Als een kat zich thuis voelt, loopt hij in rust door het huis heen, zonder schichtig om zich heen te kijken.
Hij zal op bepaalde plekken in huis zich uitgebreid wassen en oprollen tot een bolletje wol. De ogen (half) dichtknijpen doen katten alleen als ze zich veilig voelen.
Verder spelen katten alleen als ze zich op hun gemak voelen.
Een kat die zich niet prettig voelt, kruipt in hoekjes, durft niet rustig door het huis heen te lopen, zoekt naar plekken om te ontsnappen (niet verwarren met nieuwsgierigheid), gaat niet liggen om te slapen en zal is altijd aan het waken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

een kat die zich niet op zijn gemak voelt, zal niet op zijn zij liggen of opgerold, maar met de poten onder het lichaam klaar om op te springen en weg te rennen.
als je kat zich op zijn gemak voelt ligt hij zich eindeloos te wassen.
als je kat zich op zijn gemak voelt, zal hij naar je toe komen en aandacht vragen of geven (kopjes).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
een kat die zich op z'n gemak voelt, zal weinig tot geen stress-signalen afgeven, of hooguit kortdurend, in een spannende stuatie.
signalen waar je op moet letten zijn; met geheven pootje zitten, vaak de bek aflikken, tongelen (even de tong over het neusje), rimpelingen door het vel.
ook normaal gedrag, maar dan extreem uitgevoerd, duidt op chronische stress, bijvoorbeeld overmatig likken, slapen, eten of kopjes geven.
Rieneke1