mijn jonge hond(6 maand) hapt als we haar straf geven wat kunnen we hieraan doen?

onze hond is nu 6 maand het is een engelse stafford. ze is erg lief en luistert best goed. maar wanneer zij erg druk is of wat kapot heeft gemaakt en wij haar straf geven wil ze wel eens naar ons happen dit gedrag wordt steeds erger. nu zijn wij bang dat ze vals wordt en dat ze ook gevaarlijk wordt voor kinderen dit willen wij graag voorkomen maar wat is de juiste manier? (we geven haar nu straf doormiddel van domineren haar op haar zij laten liggen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.5K

Antwoorden (7)

was vanavond nog op TV met cesar milan
een hond die gefixeerd raakte op de afwas machine
Blijkbaar moet je al veel eerder ingrijpen dus niet achteraf
als je gewoon weg te laat bent met straffen snapt een hond er helemaal niets van.
Feitelijk zegt ie ,wat heb ik nou gedaan, blijf van me af

Bedenk een hond leeft in het heden. wat 5 min geleden gebeurd is hij vergeten en in het moment is hij wie hij is Dus probeer eerder een moment te vinden die je afkeurt
en "snap him out of it". en beloon alleen dat gedrag.
het is een kwestie van hem niet in die staat te laten dus opgewonden op verkeerde momenten.
rukje aan de lijn, tikje in de zij, hij moet naar jouw kijken
dat moet je dan belonen.

maar goed ik praat cesar na ;)
12 jaar geleden
capthavoc
12 jaar geleden
ik denk allereerst goeie afspraken maken met je schoonzus.
het is denk ik wel belangrijk dat je als "roedelleider" aangeeft waar het moet ophouden.
maar je moet ze zeker niet blokkeren bij de begroeting
dat is heel normaal.
Als ze fixeren wees het voor met de juiste power dat is wel effe zoeken lijkt mij maar leidt ze wel verder on begroetingen en spel ik vermoed dat dat domineren heel gedoseerd moet
maar ga wel verder en laat ze kennis maken dus blokkeer ze niet elkaar te zien of te ruiken etc
anders kunnen ze elkaar nooit accepteren als deel van,...
en wordt het vanzelf een vijand. of prooi
vraag me ook even af zijn ze agressief of alleen opgewonden ??
dat verschil is er natuurlijk ook
dat ligt natuurlijk ook aan de plek waar je bent
ben je in je eigen huis dan moet jij de baas zijn
ben je bij haar is zij de baas.
maar probeer alleen je eigen hond te sturen.
tenzij je schoonzus er niet bij is wat zeker in het begin echt niet moet
maar goed ik praat als stuurman aan wal
zoals cesar zegt
visualiseer wat je wilt zien en voer dat uit
maar ga niet met je fantasie ergere dingen zien gebeuren
dan die er gebeuren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vrijwel iedere pup is druk hoor. Speels, onbevangen, laaiend enthousiast bij het zien van soortgenoten... dat kun je niet tegenhouden. Gewoon zoeken naar een puppycursus in de buurt, daar leert ze veel van. En ja, goede afspraken met je schoonzus mag je best 'eisen'.
Straffen werkt sowieso niet bij een hond. Klassiek voorbeeld: een hond rent weg van de baas, baas staat een kwartier te proberen de hond terug te roepen, eindelijk komt hij terug, en baas geeft hem op z'n donder. Snapt-ie helemaal niks van ('huh... waarom ben jij nou zo boos??? ik kom toch naar je toe als je me roept?' - weet die hond veel dat de afgelopen 10-15 minuten zwaar frustrerend waren voor de baas?).

Ik heb ook een Staff en ik ben met hem op puppy-cursus geweest. Daar heeft hij erg veel aan gehad (en wij dus ook). Wat ook heel belangrijk is, is adequaat en consequent optreden met het hele gezin. IEDEREEN moet hetzelfde omgaan met haar. Ga dan ook met je hele gezin naar de puppy-cursus, zodat jullie allemaal dezelfde lessen krijgen als de hond.

Tja, en dan "De Stafford" op zich hè... ze heeft veel, heel heel veel aandacht nodig. En ze MOET kunnen 'werken', net als een Border Collie. Anders wordt ze knettergek van verveling.
Veel succes en ook heel veel plezier met je hond!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jodyenboyke
12 jaar geleden
Dikke+ cursus is zo leerzaam. Weet je trouwens dat Staffords het ook super kunnen doen in de G &G? Dus wedstrijden gedrag en gehoorzaamheid. Veel aandacht en laten werken, daar zijn meer honden mee gebaat maar zeker de Staffords!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je. Ja, dat weet ik. Helaas is onze hond als pup een keer kei-hard tegen de deurstijl geknald (liep toen een paar dagen mank), waardoor zijn linker'schouder' schade heeft opgelopen. Heel zielig. Hij heeft er gelukkig geen last meer van, maar sindsdien moeten we wel altijd oppassen dat hij zichzelf niet overbelast, want hij heeft dat natuurlijk zelf helemaal niet in de gaten. Echt jammer, want ik had hem graag gegund aan die wedstrijden mee te doen. Goeie tip voor de vraagsteller trouwens! :)
Als ze erg druk is en je vindt het genoeg geweest,dan kun je haar ook even in de bench doen zodat ze tot rust komt.

Als ze iets kapot gemaakt heeft dan is dit buiten jullie gezichtsveld gebeurd en heeft het geen zin om haar te straffen,je kunt haar pas 'straffen' als je haar op het moment betrapt dat ze iets kapot aan het maken is.

Ik weet niet hoe je straft,maar het beste is om met een beetje luide stem NEE te roepen en tegelijkertijd het voorwerp af te pakken.

Het drukke gedrag kun je afleren door haar even in de bench te doen zoals ik al schreef,maar je kunt haar ook negeren als ze om aandacht vraagt.
Bijt ze met spelen te hard dan roep je echt hard au of nee zodat ze leert dat dit niet wordt geaccepteerd en je stopt direct het spelen door haar te negeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een hond van 6 maanden moet eerst leren wat de baas wel en niet wil hebben.
Honden doen nooit iets fout. Een schoen kapot bijten is voor de hond geen verkeerde handeling. Druk zijn is op deze leeftijd ook absoluut niet verkeerd. Het wordt pas verkeerd als tot de hond is doorgedrongen wat de baas van hem verwacht en wat door de baas niet wordt getolereerd.

Daarvoor moet je dus consequent zijn, maar niet boos. Rustig en niet gejaagd. Met éénmaal zeer boos worden om een kapotgebeten schoen zal de hond niet geleerd hebben dat schoenen verboden zijn. Hoogstens zal de jonge hond verward worden, want een boze baas is iets wat je niet verwacht als je rustig op een schoen ligt te kauwen.

Dat bijten hoeft niet eens te zijn omdat hij vals wordt. Kan evenzeer komen omdat hij niet begrijpt wat je nu weer bedoelt. Het kan een reflex zijn op jouw onduidelijkheid en veroorzaakt worden door je opkomende drift.
Bedenk goed, dat een hond het spiegelbeeld is van je eigen gedrag.

Een hond van 6 maanden op zijn zij leggen heeft alleen maar te maken met overheersing, niet met een leerproces, waar de hond op die leeftijd nog aan het begin is.

Ga naar les, daar leer je denken als een hond en dat is bij dit ras van levensbelang. Niet alleen voor je eigen geluk, maar zeker voor het geluk van je viervoeter.
Ivana
12 jaar geleden
jodyenboyke
12 jaar geleden
+ kan het zelf niet verwoorden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 waar ik ook enorm van sta te kijken is de hond straffen als ie wat kapot heeft gebeten. (dus achteraf??) hoop dat de vraagsteller snel proff hulp zoekt, want dit zijn geen honden die je op deze manier aan moet pakken.
dat gaat gewoon echt niet goed.....
Ga eerst maar eens met haar naar training en/of hondengedragstherapie!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je straft door spanning, je gaat een strijd aan, en je eist dat de hond onderdanig is.

logisch dat de hond zo reageert. als de hond vals wordt heb je dit aan jezelf te danken.

straf niet, maar probeer te voorkomen. lukt voorkomen niet dan moet je rustig reageren naar de pup.

maakt ie wat kapot dan pak je het weg, en geeft de hond iets wat ie wel mag.

pups zijn druk, dus laat ze ook gewoon pup zijn. zorg voor genoeg beweging maar ook geestelijke uitdaging. koekjes zoeken, wat gehoorzaamheid en daarna belonen met wat lekkers, steeds een andere omgeving met de pup zodat ie indrukken op kan doen, etc.

deze honden moet je niet voor niets met een zachte hand opvoeden. jij als baas hoort duidelijkheid te kunnen geven op een hele andere manier dan een strijd en het overrulen. doe je dit niet en kan je dit niet afleren trigger je juist een strijd, en hiervoor heb je gewoon een te sterkt ras.

dit ras is een vechthond dus onthou dat heel goed. daar waar een andere hond afdruipt, daar krijgen deze honden een kick en een boost om verder te gaan.
ze worden dus feller en agressiever, en daarbij zijn ze ook nog eens keihard voor zichzelf.

dat is wat het zulke vechters maakt. opgeven, strijd, en pijn daar hebben ze geen boodschap aan, het werkt juist de verkeerde kant op.

het beste wat je kan doen is z.s.m. hulp inschakelen van iemand die er meer verstand van heeft en weet hoe je met een zachte hand de hond veel beter kan sturen, begeleiden en opvoeden, want jullie zitten echt helemaal op de verkeerde weg met deze hond.

je spreekt nu al over geconditioneerd gedrag, dus als je niets onderneemt loop je over een niet al te lange tijd helemaal vast met je hond. moet je nagaan als je pup zowel in de hoogte als in massa is uitgegroeid. (ga er maar aanstaan....)

zoek dus hulp en klungel niet zelf door. het zijn echt super lieve dieren met een gouden karakter, dus zorg ervoor dat je het weer op de rit krijgt.

succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
Ik hoop dat ze begrijpen wat je bedoelt te zeggen. Jammer dat dit 2 maanden te laat komt. Ze hadden al zo veel kunnen bereiken. Plus!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om hem nou een 'vechthond' te noemen.. nee, daar ben ik het niet mee eens. Staffords hebben een slechte reputatie, maar dat komt doordat er mensen zijn geweest die er vechthonden van GEMAAKT hebben. Maar verder klopt het helemaal, wat je zegt. +
jodyenboyke
12 jaar geleden
+
Het kan ook speels zijn maar je kan ook voor de zekerheid op puppy training gaan en aangeven wat er is;)