Wat is goedkoper, een 60 cm aquarium, met vissen, of een 60 cm terrarium met een reptiel?

wat is goedkoper in het onderhoud, een aquarium of een terrarium, en wat is goedkoper met het aanschaffen ervan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (4)

De aanschaf en het onderhoud zijn goedkoper als je voor de vissen gaat ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Over het algemeen is een aquarium goedkoper.
Wat je het beste koopt hangt af van wat je ermee wil doen.

Ik weet bijvoorbeeld niet of een terrarium vol water kan staan zonder te lekken.

In onderhoud lijkt het mij hetzelfde, aangezien het een bak blijft.
Die moet je enkel kuisen als hij vuil is.

Persoonlijk heb ik een aquarium van 60 liter waar een waterschildpad in zit. (60x30 cm)
Het enige wat ik hiermee heb is dat ik het moet kuisen.
Natuurlijk hangen er wel wat andere dingen in zoals een luchtpomp, filter, eilandje, decoratie, ...

Hoemeer je erin zet, hoemeer werk je natuurlijk hebt :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je de goedkoopste van de 2 wilt, moet je misschien overwegen om geen van de 2 te nemen. Beide zijn dure hobby's.

Een aquarium is leuk met al die gekleurde vissen maar vergt erg veel onderhoud. Zeker in kleine bak zoals jij noemt (60cm) is het moeilijk om de waterkwaliteit optimaal te houden. Tropische vissen hebben ander voer nodig dan goudvissen, sluierstaarten weer ander voer en dan zijn er nog de vleeseters die uiteraard weer wat anders eten. Afhankelijk van de soort die je kiest kan dit goedkoop (vlokken) of heel duur (levend voer) zijn. Daarnaast zijn de medicijnen voor vissen soms niet goedkoop en een vis die in een dergelijke kleine bak leeft kan veel last van stress hebben en daarom vaak ziek zijn.

Een terrarium is ook niet goedkoop. Reptielen in een klein terrarium (60cm = klein) kunnen ook last van stress krijgen en ziek worden. Medicijnen voor reptielen zijn erg duur en de dierenarts heeft vaak niet zo veel verstand van reptielen wat dus betekend dat je er ver voor moet reizen (eventueel) om naar een specialist te gaan.

Reptielen voeren doe je het best met levende beesten. Afhankelijk van het reptiel dat je wilt gaan houden kan dit erg duur worden. Voor een hagedis die krekels eet ben je per week zon 7.50 kwijt aan voer terwijl een slang die levende muizen eet misschien wel €10 per week kost aan voer.
Daarnaast hebben veel reptielen extra vitaminen nodig door hun water en kalk over het eten. Dit kost ook geld en niet weinig.

Al met al denk ik dat je op de lange termijn met een aquarium goedkoper uit bent. Als deze eenmaal goed draait en jij hem goed blijft onderhouden (elke week een derde water eruit en nieuwe erin) en eens in de zoveel tijd de bodem ook "stofzuigt" (ongeveer elke 6 weken)(speciaal te koop in dierenspeciaalzaken) dan kost dit je alleen voer en af en toe wat water.

Succes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In een 60 cm terrarium kunnen hooguit 2 kleine salamandertjes. Het voordeel van een terrarium is dat je geen water hoeft te verversen en je een salamandertje uit je hand kan laten eten, een lekkere vette meelworm bijvoorbeeld. Vissen gaan nog wel eens dood, zeker in een te kleine vissenbak. Als je nu toch iets wil aanschaffen, ga dan voor een terrarium met maar een paar diertjes. 60 cm is niet groot, en met klim en klauter boomstammetjes erin wordt zoiets al snel te klein. Daar moet je ook rekening mee houden. Op internet valt hierover veel te lezen. Over de prijs kan ik weinig zeggen, maar als je daar je keus vanaf laat hangen…….

Toegevoegd na 1 uur:
Ik verward nog al eens een salamander met een hagedis, dus Niels, bedankt voor je opmerking en correctie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
(de meeste) salamanders leven in het water. Hagedissen en reptielen leven op het land. Salamanders zullen nooit uit je.hand.eten
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je weinig tot niets van het onderwerp afweet en zelfs een hagedis en een salamander niet uit elkaar kunt houden moet je niet antwoorden op zo'n vraag.
De vraagsteller schiet hier niets mee op en krijgt ook nog eens een verkeerde voorstelling van zaken voorgeschoteld.
Beantwoord alsjeblieft alleen vragen waar je wat van af weet. Vette min
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het antwoord is niet eens zo heel fout. Als je "salamanders"vervangt door hagedis dan heb je best een aardig antwoord. @meharover, rustig. Adem halen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je het woord hagedis dan zou vervangen door baardagame wordt het nog iets duidelijker. Baardagames dat zijn die hagedissen die als "beginnersreptiel"worden aangeraden en waar je op Marktplaats mee doodgegooid wordt.
Wantoestanden zoals we die ook kennen bij de waterschildpadjes zijn zich aan het verplaatsen naar de baardagame.
Vooralsnog moet je niet blij zijn met het aanraden van dit soort "huisdieren" vooral niet door een leek die kennelijk zelf niet weet wat voor dieren ze heeft (had?) Niels!