jaar oud.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
48.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deed je hond dit eerst niet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We hebben hem pas.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laat je hem wel goed uit dan ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat doen we :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus de vraag is hoe je hem zindelijk moet maken? Vaak uitlaten en wij legden in het begin kranten bij de deur zodat hij daar plaste en niet tegen de bank of zo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, want hij is al zindelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry, verkeerd begrepen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als hij altyd tegen de bank plast, neem ik ook aan dat hij daar eerst ruikt. Strooi er wat peper op werkte bij onze hond ook die wou het tegen de tafel doen na 2keer peper in zijn neus is hij ermee opgehouden (: succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
XD
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij is niet zinnelijk....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
platje, een hond die zindelijk is kan wel degelijk zijn geurspoor achterlaten. ze hebben geen deo oid dus doen het met urine. heel normaal honds gedrag ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Normaal is het niet, anders was het geen probleem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hij is dus zindelijk, want hij plast in huis.

Het beste antwoord

Dat valt niet onder gewoon plassen. Dat heet markeren.
Met zijn urine markeert hij een plaats om te laten zien dat hij de baas is op die plek en niemand er nog iets te vertellen heeft.
Heb je een nieuwe bank? Dan wil hij die "inlijven". Heb je een nieuwe vriend(in) die op je bank heeft gezeten? Dan is het het er niet mee eens dat er iemand bezit heeft genomen van "zijn" bank.
Dit is dus een rangorde probleem. De hond voelt zich niet ondergeschikt aan de baas en gaat zijn eigen gang om te bewijzen dat hij de scepter zwaait.
Zorg dat jij de leider bent. Dat ben je niet zomaar. Daar hoort een houding bij van zelfbewustheid en daadkracht, zonder te schreeuwen of te meppen.
Laat duidelijk zien dat zijn houding ongewenst is. Leg hem af als hij weer aanstalten maakt om zo'n truc uit te halen. Verdiep je in alle zaken die jou kunnen verheffen in status en eis gehoorzaamheid.
We hebben het hier al heel vaak gehad over leiderschap en een gebrek aan leiderschap, wat zulke problemen in de hand werkt. Als je meer informatie wilt: vraag maar.

Toegevoegd na 2 minuten:
Regel 5: het het = hij het
Ivana
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
Mag ik even een motivatie voor deze min? Hier staan drie waarheden onder elkaar als antwoord, allemaal eender al zijn ze in andere woorden gevat. Ik krijg een min die ik absoluut niet begrijp. Kom op met je anti, misschien kan ik er wat van leren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha ,kom op met je anti! : )) van mij is ie niet hoor (doe er een plus bij) honden kunnen overigens ook markeren als ze onzeker zijn dus er niet altijd sprake van dominantie, al is dit vaak het geval (de hormoontjes he) maar het sociale vlak kan ook wel degelijk een duit in het zakje doen bij dit natuurlijke maar onprettige gedrag. (je hebt ook teven met dit gedrag bv, en lang niet allemaal dominant) :)
Ivana
12 jaar geleden
Ja dat kan, maar dan tillen ze hun poot niet op, maar laten het lopen in een lage stand.
Het zou bovendien fijn zijn als ze er meteen bijgezet had, dat ze deze hond pas kort had. Als een hond van 6 zindelijk is en ineens tegen de bank gaat plassen, denk ik logischerwijs dat er in het huishouden iets gewijzigd is.
Bedankt voor je plusje. Nou kan ik weer slapen vannacht. ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van mij ook een dikke+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van mij ook een plus. Cesar Millan zou inderdaad ook zeggen: zorg dat jij de leider bent van je pack (roedel) en claim die bank. Dan doet de hond dat niet meer.

Andere antwoorden (4)

Als er lichamelijk niets mis is, is het mogelijk dat de hond zijn territorium wil afbakenen, hij is dominant en eist een stuk van zijn omgeving voor zichzelf op. In dat geval moet je hem laten voelen dat jij de baas bent en dat zijn omgeving volledig jouw territorium is.

Het is belangrijk dat de hond zijn plaats kent in de gezinshiërarchie en dat hij jou als baas erkent. Leer hem om te gaan zitten of liggen wanneer hij iets van je wil, bijvoorbeeld aaien, voedsel, speelgoed of een wandeling. Zo leert hij dat hij je moet gehoorzamen in alle omstandigheden.

Als er niets helpt en je hond nog steeds binnen urineert, zoek dan een dierenarts op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jullie hebben hem pas las ik, en hij is 6 jaar.
Honden, die binnen plassen als ze al zindelijk zijn en niet ziek, die zetten hun "vlag" uit... oftewel: ze geven door middel van plassen aan: ik ben hier de baas.
Het is niet "normaal", dat een hond zijn eigen huis bevuilt! Dit gedrag moet dus meteen afgeleerd worden: zodra je ziet, dat hij aanstalten maakt om het te doen: heel hard NEE roepen en hem naar buiten doen.
Wat ook helpt, als je vlakbij bent, is hem een tikje in de nek geven of de achterkant van de flank.
Het is heel belangrijk dat je ervoor zorgt, dat hij dit niet weer doet: dus dat je hem altijd betrapt en corrigeert.
Hij moet heel goed weten, dat niet hij, maar jullie (de mensen) de leider zijn in het huis.
Dat is niet zielig, zo corrigeren honden elkaar ook. Het is veel zieliger, als jullie straks met een gefrustreerde hond zitten met gedragsproblemen!
Heel veel succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
MARKEREN IN HUIS
Plassen en poepen is niet alleen bedoeld om afvalstoffen af te voren maar heeft ook een communicatieve functie. In urine en ontlasting zitten feromonen die informatie geven over de afzender, diens positie in de rangorde, diens hormonale status enz. Met hulp van deze feromonen kan een loopse teef aan reuen duidelijk maken dat zij klaar is om gedekt te worden. Op zijn beurt kan de reu door het achterlaten van urine, het markeren, aangeven welke plaats hij in de rangorde inneemt. Zowel reuen als teven kunnen markeren, maar de meest voorkomende situatie is de reu die in huis zijn poot optilt tegen bijvoorbeeld een stoel of tafelpoot.

Onderzoek toont aan dat zowel een sociale als hormonale motivatie een rol speelt; Ook leerprocessen kunnen dit gedrag beïnvloeden. Markeren komt het meest voor bij ongecastreerde reuen; castratie zal in 67% van de gevallen zorgen voor vermindering of helemaal stopzetten van het gedrag.
====================================

niet 1,2,3 op te lossen dus.
castratie is zeker aan te raden. het 'ik ben helemaal het mannetje' en het gedrag zal de drang om zijn territorium te markeren doen afnemen.

verder is het verstandig om iemand met verstand van honden te laten kijken. zowel jij als de hond (en ieder in huis) geven de hele dag signalen af. deze zijn zeer subtiel. ongemerkt kan de hond deze oppakken en denken dat hij in de positie is om zijn territorium af te bakenen.

over het algemeen is dit bij dominantie honden het geval van nature. (je hond kan dus dominant zijn zonder dat hij dit laat zien, of zonder dat jij de signalen hiervan opvangt)

signalen die ook voor kunnen komen zijn bv voor je lopen tijdens het uitlaten, dichtbij je komen als je aan het eten bent, als eerste de deur door, rijgedrag, trekken aan de riem, na het plassen buiten flink het geurspoor uitspreiden ('voeten vegen' waarbij de gras pollen om je oren vliegen)

komt je dit gedrag niet bekend voor kan het ook mogelijk zijn dat je hond markeert uit onzekerheid!!

straffen voor het gedrag zelf heeft geen zin (ben je er even niet neemt ie toch zijn kans waar) maar probeer er met behulp van anderen achter te komen wat de reden zijn dat de hond dit gedrag vertoont. zo pak je de oorzaak aan ,en niet enkel het gevolg.

het is wel noodzaak snel actie te ondernemen aangezien logisch (maar zeer ongewenst gedrag) snel kan veranderen in een gewoonte. dan hoef je de oorzaak niet meer aan te pakken en is het een stuk lastiger om dit af te leren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed uitgebreid antwoord.
+1
Ivana
12 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Euc: rare vraag hier, maar kan je PB's ontvangen?
Zoals hierboven genoemd wordt is dit bedoelt om te laten zien/ruiken wie hier de baas is. Een hond moet gecorrigeerd worden op ongewenst gedrag, er moeten duidelijke regels en grenzen voor een hond zijn. Denk hierbij aan de roedel regels die in een roedel gelden, leider gaat als eerste door nauwe gangen, in ons geval de deur etc.

Zodra een hond de regels overtreed moet de hond hierop gecorrigeerd worden.

Je kan in huis het volgende toepassen om regels duidelijk te maken:

- de hond mag niet zonder uitnodiging van de leider op de bank.

- de hond krijgt geen aandacht (aaien) als hij dat vraagt maar wanneer u dat aanbied. Vraagt hij erom, negeer hem dan.

- speel met de hond op eigen initiatief, niet op uitnodiging van de hond. U bepaalt de intentie van het spel en wanneer het spel af is. Touwtrek spellen raad ik af, iedere keer als hij wint denkt hij dat hij sterker is en gaat hij zichzelf als leider zien.

Dit zijn enkele voorbeelden

Succes!