Wat voor kruising is mijn hond? zie bijlage

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Leuke hond.
Wees blij dat het een kruising is. Joekeltjes zijn meestal sterker en gezonder dan rashonden. Ook leven ze meestal langer.
Veel plezier met je hond.
Ivana
9 jaar geleden
Tibetaanse Terrier, Kooiker, Jack Russel.....???
Ivana
9 jaar geleden
@henkaren, dat was de vraag niet. Dat weten we zolangzamerhand wel. Trouwens, met een goed uitgezochte stamboom kan een rashond even oud worden als een mix.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Ivana, dat is alleen waar voor niet-populaire rassen. Met de wél populaire rassen valt zoveel geld te verdienen door een fokker dat ik niet zou durven instaan voor de kwaliteit van de argumenten die gebruikt worden bij het kiezen van de ouders.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Daarom is het van belang om een goede fokker te zoeken Gesp.
Ivana
9 jaar geleden
Ik koop geen hond zonder dat de ouderdieren op rasgebonden afwijkingen zijn onderzocht en op papier staat dat beide ouders daar niet aan lijden. HD en ED, oogafwijkingen, ziekte van Willebrand, epilepsie, patellaluxatie enz. allemaal ziekten die in diverse rassen voorkomen. Dus voordat je een bepaald ras aanschaft ga je een studie maken van de rasgebonden eigenschappen/ziekten en doe je navraag en je vraagt of de ouderdieren daarvan zijn uitgesloten en of je de papieren mag zien.
Er zijn genoeg fokkers van honden die bezig zijn met het in stand houden van een gezond ras.
Er zijn rassen die je nooit moet kopen, omdat daarvan bekend is dat er geen gezond exemplaar meer te vinden is. En al die zieke en inteelt honden zijn het gevolg van de onnadenkendheid van de kopers die er geen jaar voor overhebben om zich degelijk voor te bereiden, daardoor haast...haast...haast en de fokfabrieken mooie rassen vermoorden. Rassen waren er eerder dan mixen. Rassen waren er in afgesloten gebieden en pas toen mensen gingen trekken en hun dieren meenamen zijn er mixen ontstaan. Rashonden zijn er niet van de laatste tijd, fout fokken wel en dat is niet nodig!!!!
Mijn ras, de Vizsla, staat al op schilderijen uit 1100 en nog zijn er fokkers die met liefde en verstand de hond hebben weten te behouden zonder rasgebonden afwijkingen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klopt Ivana,helaas zitten er onder de rashondenfokkers die zelfs aangesloten zijn bij een rasvereniging ook beunhazen dus zelfs daar moet je helaas alles checken.
Ivana
9 jaar geleden
Zolang ze bereid zijn alle papieren te tonen heb ik er vrede mee. Ontbreken die of zijn de papieren verdacht, dan is het einde verhaal. Dat is het juist: mensen laten zich inpalmen door pups en kopen daarmee het voortbestaan van de malafide hondenhandel. Jazeker, ook onder de aangesloten hondenfokkers zitten beunhazen en makkelijk-verdieners. Als men er geen verstand van heeft, neem dan een kenner mee om een hond te kopen.
Ivana
9 jaar geleden
Het is dus geenszins duidelijk of deze mix vrij is van erfelijke ziekten. Ook een mix kan van vaders- of moederszijde iets hebben geërfd wat zijn leven bekort.

Het beste antwoord

Aan de ogen en bouw van de snuit en de vorm van de schedel zou ik zeggen dat er een Spaniel in zit. Maar er zijn natuurlijk meerdere soorten Spaniëls. De oren daarentegen lijken er weer minder bij te passen.
Voor mij lijkt het een kruising Kooikerhond.
Er zijn dna testen verkrijgbaar waarbij gekeken kan worden uit welke rassen je hond is opgebouwd. Het wordt m.n. weleens uitgevoerd om te kijken op welke manier een kruising het beste getraind kan worden.
Je kunt ook evt. een ervaren hondentrimmer eens naar de vacht laten kijken. Vaak kan op basis daarvan wel een schatting gemaakt worden wat er ongeveer in zit.

Toegevoegd na 5 minuten:
Het zou ook een kruising Tibetaanse Spaniel kunnen zijn. Het ligt wat aan de schoft hoogte en het gewicht van de hond.

Toegevoegd na 7 minuten:
O, ja: de gekrulde vacht hoeft niet van een Poedel afkomstig te zijn. Het kan ook komen door een evt. castratie/sterilisatie. Dan wil de vacht nog wel eens wat krulliger worden.